Ze maakt echt een zooitje van haar stal, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irenepene

Ze maakt echt een zooitje van haar stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 19:40

Onze pony, we hebben haar nu 2 weken, maakt een enorme bende in haar stal. Ze graaft al het zaagsel naar achteren toe (ja, ze krijgt genoeg te eten en komt goed buiten). Binnen no time is alles een zooitje met platgelopen poep en pis en zaagsel. 2 maal in de week een groot pak zaagsel gaat erdoor van €9,- . Ook ziet ze de andere pony's om haar heen, als afscheiding tussen de stallen zit op de bovenste helft betongaas. Wie heeft de gouden tip??

xXxXsasxXxX

Re: Ze maakt echt een zooitje van haar stal, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:11

Is ze zenuwachtig? Want dan doen sommige paarden dit ook.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:13

mmmm dat zou ik ook wel eens willen weten: heb hier ook zo'n monster staan wat na het opstrooien geheid alles in 1 hoek werkt, daar bovenop mest en dan lekker gaat liggen........doet ze overigens altijd al dus heb me er inmiddels maar bij neergelegd, al is een gouden tip natuurlijk altijd goed:)

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:15

wij hebben op stal ook een merrie die dit doet ze maakt een berg en gaat er dan op staan, gewoon goed naar voren trekken

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:18

die van mij is ook zo erg! Gouden tip is voor mij ook welkom Knipoog

Misschien gaat die van jou beter op stro? of vlas?

_sioux_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 21:18

ze hebben mij eens verteld dat als je in 1 hoek wat mest laat liggen..dat ze dan op den duur netjes op die plek gaan poepen..
ik ben het nu aan het proberen..maar bij mijn paard gaat het nog niet echt..
maar bij haar buurvrouw wel.(die poept nu op 1 plek)
het help ook als je in een hoek een hoopje mest van een ander paard legt gaan ze erover heen poepen..

het is een tip..en misschien help het bij 1 van jullie paarden Haha!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 01:02

Ja het mest op 1 plek leggen heeft bij de smeerpoets van een vriendin van mij goed geholpen die schept elke dag een gedeelte van de mest in een bepaalde hoek totdat het kwartje viel Huilen van het lachen.

Heb je er ook een bodempje in een klein oppotbodempje zeg maar dat wil ook wel eens helpen. Want als je los zaagsel op de grond hebt wordt het al snel en makkelijk weggegraaft. Die van mij heeft altijd een lichte bodem onder in de stal liggen die voor stevigheid zorgt en zijn stal is nu heel netjes elke keer Ja

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 05:01

heeft de pony de hele nacht de beschikking over eten?
zorg dat ze onbeperkt eten kan,haal desnoods wat pakken ouder hooi.

dat geeft vaak wel rust

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:32

Dit is nou waarom een paard eigenlijk niet al te lang op stal hoort, dit is gewoon verveling.
Het ene paard kan er beter tegen dan het andere.
Door de verveling gaan ze rommelen om zo toch te kunnen bewegen.
Hoelang staan ze buiten,want voor de ene is 4 uur lang buiten en voor de ander 10 uur.
Ik zeg hiermee niet dat je hem niet meer op stal moet zetten, maar meestal is dit gewoon de reden.
Heb je al eens iets als een voerbal geprobeerd?

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:19

koop een waterbed voor je paard Knipoog die zijn er nu ook voor koeien! alleen weet ik niet of dat verstandig is in een dichte stal? omdat hij dan steeds op t waterbed staat ookal wil hij dat niet..
ik wil er nu ook een gaan kopen voor mijn in/uitloopstal, mn a pony maakt er ook een gore bende van en ik ben niet vanplan om aan hem vlas te gaan besteden...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:24

Mijn vorige pony was ook zon smeerkees.. daar ging wat stro doorheen... Hij at alles op, en scheet de rest onder.. dan nog even lekker husselen..

Mijn nieuwe aanwinst is gelukkig heel netjes op zijn stal, piest en poept in een hoekje van de stal.. de rest blijft netjes...

maar wat je er aan kunt doen.. geen idee...

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:28

ellepel schreef:
heeft de pony de hele nacht de beschikking over eten?
zorg dat ze onbeperkt eten kan,haal desnoods wat pakken ouder hooi.

dat geeft vaak wel rust

De meeste paarden gooien dit weer door het zaagsel heen, waardoor je een alleen maar grotere bende krijgt.

