tipje voor paddock maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

tipje voor paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:29

Ik ga binnenkort verhuizen en dan wil ik een buitenverblijf voor mijn paarden maken.

Het is zeer vette klei, dus ik moet wel creatief zijn. Ik dacht bij het schuilstalletje straattegels te leggen en daarover heen een laag zand. Een kleine uitloop bij het stalletje wat ik omhein. Als het te nat is voor op de wei, dat ze daar kunnen blijven,dus nog buiten zijn en gewoon hooi daar te eten krijgen.

Is dit zinvol? Of zakken die tegels snel weg en spoelt mijn zand dan ook nog eens weg. Rubber tegels zoals bij speeltuinen, is dat iets? Die zijn licht en die worden misschien niet zo snel scheef gelopen zodat het zand er tussen valt en weg spoelt.

Wie heeft er een idee?

Lynn_Nikita

Re: tipje voor paddock maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:39

als je eerst wat uitgraaft, laag zand stort en daar tegels op maakt, met stoeprandjes ernaast blijft t wel liggen
heb ik zo gedaan op kleigrond

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:42

Lynn_Nikita schreef:
als je eerst wat uitgraaft, laag zand stort en daar tegels op maakt, met stoeprandjes ernaast blijft t wel liggen
heb ik zo gedaan op kleigrond

Inderdaad, waarom zou je er nog eens zand overheen doen?
zeker met schoonmaken is het ideaal als je alles zo kunt opvegen; als je grond echt onstabiel is un je ook een simpele mini fundering leggen met wat gaaswerk en beton.
rubbertegels zijn ook fijn maar mijn voorkeur gaat toch uit naar de stoeptegels(bij veeeeeel regen worden rubbertegels toch glad en ze verzakken eerder op dat soort ondergrond)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:44

idd, gewoon stoeptegels leggen, en niks eroverheen
gewoon bezem erover en schoon

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:46

stoeptegels met daarover zand is veel te glad...
Idd dus niks erover...

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:49

of stelconplaten zonder ijzere randen?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:57

Betonklinkers, omgekeerde grindtegels of idd stoeptegels en dan met opsluitbanden eromheen werkt het beste op kleigrond. Heb ik ook en je hebt kunnen zien hoe dat erbij ligt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:12

Stoeptegels, oke! Lekker simpel.

Er is ooit een gedraineerde paddock gemaakt, maar dat bleek helemaal niet te werken en die hebben ze weer ingezaaid, bleek ook met grind te zijn aangelegd.

Ik ben benieuwd waar die ligt.

Ik ga met stoeptegels aan de gang en laat wel horen of hoe het is geworden.

Ik ga nu van het zand naar de klei, dus wel even wennen.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:22

Als je het echt goed wilt hebben op de klei, doe dan eerst een laag gebroken puin, daarover zand en dan pas de bestrating. Dan verzakt het ook niet zo makkelijk. Het gedeelte gebroken puin heb ik niet gedaan vanwege het natuurgebiedje waar mijn wei 'in' ligt en waar ik dan absoluut gedonder mee had gekregen. Bij mij ligt er dus alleen een laag zand van 25cm met daaroverheen betonklinkers. In de schuilstal liggen er omgekeerde grindtegels. Stoeptegels vindt ik persoonlijk minder op klei, omdat ze vrij dun zijn en dus makkelijker breken als ze gaan 'wippen' door het gewicht van de paarden. Opsluitbandjes zou ik sowieso doen, anders zakt het helemaal uit elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:27

Goeie tip Natasje, bedankt.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:28

Graag gedaan hoor!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 18:05

russel schreef:
Ik ga binnenkort verhuizen en dan wil ik een buitenverblijf voor mijn paarden maken.

Het is zeer vette klei, dus ik moet wel creatief zijn. Ik dacht bij het schuilstalletje straattegels te leggen en daarover heen een laag zand. Een kleine uitloop bij het stalletje wat ik omhein. Als het te nat is voor op de wei, dat ze daar kunnen blijven,dus nog buiten zijn en gewoon hooi daar te eten krijgen.

Is dit zinvol? Of zakken die tegels snel weg en spoelt mijn zand dan ook nog eens weg. Rubber tegels zoals bij speeltuinen, is dat iets? Die zijn licht en die worden misschien niet zo snel scheef gelopen zodat het zand er tussen valt en weg spoelt.

Wie heeft er een idee?

heel verhaal getiept, maar wat natasja dus zegt Clown