Hoe je land verharden en wat zijn de kosten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nancyimka

Hoe je land verharden en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:20

Hallo,

Ik ben sinds twee weken met mijn paardje verhuist. Wij stonden altijd op een gewone pension stal en wij zijn nu verhuist naar een stuk weiland met een stalletje. Nou is het natuurlijk zo dat het houden van paarden op het land in zuidholland geen feest is. En wij willen dan ook nu alvast nadenken over een extra optie voor de winter. Zodat we ze toch met hun (probleem) hoeven droog kunnen zetten. Het is verder de bedoeling dat ze zelf altijd kunnen bepalen buiten of binnen te staan. Het is voor ons geen luxe (al hoewel ik tot op heden geniet van de rust en het alleen zijn daar) maar des te meer wel voor onze paardjes.

Wij hebben een paar optie's,
* op marktplaats zoeken naar heel veel gratis op te halen tegels en het hele zooitje te bestraten.
* optie twee gemalen puin neer te gooien wat ook hard word

Zelf denken wij en de eigenaar natuurlijk wel dat de tegels het mooiste is maar dat is ook het meeste werk (en ik ben met mijn ziekte niet erg behulpzaam dus ik kan het allemaal wel leuk verzinnen maar met reuma en twee net geopereerde kunstknieen kom je niet ver)

Hoe hebben jullie dit opgelost en wat waren de kosten. Het stuk is 100 vierkante meter groot!

Mi_Amore

Re: Hoe je land verharden en wat zijn de kosten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:35

gemalen puin niet doen... Heb ik ook gedaan, maar dat zakte steeds weg, kwam vast te zitten in de hoeven, m'n pony at ze zelfs op Rolleyes

Ik ga dit topic even volgen, wil het namelijk ook doen!

Wij dachten eerst aan betonroosters, maar die kosten ook redelijk wat geld, ongeveer €1250 voor 4 grote.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:38

chipieke schreef:
gemalen puin niet doen... Heb ik ook gedaan, maar dat zakte steeds weg, kwam vast te zitten in de hoeven, m'n pony at ze zelfs op Rolleyes

Ik ga dit topic even volgen, wil het namelijk ook doen!

Wij dachten eerst aan betonroosters, maar die kosten ook redelijk wat geld, ongeveer €1250 voor 4 grote.

Tja ideen zijn er wel zat hoor maar het kostenplaatje wat eraan hangt werkt niet altijd mee. Maar er zijn hier zo veel mensen die hun paarden buiten houden dat er vast ook heel veel oplossingen moeten zijn Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:26

Gewone tegels op gewoon zand is geen optie; dat verzakt en wordt 1 modderbende waar lastig over te lopen is. Puin op het land is ook af te raden: puin zwerft, waarde van het land gaat achteruit.
Optie 1. grasbetontegels
optie 2. drainage aanleggen en dan tegels
optie 3. minimaal 30 cm afgraven, vulzand erin en dan tegels
Optie 1 in combinatie met optie 2 geeft het meest stabiele resultaat. Op veen/klei grond of klei/veen grond werkt de grond altijd, dus van tijd tot tijd moet je opnieuw bestraten.
Eindeloos opzoek gaan naar restpartijtjes tegels schiet niet echt op; daar komt bij dat de maten ook nog kunnen verschillen, wat het leggen weer bemoeilijkt.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:30

wit zand erop en daarop omgekeerde grindtegels. werkt bij ons erg goed.

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:45

ik ken een paar mensen die hun paarden op treinbilzen hebben staan (moet er wel een dak over natuurlijk)
Zelf staan mn paarden op zo van die 6-hoekige ruwe tegels, echt super want het helpt hun hoeven mooi af te slijten! (ze zijn wel ingebetonneerd)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 17:54

Bielzen zou ik persoonlijk niet doen, want als ze nat worden zijn ze heel glad. Gewone tegels zijn eigenlijk te dun en gaan dan vaak los zitten. Wij hebben alles rondom de stal betegeld met hele dikke tegels. Deze blijven wel stabiel liggen, of gewoon betonnen straatklinkers. Wel zorgen voor een goede onderlaag... Heb je niet wat vrienden die je hierbij kunnen helpen?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 19:03

Je hebt een slechte ondergrond om zo iets op te gaan maken. Dat gaat geheit zakken.
Dus je zult óf moeten accepteren dat wat je nu goedkoop doet over de jaren heen blijft herhalen óf je investeert in iets degelijks en bent er voor heel lang vanaf.
Goedkoop dán op de lange termijn duurkoop blijken te zijn en een goede investering nu brengt alleen maar geld op.

