eigen paard en kinderen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

saab1

eigen paard en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 07:55

Hallo,

Zijn er ook mensen die een eigen paard en kleine kind(eren) hebben?
En hoe is dat?
Ik heb een dochter van 6 en een zoontje van 6 maanden en ben van plan om over een half jaar ongeveer
een paard te gaan kopen. Misschien heeft er iemand nog handige tips qua tijdindeling enzo..

groetjes

Frantic

Re: eigen paard en kinderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:57

Hangt helemaal van je situatie af.

Vangt je man de kinderen op als jij gaat rijden/mesten etc. en hoe staat hij/zij tegenover jouw idee van een eigen paard?
Kan je paard aan huis staan?

Kan het uit qua kosten of wordt het sappelen??

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 07:59

ja hoor, dat kan!
Ik had mijn paard al voor de kinders kwamen. Het was in het begin toen de kindjes heel klein waren best af en toe erg druk om alles goed te plannen. Toen had ik ook een bijrijdster voor 2a3 dagen in de week. Inmiddels zijn mijn kindjes 5 en 7, dus wordt het allemaal een stuk makkelijker. Ik rij als ze op school zitten, en in het weekend gaan ze gezellig mee, mogen ze ook een rondje op mijn paard. (ik heb wel een pensionstalling gevonden waar dat allemaal kan. Op sommige stallen worden kleine kinderen niet bepaald gewaardeerd).

Zorg dat je een goede oppas hebt voor je kleinste. En veel succes/plezier!

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:03

ik ben nog kinderloos en dat zal nog wel even een tijdje duren. maar ik denk er soms wel over na. mijn vriend zegt altijd.. als we kinderen hebben wordt het wel drukker.

mijnpaard gaat niet weg, dus ik denk dat ik er dan een (betalende)bijrijder bij doe..

jij moet nou gewoon na gaan. hoeveel tijd heb ik vrij (of meer.. kan ik vrij maken) het oudste kind gaat naar school mischien goede oppas voor de jongste zoeken. bij ons nemen ze de kinderen ook wel mee, maar als je op het paard zit en het kind inde kinderwagen vind ik niet altijd leuk. straks gebeurd er wat.. maar als er dan iemand extra mee is.. is het weer geen probleem

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:14

Ik heb al 16 jaar mijn eigen paard en heb 2 kinderen in de leeftijd van 3 en 6. Voorheen reed ik mijn paard 6 dagen in de week (toen ik nog thuis woonde), toen ik ging samenwonen werd dat 4 dagen per week en sinds ik kinderen heb ben ik al blij met 2 à 3 keer per week. Ik bof dat ik mijn kids heel vaak naar mijn ouders kan brengen als ik naar mijn paard wil en wil gaan buiten rijden. Ik neem ze ook heel vaak mee, maar dan kan ik alleen in de bak rijden (en daar vind ik niks aan...). Kids zijn allebei erg gek op paarden (gek hè, waren allebei nog maar net een jaar oud toen ze er voor het eerst op zaten). De oudste vraagt ook al een paar jaar om een eigen pony. Kinderen en eigen paard gaat vaak prima, maar het is een beetje puzzelwerk voor je de optimale indeling hebt.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:26

Hoi,

Ik heb 2 kinderen..eentje van 8 jaar en eentje van 2 jaar..
En een paardje..
Mijn kinderen gaan meestal mee naar stal..erg gezellig en de kids kunnen lekker spelen met het speelgoed wat er staat..
De oudste helpt mij eigenlijk altijd met poetsen en mesten(ook erg handig);)..ik heb er zelf niet zo veel problemen mee qua tijd ofzo...alleen je moet altijd je ogen goed rond laten gaan om je kinderen in de gaten te houden...je hebt toch met paarden te maken...ook al zijn ze zo lief...zelfs het liefste paard kan een keer een trap geven..
Ook ga ik trouwens vaak als mijn man thuis is...dan lekker alleen naar je paard

saab1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 08:36

ja, dat het druk wordt daar kan ik niet omheen natuurlijk. De oudste kan gewoon mee en de jongste blijft lekker bij papa.
Die heeft daar geen problemen mee. En financieel gaat het ook wel lukken.
Als ik daar aan zou twijfelen zou ik er niet aan beginnen.

