Hoe lang duurt wennen op nieuwe plek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dems75

Hoe lang duurt wennen op nieuwe plek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:46

Gisteren heb ik, samen met een vriendin, noodgedwongen onze paarden verhuisd naar een nieuwe stek.
Op die stek staan drie andere ponies waarvan 1 dominant merrietje van 33, een oudere fjordenruin met artrose en een shetlandermerrie.

Mijn paard en het paard van mijn vriendin zijn ijslanders en hebben lang op de vorige plek gestaan. Mijn paard is een zeer dominante ruin en haar paard een merrie.
Nu was ik vandaag op stal om te kijken hoe het ging en ik schrok eigenlijk best wel van wat ik zag. Mijn paard drijft de merrie van mijn vriendin continue in een hoekje als ware het een hengst (hoofd heel laag en opdrijven).
Zij mag niet naar de andere paarden toe van hem. Ook wil hij continue eruit, terug naar de vorige stal (bevindt zich op ong. 2 km van de nieuwe stek).
Toen ik aankwam, was mijn vriendin net een rondje aan het rijden met haar merrie en mijn paard werd helemaal gek. Alleen maar heen en weer rennen en hinniken.
Ik heb het gevoel dat hij vreselijke heimwee heeft naar de oude plek....hoe lang duurt het nou ongeveer voordat een paard gewend is en zich "thuis" voelt?

Mette

Re: Hoe lang duurt wennen op nieuwe plek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 15:51

Dat ligt helemaal aan de pony (of paard?) Mijn pony is 2 weken geleden ook verhuist, ze was eerst mijn verzorgpony maar mijn ouders hebben haar gekocht ( Haha! ) Maar zij stond daar met een shetlandertje, ze waren echt dikke maatjes en ik was echt heel erg bang dat Mette (de pony) helemaal zou wegkwijnen omdat ze die shetlander zo zou missen. Maar ze heeft daar alweer nieuwe vriendjes en na 1 à 2 dagen was ze het al gewend!
Misschien is het een idee om er in dat weiland een touwtje te spannen (het weiland dus door de helft) met van die prikpaaltjes zodat ze wel kunnen snuffelen enzo als ze dat willen. Dan raken ze veel meer gewend aan elkaar Lachen en dan kan je ze misschien allemaal tegelijk in de bak (als die er is) zetten en er zelf bij blijven staan en kijken wat er gebeurd!

Juut88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:18

Heb mijn pony in korte periode 2 keer verhuisd
Kreeg haar 4 maanden geleden, dus toen was de eerste verhuizing. Ze was de eerste dagen erg gespannen, mr heb r veel aandacht gegeven, op het terrein rondgelopen, haar laten kijken en wennen aan de nieuwe omgeving. Na een paar dagen was de spanning toen wel weg.
Gisteren heb ik haar naar een andere pensionstal verhuisd (want ben zelf ook verhuisd). En dit keer valt het me echt 100% mee, ze is echt helemaal rustig en relaxed.
Ik denk toch dat het belangrijk is dat je de eerste periode zelf veel komt, omdat jij daar het enige bent dat vertrouwd en bekend is voor je paard. En samen daar een beetje het terrein verkennen.

En wat weidegang betreft: zou ook eerst een tijdje met een draadje ertussen doen en dan langzaam laten wennen. Soms kost het gewoon paar dagen voordat de rust weer terugkeert wanneer de samenstelling van een groep veranderd, het kan gewoon even duren voordat de rangorde dan weer duidelijk is.
Als het echt met slaan en opjagen blijft gaan, dan moet je misschien vaststellen dat deze groep paarden niet werkt, en ze gewoon in andere (kleinere) groepen op de wei zetten, maar zou het eerst even aanzien.

Probleem dat mijn paard terug wil nr de oude stal heb ik niet, die is 200 km verderop Clown

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:24

tja dat verschilt per paard

mijn haf heeft het echt een half jaar geduurt voordat hij pas goed gewend was. Ik hoop dat hij bij de volgende er wat minder lang over doet haha.

tja het ene paard is het ander niet

er kwam laast een tinker, en die tinker stond al vanaf dag 1 heel rustig op stal of hij er al jaren staat

dems75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 16:26

Tsja, het is wel dat mijn paard ruim vijf jaar op zijn vorige stal heeft gestaan met een, zo goed als vaste, kudde.
Nu is zijn vrouwtjesvriendinnetje meer naar de nieuwe stal. Zij wil graag kennismaken met de andere paardjes, hij staat het echter niet toe.

Een aanvaring met een hengst die de sloot was overgezwommen en vervolgens "zijn" merrie heeft gedekt en er flink is gevochten, kan er ook mee te maken hebben dat hij zich nu als hengst gedraagt. Dit is ong. twee weken geleden gebeurd.....

liann15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 18:48

Is per paard heel verschillend inderdaad mijn vorige paard is
na een 6 maanden nog steeds niet gewend en is ook zeker te merken aan haar gedrag. Maar ken ook paarden die na 2 dagen al helemaal op hun plekkie staan. Heeft even tijd nodig succes

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 20:00

Manon, is het te doen om voorlopig de wei in 2en te splitsen ? Zodat Mundil en Drottning (?) even de tijd krijgen om rustig te wennen, zonder steeds de bedreiging van de andere pony's ?