veulen hoe te houden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dounia8

veulen hoe te houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-08 12:20

als jullie een veulen zouden kopen,zouden jullie het dan in een opfok zetten,of juist niet.
het is natuurlijk op zich ideaal,lekker in een kudde met leeftijds genoten.
maar wat ik er niet handig aan vind is,dat je je eigen veulen er niet uit mag halen althans bij ons niet.
ze zeggen dat het onrust brengt in de kudde,je mag wel elke dag komen hoor en poetsen of knuffelen en een peentje geven.
maar wel tussen alle andere paardjes,eigelijk heb je dan geen moment dat je even alleen kan zijn met jou eigen knuffel.
wat vinden jullie ervan.
groetjes dounia

Mi_Amore

Re: veulen hoe te houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 12:37

Als ik een veulen zou kopen zou ik het niet in een opfok zetten om de redenen die jij noemt. Zo lang mogelijk bij mams laten staan en dan in kuddeverband op de wei met zoveel mogelijk paarden van verschillende leeftijd. Dit heeft Quirinake op bokt ook gedaan en met Forpreza is dat ook goedgekomen!

Nu staat er bij mij een hengstenveulen van 9 maand en die heeft een shetlander als metgezel. Staan wel heel veel paarden rondom hem ook.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:00

Ik vind de opfok dikke onzin!

Mijn veulen heb ik sinds dat zij 3 weken jong was. Ze heeft toen 6 maanden met mamlief in een groep merries met veulens gelopen.
Na die 6 maanden zijn de veulens geleidelijk afgespeend (steeds vaker een draadje tussen merries en veulens). Toen ze 8 maanden was heb ik haar definitief naar een andere kudde verhuisd. Ze loopt nu tussen 11 paarden van verschillende leeftijden en ook merries en ruinen door elkaar.

Ideaal is anders, dan had ze nu nog steeds bij haar moeder mogen lopen, maar ik ben tevreden met deze aanpak en als ik zie hoe goed ze opgroeit heb ik niets te klagen.

Ik zou een veulen nooit in de opfok zetten, maar een veulen met één ander maatje vind ik ook niet kunnen.

Als je overweegt een veulen te kopen, doet dat dan bij een fokker of particulier die de veulens relatief lang bij de moeder laat lopen en netjes afspeent.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:03

Ik heb ook overwogen om pablo in de opfok te zetten, maar heb hier toch vanaf gezien.. vanwege verschillende redenen.
Naar mijn mening wordt een veulen toch beter opgevoed in een kudde met verschillende leeftijden ipv alleen maar veulens.
Mijn paardje staat nu met een ander veulen en twee volwassen paarden in een mini kudde.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:05

ik ga geen veulen kopen, maar hoop over een paar weken mijn merrie dragend te hebben en dus volgend jaar een veulen van haar te hebben
die blijft tot 8 maanden max (in geval van hengst ) of zolang als merrie het kan hebben bij de moeder lopen
als het een hengstje is gaat ie sowieso de opfok in , ik heb liever dat ze in de kudde staan en een aai minder krijgen
dan dat ze bij 1 of 2 anderen staan en er veel mee getut kan wordne
veulen heeft er verder geen fluit aan als ik iedere dag een aai over zijn bol kom geven
en aan de kudde heeft ie dus wel wat , heel veel zelfs

als het een merrie is , dan mag ze thuis blijven als ik nog een ander veulen kan vinden wat er bij kan zodat we een groep hebben van veulen tot oma
als ik dat niet kan vinden gaat ze alnsog naar de opfok, in een groep met verschil in leeftijd

tuurlijk, leuk een veulen en het is ook geweldig om het op te zien groeien , maar opgroeien kan maar 1 keer
en in de groep is het heel wat beter opgroeien dan gezellig thuis met 1 soortgenootje en veel getut

en opfok komt in vele vormen en soorten
opfok waar ik over praat is een gemengde groep in de leeftijd veulen tot oma (thuis of op adres waar ik de veulens naartoe breng)
opfok als in 20 jaarlingen die samen grootgroeien is leuk, maar ook niet ideaal

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:06

Ik noem opfok alles wat met een groep buiten is.
Of dat nu leeftijd genootjes zijn of niet, dat maakt me niet veel uit. Als er maar wel wat jongs is om te spelen
Als het diertje maar niet alleen komt te staan, dat vind ik belangrijk

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:07

Dani62 schreef:
Ik vind de opfok dikke onzin!

Mijn veulen heb ik sinds dat zij 3 weken jong was. Ze heeft toen 6 maanden met mamlief in een groep merries met veulens gelopen.
Na die 6 maanden zijn de veulens geleidelijk afgespeend (steeds vaker een draadje tussen merries en veulens). Toen ze 8 maanden was heb ik haar definitief naar een andere kudde verhuisd. Ze loopt nu tussen 11 paarden van verschillende leeftijden en ook merries en ruinen door elkaar.

Ideaal is anders, dan had ze nu nog steeds bij haar moeder mogen lopen, maar ik ben tevreden met deze aanpak en als ik zie hoe goed ze opgroeit heb ik niets te klagen.

Ik zou een veulen nooit in de opfok zetten, maar een veulen met één ander maatje vind ik ook niet kunnen.

Als je overweegt een veulen te kopen, doet dat dan bij een fokker of particulier die de veulens relatief lang bij de moeder laat lopen en netjes afspeent.

Jij hebt zelf klaarblijkelijk een gezonde en goede opfoksituatie voor je veulen. Dan is het inderdaad onzin om het ergens anders heen te brengen.
Echter...niet alle mensen hebben deze zelfde gelegenheid als jij...en dan is een opfokbedrijf zeker geen onzin....maar juist een hele gezonde keuze die je dan voor je veulen kunt maken.

Emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 14:30

een veulen kan juist door met andere paarden (van verschillende leeftijden) veel van ze leren omdat ze al allemaal wat ouder zijn dan het veulen!