Kun je niet een kleiner stuk goed betegelen; betonplaten met gaatjes op betonnen riggels of 2e hands omgekeerde betonnenplaten en een andere stuk de klei wat afgraven en zand laten storten.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 10:57

Hey,

Bedankt voor alle reacties! Tof dat jullie allemaal zo meedenken. Het probleem is een klein beetje zo: ik zelf ben voor 100% afgekeurd wegens reuma. Ik zit nu in een heel vervelend paket met operatie's vreselijke revalidatie's enz. Ik heb vanaf januari al twee zware operatie's gekregen. Ik heb nu twee knieprotheses gehad. De operatie is zwaar en de revalidatie is ook niet erg gemakkelijk. Ook is het zo dat ik geen baan heb en ik hierdoor dus maar net aan een paardje kan onderhouden. Wij staan nu bij een nicht van mij dus wij betalen nu niet de hoofdprijs voor het land. Maar ja ik heb dus ook geen geldboom waardoor ik het in een keer super netjes kan maken. Ik heb een vriend die het stuk wil afgraven met zn kraantje, hij wil het daarna vlakken en helpen om het netjes te maken. Dus dit is het probleem niet, nu zoeken wij alleen naar de oplossing wat toch wel het beste zou zijn voor de paardjes en natuurlijk ook het beste qua resultaat. Gister kregen wij al de tip om van die hele grote betonnen platen te laten neerleggen. Deze zouden 25 euro per plaat zijn (ik weet even niet meer hoe ze heten) nou vind ik dat het probleem niet maar hoe kom je eraan....

Ik houdt jullie op de hoogte en nogmaals heel erg bedankt Knipoog

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:10

Je bedoelt Stelconplaten.
Op zich een goede optie, maar je moet ze wel omgekeerd neerleggen. De bovenkant zitten nl ijzeren randen aan die bij ouder worden gaan roesten en loslaten. Je paard kan zich daar behoorlijk aan openhalen.
Ook de ondergrond moet goed vlak en hard/aangestamt zijn. Als die bodem niet vlak is dan wordt het pas echt een ramp.

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-08 11:12

DubbelDun schreef:
Je bedoelt Stelconplaten.
Op zich een goede optie, maar je moet ze wel omgekeerd neerleggen. De bovenkant zitten nl ijzeren randen aan die bij ouder worden gaan roesten en loslaten. Je paard kan zich daar behoorlijk aan openhalen.
Ook de ondergrond moet goed vlak en hard/aangestamt zijn. Als die bodem niet vlak is dan wordt het pas echt een ramp.

Ja die bedoel ik Haha! Het vlakken en aanstampen is geen probleem dat wil die vriend doen. Hij heeft een graafmachientje en een trilplaat maar ja dan komt het volgende prolbleem hoe krijg je ze op het land daar met een suzuki swift gaat het hem niet worden en waar haal je die platen vandaan...?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:31

Ik zou dat verharde stuk bij de ingang van je weiland maken.
Het is nu mooi droog, dus kunnen ze de betonplaten gelijk bij je weideingang lossen.

Het is verstandig een dikke laag zand aan te brengen, deze goed vlak te maken, met een kleine helling richting een stuk wat nat mag worden (sloot kant?) en bij grindtegels of betontegels te zorgen voor goede dikke en diepe opsluitbanden.

Kleine betonplaten kunnen met een trekker gelegd worden met een speciale haak. Grote platen worden vaak met een kraan gelegd.

De voorbereiding van de ondergrond is het belangrijkste. Als de grond mooi vlak is met dik zandbed en goed aangetrild, leg je de tegels of klinkers er heel snel in. je kunt vanuit de hoek met opsluitbanden gaan werken en dan als het klaar is de andere opsluitbanden plaatsen. Vervolgens zand erover en weer natrillen. Een stuk van 10 bij 10 kun je op deze manier in 1 a 2 dagen volleggen. Tegels van 30 bij 30 zijn goed te tillen en vaak gratis af te halen of tegen erg kleine vergoeding.

Straatklinkers kun je soms 2e hands restpartijen van krijgen voor een redelijk bedrag. Vorig jaar vanaf zo'n 8 euro per m2. Weet niet wat ze tegenwoordig vragen.

Als de bodem erg nat is kun je ze het beste niet heen en weer laten lopen, omdat je dan grotere kan hebt dat de opsluitbanden opzij getrapt worden en gaan wijken. Als je slim bent zorg je dat je ze eventueel op je plaatsje met stalletje? op kunt sluiten. Anders zou je het zanddeel een stuk groter kunnen maken dan je verharde stukje en hoger kunnen leggen dan je weiland bodem (dus een soort terp maken maken van zand en daarop je verharding aanleggen)

Ik heb geen ervaring met Zuidhollandse bodem. Hier hebben we 40 tot 60 cm veen voor het zand/leem is. Als het stukgelopen wordt in de natte periodes krijg je dus ook moerasachtige toestanden die gevaarlijk zijn. Wij hebben de grond om laten zetten (60 cm zand bovengehaald en de aarde naar beneden), dat een zomer laten inzakken en toen in het najaar (eigenlijk al te laat, want het werd al te nat) deels met straatzand iets op laten hogen en e bestrating er op aan laten leggen. Doordat het al nat was is de bestrating door het verkeer iets verzakt (lichte spoorvorming) maar op zich valt het heel erg mee en ligt het erg nog goed in.

