uitvallende manen HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Essie73
Hoofdmoderator

uitvallende manen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:22

Help help, de manen van mijn haf gaan opeens ontzettend uitvallen. Niet over de gehele maanlijn, maar vooral aan het einde. Haar manen zijn daar altijd al wat stugger geweest. De laatste tijd voelt het echter aan als touw en valt het dus uit. Tegen de stugheid spray ik het regelmatig met antiklit/glans.

ikenindi

Re: uitvallende manen HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 15:27

schimmel?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 15:31

kan niets ontdekken, vacht onder de manen ziet er prachtig uit. Zit me opeens te bedenken dat het misschien met haar drachtigheid te maken kan hebben ??? Ik kreeg zelf ook haaruitval toen ik zwanger was.........

nobel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:27

Ja misschien.
Of stress?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 19:37

Ik zou sowieso niet meer met anti-klit sprayen. Anti-klit bevat siliconen, die maken het haar na een tijdje broos en daardoor breekt het sneller af. Ik zou je aanraden om cowboy magic detangler te gebruiken, daar zitten geen siliconen in, is zelfs voor menselijk gebruik goedgekeurd, en dat voedt het haar ook goed.

Maar het zou inderdaad ook met de dracht te maken kunnen hebben, en/of ander voer.
En het kan door de rui komen, zit het paard voor de rest al in de zomervacht, of heeft ze nog altijd wat wintervacht? Die van mij is nl nog steeds boven aan de staart aan t ruien, daar kan ik ook hele plukjes staart uittrekken..

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 21:30

Als mijn pony in de verharing zit, vallen er vaak ook wat manen/staart uit.
Echt alleen tijdens de rui bij mij, dus ik maak me daar verder nooit zorgen over.
Bij jou kan het natuurlijk daar ook aan liggen, maar ook aan de dracht idd. Of ben je over gegaan op ander voer ofwat?

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:27

nee hoor geen ander voer, ja ze staat op het land, maar ja gras lijkt me geen kwaad kunnen haha. Ze is haar wintervacht al helemaal kwijt.
vanavond heb ik een stukje ondekt waar de manen echt weg zijn (nou ja heeeeeeeel kort) Toen ik haar kocht was dat stukje manen al korter dan de rest, dus waarschijnlijk is dit vorig jaar zomer ook gebeurd, en hoort het gewoon bij haar.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 22:27

MysticTinker schreef:
Ik zou sowieso niet meer met anti-klit sprayen. Anti-klit bevat siliconen, die maken het haar na een tijdje broos en daardoor breekt het sneller af. Ik zou je aanraden om cowboy magic detangler te gebruiken, daar zitten geen siliconen in, is zelfs voor menselijk gebruik goedgekeurd, en dat voedt het haar ook goed.

Maar het zou inderdaad ook met de dracht te maken kunnen hebben, en/of ander voer.
En het kan door de rui komen, zit het paard voor de rest al in de zomervacht, of heeft ze nog altijd wat wintervacht? Die van mij is nl nog steeds boven aan de staart aan t ruien, daar kan ik ook hele plukjes staart uittrekken..

Waat is dat te koop?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 22:34

Bij elke westernwinkel kun je het kopen, maar ook op internet bij de paardenverzorgingswinkels, en sommige gewone ruitersportwinkels verkopen het inmiddels ook al.
www.uhg-shop.nl

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 12:06

De manen van mijn haffie vallen ook uit. Het wordt steeds dunner Bloos . Ze is al helemaal door de winter haar heen dus daar kan het niet meer aan liggen. Ik ben er nog niet achter wat het kan zijn Bloos

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:55

roxtemp schreef:
De manen van mijn haffie vallen ook uit. Het wordt steeds dunner Bloos . Ze is al helemaal door de winter haar heen dus daar kan het niet meer aan liggen. Ik ben er nog niet achter wat het kan zijn Bloos

Hier hetzelfde 'probleem' met mijn haflinger. Is wel omgeschakeld qua voer (we zijn verhuisd naar andere/fijnere stal)...

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:15

Gisteren heb ik DA gesproken en die wist het niet helemaal zeker maar hij dacht dat het een tekort aan biotine was. Ze heeft iig een vitamine stoot gekregen, hopelijk helpt het.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 13:35

Kan ook een vorm van manenexzeem zijn Knipoog

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-08 14:11

roxtemp schreef:
Gisteren heb ik DA gesproken en die wist het niet helemaal zeker maar hij dacht dat het een tekort aan biotine was. Ze heeft iig een vitamine stoot gekregen, hopelijk helpt het.

Hmmm heb ook nog een vitaminekuur liggen, het kan natuurlijk nooit kwaad om die te geven, goed idee

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:02

Ik gebruik nu Shapleys M.T.G voor de manen, dit bevorderd de maan groei weer (zeggen ze) en het is tevens ook om zomerexzeem tegen te gaan. Ik ga maar wat proberen want ze houd helemaal niets over en ze had zo'n mooie maanstapel Bloos

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:22

Hier het zelfde, er is echt een hele hap weg uit haar manen, kan wel huilen.
Heb nu een voedingssup. besteld, wat haaruitval tegen moet gaan. en een soort mouse om de haren weer zacht te krijgen

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:24

Hopelijk helpt het, laat het mij even weten als het werkt, ik moet nl 10 augustus op keuring en dan hoop ik toch nog wel wat maan over te hebben Bloos

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:24

Afbeelding

Hier is de pluk goed te zien

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:26

roxtemp schreef:
Hopelijk helpt het, laat het mij even weten als het werkt, ik moet nl 10 augustus op keuring en dan hoop ik toch nog wel wat maan over te hebben Bloos

Doe ik, ik heb een proefmonster gekocht voor 6 dagen, dan moet het al aangeslagen zijn vlgs de paardendrogist, Shanti is nogal moeilijk met eten, dus vond het zonde meteen een hele bus te kopen

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:29

Dat is echt zonde zo'n hap er uit. Hopelijk eet ze het spul.
Bij de mijnes wordt het steeds dunner over de hele maankam. Ik haal er hele plukken uit Bloos

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-08 20:31

ja erg heh, dat heb ik dus ook. Vanavond was mijn zoontje mee en die aaide Shant even over haar manen, zaten er gewoon allemaal manen aan zijn handje. Is het haar van jouw paard ook zo stug? Dat van Shanti lijkt wel touw zo stug is het

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-08 20:35

Nee dat niet maar het voelt steeds dunner aan. En het ziet er allemaal heel piekerig uit net zo als bij de jouwens.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-08 21:37

vanavond heeft ze netjes haar spulletje opgegeten, of het werkt weet ik natuurlijk nog niet. heb lekker veel van de manen mouse in haar manen gesmeerd en ze voelde daarna idd minder stug aan. Nu kijken of het morgen nog net zo is, vlgs de beschijving werkt het een dag of 5.

roxtemp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-08 14:36

Ik ben echt heel benieuwd hoe ze het er op doet.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-08 10:48

gister avond voorzichtig haar manen gekamd en er kwamen stukken minder losse haren af, zo het helpen????