Vraagje over hooi, brokken en vlas/houtkrullen..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joliene

Vraagje over hooi, brokken en vlas/houtkrullen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:26

Ik wil volgend jaar een paard kopen(haflinger,fjord) om recreatief mee te rijden. Ik ben alvast aan het kijken hoeveel alles dan ongeveer gaat kosten.
Ik woon in hengelo, overijssel(twente).

Ik heb nu een stalling gevonden voor 130 euro euro, maar daar zit geen voer, brokken en vlas/houtkrullen bij. Nauw heb ik een paar vraagjes.
1. Hoeveel kg ben je ongeveer kwijt per dag aan brokken voor haflinger/fjord?
2. Hoeveel gaat dat dan ongeveer kosten per maand als je gewoon een basisbrok hebt van normale kwaliteit.
3. Hoeveel balen hooi heb je ongeveer nodig per maand voor een haflinger/fjord, als je in de zomer maanden ook weide gang hebt.
4. Hoeveel vlas heb je nodig per maand? (wanneer je geen houtkrullen neemt)?
5. Aan hoeveel geld moet ik dan denken voor het vlas per maand?
6. Hoeveel houtkrullen heb je nodig per maand? (wanneer je geen vlas neemt)?
7. Aan hoeveel geld moet ik dan denken voor de houtkrullen per maand?

Alvast bedankt!

BrightVjay

Re: Vraagje over hooi, brokken en vlas/houtkrullen..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:32

1: licht er aan hoeveel je voert en welk merk. wij hebben 80 euro per maand aan biks. maar wij moeten ook meer als 1 voeren
2: geen idee ik voer heem basisbrok
3: 1 grote baal heb je zeker genoeg aan en anders denk ik wel 4a5 kleine pakjes. licht er ook weer aan hoeveel je voert.
4: een paard die bij ons op vlas staat gooien wij 8 pakken vlas in en elke maand 1 erbij en na 3maand helemaal leeg maken. want vlas moet je op potten.
5: 80 euro of meer. licht eraan hoeveel je daar moet betalen voor vlas.
6: met houtvezel gooien wij in een normale box 2 pakken in en in een kraam box 4.
7:euhm dat weet ik zo even niet. wij hebben de meeste op houtvezel staan en dat kost duurder als dat je maar voor 1 moet hebben. en we hebben er 2 op vlas en een paar op stro.

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:36

cally schreef:
1: licht er aan hoeveel je voert en welk merk. wij hebben 80 euro per maand aan biks. maar wij moeten ook meer als 1 voeren
2: geen idee ik voer heem basisbrok
3: 1 grote baal heb je zeker genoeg aan en anders denk ik wel 4a5 kleine pakjes. licht er ook weer aan hoeveel je voert.
4: een paard die bij ons op vlas staat gooien wij 8 pakken vlas in en elke maand 1 erbij en na 2 maand helemaal leeg maken.
5: 80 euro of meer. licht eraan hoeveel je daar moet betalen voor vlas.
6: met houtvezel gooien wij in een normale box 2 pakken in en in een kraam box 4.
7:euhm dat weet ik zo even niet. wij hebben de meeste op houtvezel staan en dat kost duurder als dat je maar voor 1 moet hebben. en we hebben er 2 op vlas en een paar op stro.

Hoeveel kg ben je dan ongeveer kwijt per dag?
En weet je ook hoeveel hooi kost ongeveer per maand?

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:43

mijn ene sport pony krijgt 2 kilo op de dag verdeeld.
de andere sport pony krijgt 1 kilo op de dag verdeel.
en nog 2 sport paarden krijgen ook 2 kilo op de dag verdeeld.
en nog een paar recratie paarden krijgen halve kilo biks alleen 's avonds.
alleen dit is sportbrok en verder geven wij nog lucerne bij.