Ik lees dit topic even mee, mijn paard is er ook zo een. Nagelbijten / Gniffelen

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 13:40

Precies, het hooi en stro schuffelt ze ook door de hele stal heen. Ze staat 4 a 5 uur per dag buiten op rijk (bemest) gras. Ik heb haar 4 dagen geleden 5 uur op dit gras laten staan en ze had al ribbels in haar hals, dat is dus niet de bedoeling. Voor de rest krijgt ze over de dag 2 plakken hooi en musli. Maar ze graaft alles heerlijk om en vergeet niet dat ze vandaag pas 2 weken bij ons is. Ik heb ook wel eens iets gehoord van rubberen tegels, lijkt me alleen niet zo lekker liggen. kijken wat jullie ervan zeggen.... Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:23

jesito schreef:
Dit is nou waarom een paard eigenlijk niet al te lang op stal hoort, dit is gewoon verveling.
Het ene paard kan er beter tegen dan het andere.
Door de verveling gaan ze rommelen om zo toch te kunnen bewegen.
Hoelang staan ze buiten,want voor de ene is 4 uur lang buiten en voor de ander 10 uur.
Ik zeg hiermee niet dat je hem niet meer op stal moet zetten, maar meestal is dit gewoon de reden.
Heb je al eens iets als een voerbal geprobeerd?

Verveling is één, maar onrust op stal is twee. Een combinatie van beide werkt dubbelop.
Lopen er veel mensen op stal rond? Lopen die continu langs de box? Onregelmatige voertijden? te weinig voerbeurten? Is er veel verloop van de paarden? gebeurt er veel rondom de box (poetsplaats, wasplaats enz. voor de box)? Staan er paarden met stalondeugden naast?

Rubber tegels vind ik eigenlijk wel fijn. Het ziet er niet zo vriendelijk uit, maar mijn paard stond er fijner op dan op een dik strobed. Laagje koolzaadstro eroverheen en váák uitmesten.

Quill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:19

buiten zetten

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 10:05

Ik weet het al....ze heeft bij de vorige eigenaars oud hooi gekregen. Ze pluist namelijk zelf met soms wel 2 benen tegelijk al het hooi door de stal heen om het hooi goed te filteren.
Dit is dus een tik die ze hopelijk af zal leren want hier zit geen schimmelplekje in het hooi en is van goede kwaliteit.

Riixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:58

als ze er zo'n zootje van maakt, kan ze beter wat minder zaagsel erin:D of gebruik geen zaagsel meer. maar gewoon een rubberen mat met een beetje zaagsel/stro eroverheen:P Duivel

IRIS_JELLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 16:35

wat is een waterbed voor paarden??

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 17:27

Mijn paardje deed dit dus ook. Ik legde het hooi altijd op de grond en hij schopte het door de hele stal, gevolg hij ploeterd ook de stal rond en pist en poept waar hij zin heeft om het neer te leggen.

Nu heb ik het hooi in een hooinet opgehangen, waardoor hij maar op 1 plek kan eten en het minder snel door de stal kan schoppen, want dan moet hij het eerst uit het hooi net plukken en dan is het niet leuk meer..

En het werkt Haha! Alle poep op 1 plekje, netjes Vork (daar waar hij met zijn kont staat als hij dus van het hooinet eet Haha! )

Het is effe wat meer werk iedere dag maar van 2/3 pakken zaagsel in de week is het nu maar 1 pak per 6 dagen! Ja

(en zoveel mogelijk naar buiten want hoe langer hij binnen staat hoe viezer de box Tong uitsteken )

Thomas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 20:36

Stro !!

Of eet ze dat allemaal op?!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 08:42

IRIS_JELLE schreef:
wat is een waterbed voor paarden??

idd moniekk, vertel eens!

Brendos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:07

opruimen

Blue_Dreamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 15:18

Ik heb dit ook een tijd gehad met mijn Merrie, toen ik haar net had. Nu heb ik haar bijna een jaar, en houdt ze der stal heel netjes Lachen Ik heb wel vaker verhalen gehoord, dat het tijd nodig heeft, voordat paarden hun stal netjes houdt, en aangezien je haar nog niet zolang hebt, lijkt het me het beste als je nog even afwacht. Aangezien de kosten wel veel worden, kan je erover denken je paard tijdelijk op iets anders te zetten.

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-08 17:53

Ze houdt haar stal nu redelijk netjes, we hebben nieuwe klinkers in de stal gelegd, voorheen stond ze op betontegels. Hier overheen natuurlijk een baal zaagsel, duidelijk is wel dat deze klinkers heel wat meer vocht doorlaten dan de betontegels.
Ze loopt iedere dag 6 uur buiten en iedere avond nemen we haar dik een uur mee naar buiten om wat leuks te doen.