blessures door weidegenoten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nexus

blessures door weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 18:40

Hey,

Belde net mijn man vanaf stal nadat hij onze paarden van het land heeft gehaald...
Heeft een van onze paarden (onze vos) een aardige wond op zijn achterbeen. Dierenarts erbij, paar krammen erin, spuitje, morgen controle, je kent het vast wel. Onze schimmel hebben we de afgelopen week ook al niet kunnen rijden vanwege de 'speelplekken' op zijn lijf.

Ze staan met vier andere ruinen op een heel ruim weiland. Het gaat me niet om schuld (voor hetzelfde geld doen onze paarden het elkaar aan, er staat geen naam bij Tong uitsteken ), of om de kosten, maar ik word hier soms wel een beetje moedeloos van.

Hoe regelen jullie dit op stal?
Afspraken met eigenaren onderling?
Wat nou als er eentje echt erg gewond raakt / lang kreupel wordt?
Zouden jullie in dit geval je paard(en) uit de groep halen?

Ben benieuwd naar jullie reacties!

Ing__

Re: blessures door weidegenoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 21:44

Bij ons op stal worden er kleine groepjes gemaakt van paarden die goed bij elkaar kunnen Ja eerst wordt er met een draadje gekeken hoe het gaat, dan zonder draadje, als ze elkaar lastig vallen is het eigenlijk al geen match meer
Zou het zelf absoluut niet fijn vinden om mn paard telkens met "speel" wonden uit het land te moeten halen..

Wij hebben het zo geregeld, de paarden staan sowieso in overleg samen, meestal in groepjes van 2 of 3, als het duidelijk is wel paard (bij de groepjes van 2 is dat altijd duidelijk) verhaald de eigenaar de kosten op WA verzekering.. Staat niet vast op een contract ofzo, maar is gewoon afspraken die je maakt met diegene met wie je paard samen staat.

Ideaal geregeld vind ik Lachen

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:48

wat is de leeftijd van de paarden en hoelang staan ze al bij elkaar?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 16:11

Onze paarden staan ook in een vrij speelse groep, dat is bekend en daar kiezen we ook zelf voor. En ja, dan hebben ze wel eens een wondje of zo. Valt over het geheel erg mee, het is vooral speelsheid, dus er wordt niet heel gericht getrapt of doorgebeten. Met name de welsh cob heeft vaak schrammen en wondjes, maar die veroorzaakt hij ook bij zijn speelkameraad (haflinger) en daar wordt door niemand moeilijk over gedaan. Beetje traumeel erop en klaar is het weer.
In het verleden heeft hij wel eens wat kreupel gelopen, maar dat was omdat hij mijn merrie teveel lastigviel zodat ze uiteindelijk toch maar eens een draai om z'n oren uitdeelde. Hoort bij de opvoeding, hij is een jong en brutaal ventje Duivel
Merrie heeft ook wel eens een tijdje "vakantie" gekregen omdat ze een wondje op een onhandige plek had, jammer dan, gaat na verloop van tijd wel weer over. Ik zal ze in ieder geval nooit voor deze redenen apart gaan zetten, paarden zijn gezelligheidsdieren en ze hebben de sociale contacten gewoon nodig.
Mocht er een extreem geval zich aanmelden, dan kun je altijd nog in goed overleg kijken hoe je dat oplost, onze stalbaas denkt graag constructief mee en is ook een groot voorstander van rust in de groep.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 20:38

op mijn oude stal hebben ze de 2 weiden bij elkaar gedaan en er 1 grote wei van gemaakt.
vorig jaar hoorde ik dat al ,dat dat in de planning zat en ik ben van stal verandert
niet alleen voor de wei ,maar ook voor buiten staan in de winter.
de mijne heeft een gebr griffelbeen en div schieffels overgehouden aan de wei met 14 paarden.
ze doet het zichzelf aan, ze jaagt graag en wil dan dat er 1 jonge pony bij haar blijft.
was geen goed plekje voor haar
nu staat ze op een heel kleinschalige stal,waar ze soms met 3 shets staat en nu in de grote wei staat ze naast de andere 4 pony`s en ook het paard van de eigenaresse staat apart naast haar

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 06:00

bij mij op stal heb je 4 grote afgezette stukken waar ze dan met 2 andere paarden ingaan maar dat is wel maar 4 uur per dag zodat alle paarden kunnen en in de padock kan je paar altijd. je kan onderling afspreeken wei zijn paard waneer in de wei zet. maar naturlijk kan je ook de weide in stukjes delen.zodat ze allemaal apart staan.
hoop dat het goed gaat met je paard!

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:06

ik vind het erg belangrijk dan paarden samen kunnen spelen.
En helaas voor het paard van mijn zus is die van mij net even wat lomper. Dus die heeft nogal eens wat krasjes op z'n lijf.
Toch is het die van mij die gelijk wat grotere wondjes oploopt. Nouja, dan maar paar dagen niet rijden. Niks boven spelen in de wei.
Al kan ik het me wel voorstellen dat je wat minder tolerant bent als het iemand anders zijn paard is die het jouwe toetakelt.

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 07:33

Wiesje schreef:
ik vind het erg belangrijk dan paarden samen kunnen spelen.
En helaas voor het paard van mijn zus is die van mij net even wat lomper. Dus die heeft nogal eens wat krasjes op z'n lijf.
Toch is het die van mij die gelijk wat grotere wondjes oploopt. Nouja, dan maar paar dagen niet rijden. Niks boven spelen in de wei.
Al kan ik het me wel voorstellen dat je wat minder tolerant bent als het iemand anders zijn paard is die het jouwe toetakelt.

Mee eens.
Je moet ook altijd bekijken en goed in de gaten houden of je paard wel in de groep past. Soms klikt het gewoon niet. Ook kan het problemen geven wanneer je paard al in een bestand groep komt. Hij moet dan echt zijn positie veroveren en dit duurt een paar weken.
Als ze voldoende ruimte hebben, neemt de kans op verwondingen erg af.
Ik vind het zeer belangrijk dat ze als kudde in de wei lopen.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 11:58

Bij ons sta je op eigen risico.
Verwondt een ander paard jouw paard, is het vervelend maar de kosten kunnen niet bij de tegenpartij gehaald worden.
Vorig jaar April had een paard een verbrijzeld been. Door het trappen van een ander paard wat daarbij in de wei stond. Dat paard werd dus ingeslapen op de kliniek.
Alle kosten zijn voor de eigenaar van dat paard, wat is ingeslapen.
Van te voren word ook een contract getekend daarvoor.
Datzelfde geldt voor diefstal e.d.