wij hebben van die grote balen kuilhooi
1 baal kost 55 euro die wij kopen

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:53

cally schreef:
mijn ene sport pony krijgt 2 kilo op de dag verdeeld.
de andere sport pony krijgt 1 kilo op de dag verdeel.
en nog 2 sport paarden krijgen ook 2 kilo op de dag verdeeld.
en nog een paar recratie paarden krijgen halve kilo biks alleen 's avonds.
alleen dit is sportbrok en verder geven wij nog lucerne bij.

wij hebben van die grote balen kuilhooi
1 baal kost 55 euro die wij kopen

Zou ik dan moeten denken aan 2 kg basisbrok per dag voor een haflinger waar ongeveer ander half uur op wordt gereden per dag?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 15:59

Ik zou eerst aankijken of die pony eigenlijk brok nodig heeft. Als de pony actief en op gewicht blijft zonder brok heb je dat niet nodig. Zorg wel voor een goed opneembaar mineralensupplement.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:37

1. Hoeveel kg ben je ongeveer kwijt per dag aan brokken voor haflinger/fjord?\
De meeste Haflingers en Fjorden hebben inderdaad geen brok nodig.
Mijn haffie heeft geluk dat haar vriendje 3x per dag wel brok krijgt en dan krijgt ze alleen een handje voor het idee.
Door veel hooi lijken paarden vaak wel dik, maar dit is dan puur buikvulling. Met Haffies moet je uitkijken dat je ze niet te veel voert, beter onbeperkt hooi zonder brok, dan 2 kg brok en beperkt hooi.

2. Hoeveel gaat dat dan ongeveer kosten per maand als je gewoon een basisbrok hebt van normale kwaliteit.
Havens Basissportbrok kost 8,95 per maand per zak á 25 kg (nu nog, maar de prijzen blijven stijgen!).

3. Hoeveel balen hooi heb je ongeveer nodig per maand voor een haflinger/fjord, als je in de zomer maanden ook weide gang hebt.
's Winters reken maar op een 1/2 kleine baal per dag. 's Zomers is lastig te zeggen, omdat ik niet weet hoeveel gras er op de weiden staat en hoe lang per dag ze er op komen te staan.
Kleine balen hooi kosten toch al gauw 2,5 tot 4 euro (afhankelijk van waar je het haalt, welk deel van het land en de kwaliteit)

Zelf gebruik ik per paard 1 pak vlas in de week, maar ik haal dan ook wel iedere week alle natte plekken er uit en ben ERG (lees: extreem te) netjes met het weghalen van alle stront e.d.
1,5 tot 2 balen per week (gemiddeld) lijkt me redelijk, als je ook rekend dat je eens in de zoveel tijd je stal helemaal leeg moet halen.
Ohja, als ze 's winters weinig buiten komen ben je natuurlijk meer vlas kwijt dan wanneer ze 's zomers erg veel buiten lopen.
Hier kost vlas op het moment 6,95 per baal, maar ook deze prijzen blijven stijgen.

Geen idee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 18:40

Vergeet niet dat alles per paard verschillend is

joliene schreef:
Ik wil volgend jaar een paard kopen(haflinger,fjord) om recreatief mee te rijden. Ik ben alvast aan het kijken hoeveel alles dan ongeveer gaat kosten.

Ik heb nu een stalling gevonden voor 130 euro euro, maar daar zit geen voer, brokken en vlas/houtkrullen bij. Nauw heb ik een paar vraagjes.
Halve kg per dag hooguit?
Dat is 15 kg per maand. Ligt aan het merk kom je tussen de 6 en 12 euro uit.

Vaak is het voor de paarden die sneller dik worden verstandig hooi bij te blijven geven, ook in de zomer.
Ik tel 100/120 pakken per paard voor een jaar, maar ik heb ook in de winter gras.
Prijs afhankelijk per woonplaats en of je het zelf van het land kunt halen en opslaan of niet.
prijzen tussen 2 en 4,50 euro

Ligt eraan hoe vies je paard is, ik gebruik er 4 tot 5 per maand. Maar ken mensen die meer gebruiken

6,50 per pak op het moment.
32,5 per maand minimaal

Alvast bedankt!