Zorg dus dat je dit gelijk van de zomer doet met mooi weer.
Als dat stuk al verhard is, zal de ondergrond in de winter ook vrij droog blijven doordat het regenwater op die plek eraf stroomt en niet in de ondergrond zakt. Als je bang bent voor verzakken zou je de tegels ook in cement kunnen leggen. Dus die zand onderlaag, maar dan bovenop een laagje cement, waar dan de tegels in komen vast te liggen. Dan verzakken en verschuiven ze minder snel. Ze zijn dan echter ook moeilijk weer weg te halen als dat zou moeten. Tips voor leggen in cement zijn op internet ook wel te vinden.

Materiaal kun je vaak vinden via marktplaats. Zowel nieuw als 2ehands. Kwestie van zoeken met bepaalde zoektermen.

foto's bestraten pad en paddock
Hier foto's van hoe het bij ons gedaan is. Het lastige was dat het moeilijk bereikbaar was met groot verkeer en de ondergrond van ons bospad erg zacht was. Ze hebben mijn bak aan poeier gereden met dat zware verkeer. Gelukkig is het wel weer goedgekomen toen hij uiteindelijk op droogde.
Vandaar mijn tip op het bij voorkeur bij je ingang van de wei te doen, gezien vanaf het erf of de weg. Als je stal ergens in het midden staat wordt het bij slecht weer wel moeilijker toegankelijk. Je kunt dan overwegen om een verhard pad te maken tussen weide ingang en stalletje, wat je dus ook als paddock gebruikt.

Opsluitband kost een paar euro per meter. Je hebt zo'n 40 meter nodig. tenzij je andere verhoudingen aanhoudt (omtrek van je bestrating) Eventueel zou je ook bielzen kunnen gebruiken, maar daar moet je maar net gratis/goedkoop aan kunnen komen. Lukt dat niet, dan is opsluitband goedkoper.

Betontegels vrij goedkoop tot gratis 2e hands te krijgen. Anders moet je materiaal kopen.

Zand: zo'n 10 euro per kuub, je hebt voor een stuk van 100m2 al snel 2 grote vrachtwagens zand nodig. Dat loopt in de papieren!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 12:18

Citaat:
Als je bang bent voor verzakken zou je de tegels ook in cement kunnen leggen. Dus die zand onderlaag, maar dan bovenop een laagje cement, waar dan de tegels in komen vast te liggen.
Maar dan is een goede afwatering dus ook weer heel belangrijk, want met de cement kan er dus geen water door de onderlaag meer weg.

Overigens zijn betonklinkers érg glad voor een paard en zou het niet mijn keus zijn.
Misschien is het ook een idee om de boel te laten volstorten met beton. Soms zijn er bij een bouwprojekt wat kuubs beton over en dat moeten ze dan kwijt. Je kunt dan de restanten voor een erg leuk prijsje overnemen. Nadeel is wel dat je nooit weet wanneer ze komen en zolang je het niet bij huis laat storten(en je dus veel thuis bent) kan dit een probleem zijn.

moniekk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:13

varkensroosters..(zijn dus ook gewoon betonnen roosters met sleufjes dr in zodat de plas kan weglopen) al zijn die in jou omgeving denk ik moeilijker te verkrijgen. ik heb ook varkensroosters gratis gekregen van een varkensbedrijf (hoebensteijn zit in ysselsteyn noord limburg tegen brabant)
misschien moet je dat bedrijf maar eens bellen Knipoog daar kun je namelijk goed voor op en neer rijden met een vrachtwagen toch? de roosters zijn gratis...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 13:36

Die varkensroosters (de betonnen) mag je voor paarden alleen op de direkte grond gebruiken, want ze zijn niet stevig genoeg om een paard te dragen als ze op een verhoging liggen.
Nadeel daarvan is dat de geultjes dan dicht gaan lopen met vuil en na een tijd loopt het water dus niet meer weg.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 17:33

afwatering krijg je door de tegels iets afhellend te leggen zodat het water er af loopt. Dat hoeft maar 1 of 2 % te zijn zeiden ze toen ze hier gingen bestraten.

Ik vind die grote betonplaten (bijv. stelcon) gladder dan stoeptegels, omgekeerde grindtegels of klinkers (hebben wij dus)
Door de kleinere maat krijg je voegen en inkepingen die meer grip geven dan 1 glad betonnen geheel...
Anders zou je geruwd beton moeten nemen, maar dat kan ook vervelende gevolgen hebben als je paard, of jij, eens op de knie"en gaat. Met ijzers is stenen of betonnen verharding zowiezo geen succes. Dat glijdt altijd. Dan zou je rubber of kunststof tegels/matten/rooster moeten hebben.