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 19:54

Iemand die ik ken doet het zo :

's avonds rijden.
Man eten met kinderen
zij daarna eten

tender_yon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:04

hoi
mijn dochtertje is nu 1 en ik neem er best vaak mee
als manlief mee gaat ga ik ook aan het werk met onze pony
verder staat hij nu op wei en gaan we iedere dag een appel voeren en even borstelen ze wil dan altijd graag mee helpen .druk is het wel maar ook zo leuk voor die kleintjes

groetjes

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 20:13

tot dusver kinderen die het leuk vinden.. maar wat met kinderen die het niet leuk vinden.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 21:06

mijn kind is nu 9 en zwaar allergisch
hij is alleen in het begin meegeweest tot 2 jr ong toen kwam de allergie eraan
gelukkig vind hij paarden alleen leuk voor moeders en niet voor hemzelf

toen hij nog niet op de peuterspeelzaal was ging ik s`avonds na het eten naar stal
maar toen was ik elke avond van huis en dat komt de relatie niet ten goede

ik ben op stal als hij op school zit en in de weekenden als mijn man thuis is

ik heb wel al jaren bijrijdsters,en dat bevalt prima

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:37

Tja ik heb dus bijrijdsters gehad toen mijn 3 kids klein waren. Ik kon het echt zelf niet doen!
Nu sinds een augustus ben ik zelf weer fanatiek. Ik ben er zelfs elke dag nu! En heb er eentje bijgekocht.
Het kan alleen omdat de kinderen wat ouder zijn en op school zitten door de week en in het weekend mee kunnen (of thuis kunnen blijven nu man ze 'aan kan'.
Ze zijn 6, 8 en 9 jaar.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 22:42

Heb er zelfs een tijdje twee gehad toen mijn dochter net 1 jaar was. Het is best een gedoe (ik zorg alleen voor mijn paard, wil geen verzorgers ), maar die van mij staat 24/7 buiten. Ik ga elke dag naar hem toe en als ik geen tijd heb, gaat mijn dochter mee. Best een gedoe, want ik moet een heel eind lopen (hij staat in een natuurgebied) en mijn dochter van 3 wil allang niet meer in een buggy. Haha!

Maar omdat mijn geweldige vriend me echt steunt met mijn paard, zelfs 1 dag in de week thuis werkt, mijn schoonouders 1 dag per week op mijn meisje passen en mijn dochter 2x per week naar de peuterspeelzaal gaat een ochtendje, red ik het prima. En over een jaar zit ze op school. Lachen

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:50

mijn vraag dan nu. wat is jullie werk situatie..

zijn er ook mensne die 4 of 5 dagen werken die kinderenhebben en een paard?

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:53

Ikke!

Heb al eerder in dit topic gereageerd overigens.

Ik werk 4 volle dagen, heb 2 kinderen van 3 en 6 en een eigen paard. Mijn paard staat op mijn eigen weiland en ik heb daar nog een paar pensionpaarden staan. Oftewel, soms wou ik dat er meer dan 24 uur in een dag passen hi hi.

Het was even puzzelen, maar uiteindelijk hebben we een 'schema' gevonden waarin in principe niemand 'tijd te kort' komt.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:54

natasjaM dat vindik erg knap indd.

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:58

Mijn dochter is 6 jaar en ikzelf ben ook in het bezit van een paard. Aangezien ik maar 1 kind heb is het erg makkelijk te combineren. Makkelijk om oppas te regelen als ik alleen wil gaan en als ze mee wilt ook prima. Tot vorig jaar had ze ook een shet maar die is helaas overleden. Volgend jaar dan wil ik wel een pony voor haar kopen en dan kunnen we lekker samen het bos in. Verder heb ik een bijrijdster die veel zorgen uit handen neemt en hem vrijwel dagelijks kan verzoren en rijden als ik niet kan. Ik ervaar het als pluspunt dat ik mijn voorliefde voor de paarden kan delen met mijn dochter

Afbeelding

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 08:59

Ik werk 4 dagen ( nou ja, vanaf volgende week, maar ben momenteel die dagen al thuis aan het werk, heerlijk die werkdruk ) en heb een dochter van 4,5 maand.
Mijn man brengt haar 's ochtends naar de KDV, zodat ik vroeg kan beginnen op kantoor. Als mijn paard een rustdag heeft, dus alleen weidegang, dan mest ik na mijn werk snel uit, geef hem een aai over zijn bol en ga mijn dochtertje ophalen. Dan ben ik dus de rest van de avond thuis.
Als ik wil rijden, ga ik eerst mijn dochtertje ophalen, koken, eten met zijn allen, kindje op bed, en dan 's avonds laat ( half negen ) rijden. Mijn man is dan bij onze dochter. Op dinsdag heb ik les om half acht, dus dan brengt mijn man haar alleen naar bed.
In het weekend gaat ze ook wel eens mee, in de maxicosi lekker om zich heen aan het kijken, terwijl ik mijn paard poets ofzo. Rijden doe ik niet als ik haar mee heb.
Het is puzzelen en vooral samen met je partner goede afspraken maken. Veel zorg komt toch op hem. Maar ik ga er 's nachts altijd uit bijvoorbeeld, dan kan hij lekker doorslapen. Zo heb je toch een beetje een eerlijke verdeling. En op mijn vrije dag, poets ik het hele huis, daar heeft hij dan weer geen omkijken naar. En de rest van de dag ben ik lekker met mijn meissie in de weer, heerlijk zo'n dagje met zijn tweeën!

