Snel zweten,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vrouw2014

Snel zweten,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 08:59

Hallo,

Als ik mijn paard ga los rijden zweet hij na 10 min al behoorlijk.

Zou het echt puur door het weer komen? of kan het ook een andere oorzaak hebben?

Evi01

Re: Snel zweten,

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 09:03

Mijn merrie heeft daar ook heel erg last van, het zal waarschijnlijk niet door het weer komen maar door het temperament van je paard. Daar kun je weinig aan doen.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:47

dat heeft mijn paard ook, terwijl die wel een goede conditie etc. heeft.
Is per paard verschillend, het ene mens zweet ook niet of nauwelijks en de ander zweet als een otter.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:36

Is per paard verschillend en luchtvochtigheid speelt ook een rol

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:41

Zit ze nog dik in haar vacht ? Hoe is haar condietie ? Allemaal dingen om af te vragen. Ook het weer is best wel warm, Missch s'avonds rijden?!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:53

Komt zeker door het weer. Het is ontzettend vochtig en vies warm. Het zweet kan gewoon niet verdampen.

Conditie en zweten hebben niets met elkaar te maken. Een wat robuuster gebouwd of een groot paard zweet sneller doordat ze meer problemen hebben met warmte vasthouden (dikke huid, minder huidoppervlak in verhouding met de massa en een kleiner hart in verhouding met de massa) dan een slanker gebouwd paard (ala de arabier en engels volbloed)
En daartussen heb je ook weer verschillen.

Bovendien heeft het weer (temperatuur en luchtvochtigheidsgraad) heel veel invloed. Bij heel warm en droog weer is het zweet al verdampt voor je het ziet, wat echt niet fijn is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:55

Die van mij zweette vanmiddag ook als een otter. Dat doet hij trouwens meestal vrij snel, ligt aan zijn karakter. Hij is vooral als ik er net op zit, erg druk en kijkerig en maakt van een mug een olifant.
Kwestie van na het werk even afspoelen en zorgen dat hij voldoende mineralen heeft. Aan zijn conditie ligt het niet.
Het is zelfs zo dat een paard wat makkelijk zweet, in het voordeel is, omdat hij zijn warmte beter kwijt kan.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:57

Ja, mijn vz trekpaard zweette vanmiddag ook al vrij snel. Terwijl ze mar een paar keer had gedraafd. Ze heeft niet zo'n goede conditie, maar meestal houd ze het goed vol.

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:48

Lenneke_ schreef:
Conditie en zweten hebben niets met elkaar te maken.

Als je paard mindere conditie heeft gaat ie toch eerder hijgen en zweten? Of zie ik dit nu verkeerd?
Ten minste dat dacht ik altijd.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:53

Hijgen wel, zweten niet

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 17:54

okee Knipoog

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 18:51

Lenneke_ schreef:
Komt zeker door het weer. Het is ontzettend vochtig en vies warm. Het zweet kan gewoon niet verdampen.

Conditie en zweten hebben niets met elkaar te maken. Een wat robuuster gebouwd of een groot paard zweet sneller doordat ze meer problemen hebben met warmte vasthouden (dikke huid, minder huidoppervlak in verhouding met de massa en een kleiner hart in verhouding met de massa) dan een slanker gebouwd paard (ala de arabier en engels volbloed)
En daartussen heb je ook weer verschillen.

Bovendien heeft het weer (temperatuur en luchtvochtigheidsgraad) heel veel invloed. Bij heel warm en droog weer is het zweet al verdampt voor je het ziet, wat echt niet fijn is.

Om nog een kleine toevoeging te geven is ook de windverplaatsing een factor. Meer wind, minder zweet. Minder wind meer zweet.

De volgende factoren spelen een rol
- luchtvochtigheid
- temperatuur
- windverplaatsing
- gewicht

Conditie heeft er geen drol mee te maken. Anders zouden al die toppaarden kurkdroog moeten zijn Clown

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 08:18

Dan hoef ik mij dus geen zorg te maken Knipoog

Ik heb een groot paard (1.76) En word de laatste maanden best zwaar gereden dus krijg meer spieren, hij word dus ook zwaarder. En dan in combinatie met die vieze warme benauwde weer gaat ie lekker veel zweten Knipoog

Na het rijden krijg die van mij ook slobber mash (havens) met net iets te veel water. Maak het voor het rijden dus het is niet ijskoud...want dat is ook weer slecht toch?