Hoe ziet jullie mestopslag eruit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joyce83

Hoe ziet jullie mestopslag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:02

Ik zou graag willen weten hoe bij jullie (paard aan huis) de mestopslag eruit ziet.

Bij pensions hebben ze namelijk meestal echt een opslag met betonblokken en dat is aangezien de plaats die het in beslag neemt niet echt mogelijk.

Op dit moment hebben we nog een kuil in de grond (foei foei foei) maar dit gaat snel veranderen en natuurlijk het liefst naar de normen zoals het hoort.

Kabouterdans

Re: Hoe ziet jullie mestopslag eruit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:13

Wij hebben een containerbak die ze met een vrachtauto ophalen.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:14

Wij hebben op stal inderdaad zo'n put met betonblokken. En als die vol is gooien we het allemaal in zo'n grote zeecontainer, die is ingegraven in de grond.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:17

Poeh een gat in de grond zo kijk maar uit, dat kan ontzettend hoge boetes opleveren.

Wij hebben het daarom gewoon op een aanhanger we hebben ook geen ruimte voor een mestopslag. Als de aanhanger vol is brengen we hem weg

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 11:19

Gat ligt al 8 jaar zo. Ik wil aangezien we nu toch gaan verbouwen daarom ook echt een goede opslag maken. Misschien idd via een kar waar het op kan maar dan ben ik ook vaak aan het rijden met de auto, dan moet het dus ook weer een aanhangwagen zijn die ik niet ook nog eens op de auto moet tillen als die vol is.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:37

aanhangers hoef je toch niet te tillen. Je draait het wieltje omhoog rijd hem naar je auto of rijd je auto er voor en draait eht wieltje weer naar beneden en klaar is kees.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 15:41

Ja moet je dus wel een aanhanger hebben met dat wieltje Haha! Heb nu wel aanhanger staan maar is officieel van buren dus kan ik op die manier niet gebruiken. Dan zou ik idd moeten kijken voor een wat grotere aanhangwagen die ik kan trekken met deze auto en met wieltje.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 16:38

Ook wij hebben een aanhanger. wat extra werk, maar een hoop minder ruimte en vliegen etc etc.

De normen waaraan hij officieel moet voldoen:
- vloeistofdichte ondergrond
- 'opvangvoorziening' voor mestvocht (mag ook aflopende vloer zijn die voorziening vormt met opstaande randen die dan ook weer vloeistofdicht moeten zijn)
- opstaande randen
En verder voorkomen dus dat er rotzooi naast de opslagplaats terecht komt!

En een tipje! Je blijft verantwoordelijk voor de vervuiling die jij in de bodem aanbrengt, ook na eventuele verkoop. Dus prijs je ook dan nog niet rijk. Dit laatste ter info.

Succes !

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:00

wat voor maat aanhanger hebben jullie dan? en hoe snel is die vol.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 17:08

Onze aanhanger is ongeveer 1.40 bij 1.10 m. Dan doen we er 3 tot 4 weken mee met twee pony's

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 17:24

Dat is dan nog te doen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:28

wij hebben een officiele mesthoop met vloeistof dichte vloer opstaande randen en een "zijkputje" zoals wij dat noemen Clown
hier doen we gewoon het hele jaar mee en in de herfst word het uitgereden over het (bouw)land Pling

jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:10

En als je alleen de drollen van het weiland haalt en in een hoek op een hoop gooit ?? (Als het mais van het veld is wordt het daar op gegooit) Ben je dan ook fout bezig?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 12:22

Ja wij konden de aanhanger tijdje geleden niet legen met de storm. Had dus netjes naast de aanhanger een hoopje gemaakt omdat er niks meer op paste. Twee dagen later werd ik aangesproken door iemand van de gemeente. Dat het direct weg gehaald moest worden en dat je daar een boete voor krijgt. Kwam dan wel weg met een waarschuwing.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:23

in dat geval kun je het dus beter gelijk verspreiden op je land, of op je land laten liggen en slepen...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:34

jen schreef:
En als je alleen de drollen van het weiland haalt en in een hoek op een hoop gooit ?? (Als het mais van het veld is wordt het daar op gegooit) Ben je dan ook fout bezig?

als je ze voornamelijk weghaalt voor wormbesmetting heeft het weinig nut... haal je het om andere redenen weg dan heeft het wel nut Haha!
LADPR schreef:
Ja wij konden de aanhanger tijdje geleden niet legen met de storm. Had dus netjes naast de aanhanger een hoopje gemaakt omdat er niks meer op paste. Twee dagen later werd ik aangesproken door iemand van de gemeente. Dat het direct weg gehaald moest worden en dat je daar een boete voor krijgt. Kwam dan wel weg met een waarschuwing.

dit geld toch alleen voor bedrijven? tenminste ik meende dat particulieren zonder mesthoop er altijd makkelijk mee weg kwamen? Bloos

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:36

Nee blijkbaar dus niet meer, ik ben echt ene perticulier.

Marijeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:36

Wij hebben een groot leeg stuk beton met daarachter een sloot.
Maken daar een grote bult en dan 1x in de zoveel tijd wordt het opgehaald...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-08 15:38

ik haalde ff 2 posten door elkaar zodat mijn post echt nergens meer op sloeg Bloos

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-08 22:44

Afbeelding

Onze mestbak. Beetje moeilijk te zien, ligt naast de rijbak zegmaar. Gewoon houten schotten, met van dat plastic ertegenaan. De mest wordt daar verzameld, en in de lente gebruikt als bemesting voor de moestuinen en planten etc.
Zit ook geen stro ed. tussendoor, vandaar goed te gebruiken als bemesting.

Weet overigens niet precies hoe het met de bodem zit, dat zou ik mijn vader moeten navragen.

Past van 1 paard, een heel jaar mest in.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 06:49

Marijeh schreef:
Wij hebben een groot leeg stuk beton met daarachter een sloot.
...

Als het waterschap dit ziet zal je hier een boete voor krijgen.
Omdat de kans namelijk ernstig groot is dat je het oppervlaktewater verontreinigd. Die betonnen plaat is super (mits hij vloeistofkerend/dicht is).

Rianneke schreef:
dit geld toch alleen voor bedrijven? tenminste ik meende dat particulieren zonder mesthoop er altijd makkelijk mee weg kwamen? Bloos

nee hoor. wanneer een en ander geconstateerd wordt door gemeente/politie/waterschap (dus de 'handhavende instanties') dan loopt een particulier net zoveel kans op een boete dan een ondernemer.
Alleen omdat het vaker om kleinere hoeveelheden gaat wordt er niet zo gek veel op gecontroleerd en loop je dus eerder kans dat een oogje wordt dichtgeknepen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-08 07:22

Nou ik denk dat ik eruit ben. Voor het gemak komt er waarschijnlijk toch een aanhanger te staan. Ik denk namelijk dat het maken van een echte legale mesthoop net zo duur zal worden en dan is aanhanger wel gemakkelijk.