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:02

Ik werk 5 dagen/week (32u en woe thuiswerken), heb geen paard....en geen oppas.
Heb wel 3 kinderen (6,7,8jr) en 3 pony's waar we 5/6x in de week naartoe gaan.
In onze situatie zou ik zelf geen eigen paard erbij nemen, nóg niet. Als de kleinste wat zelfstandiger zou kunnen rijden (over 1jr ofzo), dan zou ik het wel aandurven denk ik. Zouden we een paar keer in de week allevier tegelijk kunnen rijden.

In jou situatie zou ik de kleinste niet meenemen, de oudste wel al. Het zou handig zijn als je zelf in ieders geval niet hoeft uit te mesten, dat scheelt veel tijd. Verder kunnen Nintendo DS, trampolines en stokpaardjes (jaja, die zijn écht heel leuk en spelen ze bij ons alledrie nog mee!) een uitkomst zijn.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:06

@ erleyene... dat lijkt mijook een mooie oplossing inderdaad.

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:12

@jolentinus Tja, het heeft ook echt wel wat voeten in aarde gehad voor het soepel liep en soms gaat er nog wel eens iets mis. Binnenkort komt er zelfs nog een pony bij voor de kids (mijn oude verzorgpony van 20), dus dan heb ik het nog iets drukker. Ik ben wel heel blij dat allebei de kids (vooral mijn dochter) gek zijn met paarden en graag mee gaan en mee willen helpen. Nou is die hulp wel vaak van de wal in de sloot.... maar het gaat om het idee hi hi

Steph86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:27

Ik heb ook een eigen paard en 2 kleine kinderen, 2 jongens van 2 en 3
Ik ben huismama maar ondanks dat heb ik het nog druk zat.
Het scheelt dat vriendlief in de ploegen werkt, als hij thuis is dan ga ik naar stal,
de ene week ben ik 's avonds op stal te vinden en de andere week ben ik 's morgens op stal te vinden.
De jongens gaan ook wel is mee, gewoon even om te kijken hoe hij er bij staat en hem een knuffel te geven.
Ik sta op een pensioen all in stal, dus hoef niks zelf te doen .

nathalie2302

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:38

Ik wil al mijn hele leven een eigen paard maar begin er bewust nog niet aan vanwege de kinderen (wij hebben er 3 in de leeftijden 6, 31/2 en 17 maanden). De jongsten zijn te jong om verantwoord zichzelf te vermaken op stal terwijl ik zou rijden, mijn man komt te laat thuis van zijn werk om 's winters te kunnen rijden dus qua tijd red ik het gewoon niet en bovendien vind ik het niet fair om in mijn eentje zoveel tijd kwijt te zijn aan een hobby voor mij alleen. Misschien als ook de jongste naar school is, dat het dan anders is maar dat is dus pas over een jaar of 3.

Toch zijn wij niet paardloos want we hebben twee grote shetlanders waar we als gezin enorm van genieten. De 2 oudsten "rijden", poetsen en helpen met mesten (zelfs de jongste loopt al actief stro op te schudden Lachen ). We hebben straks een mooie wagen voor dubbelspan (ikzelf men graag met ze) en ik doe LL en VD...

Genoeg te ondernemen dus met onze "kleintjes" maar dan wel met z'n allen...dat paard komt er ooit...maar voorlopig red ik dat qua tijd ECHT niet....

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:55

Interessant topic dit... Ik vraag me ook weleens af hoe je kids en paarden combineert. Helemaal als je 2 paarden hebt en allebei rijdt, maar ook allebei een baan hebt en geen familie in de buurt (zoals wij). Ik begin te vrezen dat dat niet gaat passen, zeker in de eerste jaren... Zijn er mensen die dit toch allemaal combineren?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 09:59

@Iranda: twee paarden lijkt me idd amper te doen. Ik ben om die reden gestopt met één paard ( was gelukkig niet van mezelf ). Één paard is al best lastig om die voldoende te trainen.