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 03:44

Afhankelijk van wat je pony nodig heeft krijg je je bedrag maar als ik kijk naar mijn KWPN die staat nu op
3/4 biks 2x per dag. Ik haal elke maand als ik me even goed bedenk 2 zakken mix basis-sportbrok (of sportbrok) à 10,= per zak ongeveer van Hippostar (bij de Jumper). Basis is iets van 9,= volgens. Zijn zakken van 25 kg.
Als die van jou op basis gaat en ik neem ong. die 9,= dan 18,= per maand maar rond die maar af op 20,=
Verward Hier geen antwoord op . Paard 24/7 op wei dan is het goed aankijken of hij bijgevoerd moet worden.
Verward
Verward
4 Zakken per maand ongeveer soms 5. Ik gooie in een lege stal eerste keer 4 zakken van Alspan (140L per zak) 8,40 bij de welkoop. Ik haal elke dag de drollen eruit. Plas laat ik liggen. 1 keer per week haal ik de bodem lichtjes los en verspreid ik goed. Die van mij staat altijd op een kleine bodem, vind ik veel fijner voor het paard zijn lichaam. 1 keer in de week hooi ik er een schone zak over heen.
Nu 8,= per zak dus (reken ruim) 8x5= 40,=

Nou vind ik zelf houtvezel (AFGEBLAZEN) veel fijner dan vlas. Ik vind de houtvezel veel fijner drogen over de dag en er zit vooral veel meer in de zakken aangezien die onder druk erin geperst worden. Als je het uit elkaar doet heeft het meer volume. Verder vind ik het vlas ook veel eerder rijp voor de mesthoop. Nagelbijten / Gniffelen
En ik vind de stal neit geuren nu ik houtvezel heb Lachen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 18:13

joliene schreef:

1. Hoeveel kg ben je ongeveer kwijt per dag aan brokken voor haflinger/fjord?ligt er aan welk merk , maar als je uit gaat van alle vit/min binnenkrijgen gaan de meeste merken uit van 2 kg per dier, dus een 62 kg per maand
2. Hoeveel gaat dat dan ongeveer kosten per maand als je gewoon een basisbrok hebt van normale kwaliteit.ga uit van een betere basisbrok , tussen de 8 en de 14 euro per zak
3. Hoeveel balen hooi heb je ongeveer nodig per maand voor een haflinger/fjord, als je in de zomer maanden ook weide gang hebt. ligt er weel heel erg aan hoeveel weidegang
als het een flinke wei is met voldoende gras en ze staan er dag en nacht op , dan geen hooi
staan ze snachts binnen, of het gras is niet voldoende dan moet je bij gaan voeren ,
voor puur snachts (als ze snachts op stal gaan maar e wei is wel vol genpoeg , dan zu ik snachts 1 tot 2 plakjes hooi en een plakje stro geven om te eten
als er niet voldeonde gras staat, licht aan de hoeveelheid gras die er staat

5. Aan hoeveel geld moet ik dan denken voor het vlas per maand? geen idee, gebruik geen vlas Knipoog
6. Hoeveel houtkrullen heb je nodig per maand? (wanneer je geen vlas neemt[/b)?[b]zelfde als hierboven]
7. Aan hoeveel geld moet ik dan denken voor de houtkrullen per maand?[b]zelfde als hierboven]

Alvast bedankt!

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 00:29

joliene schreef:

Ik heb nu een stalling gevonden voor 130 euro euro, maar daar zit geen voer, brokken en vlas/houtkrullen bij. Nu heb ik een paar vraagjes.
Niet zoveel, ik geen mijn Haflinger ongeveer 1 kilo per dag, soms anderhalve kilo, verdeelt over twee tijden.

In een zak zit 20 kilo, 1,5 kilo per dag maakt zo'n 20:1,5=13 dagen, een zak á 8 euro maakt 2,5 zak per maand is dus 20 euro.

Ik heb altijd een grote baal hooi van zo'n 400 kilo. Die verdeel ik over 2 paarden en pony en daar doe ik 2 weken mee. Ik ga ervan uit dat de paarden ieder 2/5e deel krijgen en de pony 1/5e deel. