Paard van de een op de andere dag naar het land kan dat wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Justdoit

Paard van de een op de andere dag naar het land kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 15:54

Hallo mensen, ik heb een vraag omdat ik er eigenlijk geen ervaring mee heb. Door omstandigheden moest ik mijn paard van de een op de andere dag bij mijn buren weghalen, Mijn vriend is nu een nieuwe stal voor mijn paard aan het bouwen op onze grond, zodat we haar weer bij huis kunnen houden maar dat duurt wel een week of drie, ik heb haar daarom gisteren naar een pensionstal gebracht. Ik zag gewoon geen andere oplossing. Eigenlijk is dit veel te duur voor mij (195 euro pm). . Gisteren heeft financieel gezien echter de ideale oplossing aangediend. Ik kan haar voor 30 euro per maand op het land zetten met 6 andere paarden tot onze sta af is. Dit is natuurlijk wel een behoorlijke overgang voor haar. Eerst kwam ze iedere dag in de hand, kreeg brokken hooi, etc. Nu zal ze 24/7 met andere paarden op de wei staan. Kan ze deze verandering wel van de een op de andere dag zomaar aan. Ze zal vanaf nu dus alleen nog maar gras krijgen, dus het hele voedingspatroon zal veranderen. Zal de kudde haar wel accepteren, of zou dit zonder problemen gaan? Kan ik haar morgen daarheen brengen of moet ik haar eerst op de een of andere manier voor bereiden, iemand ervaring mee?

manonaaaahh

Re: Paard van de een op de andere dag naar het land kan dat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:47

Dit moet je absoluut niet van de ene op de andere dag doen, niet vanwege het feit dat ze ineens 24/7 met ander paarden staat maar voor het voedingspatroon.

Als ze ineens te veel fructaan (zit in jong gras) binnekrijgt kan ze hoefbevangen raken of gaskoliek krijgen.
Bouw dit dus rustig op met een uurtje per dag.

Suc6!

manonaaaahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:01

Bij nader inzien weet ik eigenlijk niet heel zeker of er momenteel veel fructaan in het gras zit. Bloos

Andere bokkers?

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:07

Ik denk dat het een beetje van het soort gras afhangt. Wij doen het al 25 jaar wel in één keer, met een groep van 15 tot 20 pony's en bij ons is er nog nooit één ziek van geworden. Maar wij hebben wel een wat "natuurlijker" soort gras (veel kruiden etc. erdoor).

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:11

Nee!! Dit zou ik echt zeker niet doen. Heb twee keer meegemaakt dat een paard koliek kreeg door te snel op het gras te gaan. Bij een van de paarden was de eerste dag een uurtje al te veel.

Hoe je ze kunt laten wennen: rustig opbouwen, zet ze sowieso niet op een heel vette wei. Dat opbouwen duurt echt wel even! Als een paard maanden niet in het weiland heeft kunnen lopen en je hem dan op het land zet (vooral als het tegen voertijd is) eet hij zich in 1x helemaal vol wat echt heel slecht is voor het paard.

24/7 buiten is ideaal, alleen heeft het paard een tijdje nodig om te wennen. Kun je niet 3 weken op die pensionstal staan om har dagelijks een halfuur langer te laten grazen.. Zodat ze nad ie tijd 24/7 buiten kan staan?

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:15

Ik ga met de rest mee door haar eerst rustig aan op te laten bouwen om haar op de wei te doen. Zeker omdat haar hele voedingspatroon omgegooid wordt. Maar aangezien dat het voor 3 weken betreft lijkt me het ook niet echt een haalbare kaart. Ik zou toch kiezen voor een tijdelijk pensionstal ook al kost dat wat meer centjes, een rekening van de DA zal hoger in de kosten lopen (als we dan even van het slechtste uitgaan).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:17

In deze buurt komt het behoorlijk vaak voor dat paarden in de zomer van de ene op de andere dag van 24/7 stal naar 24/7 weide gaan. Inderdaad ook voor korte periodes van 2 weken tot 1 maand.

Meeste paarden pakken dat vrij goed op, maar sommigen trekken dat helemaal niet.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:26

Ik zou het risico sowieso niet nemen. En ookal worden sommige paarden er niet direct doodziek van, lijkt het me toch niet zo best voor 't paard..

tulp2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:02

ik sluit me ook bij de rest aan, beter is om het paard gewoon te laten wennen door haar eerst een halve dag in de wei te zetten en later eventueel hele dagen en dit langzaam opbouwen, bijvoorbeeld in een maand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:04

Ik heb er nooit problemen mee gehad, maargoed de paarden gingen ook op een kaal land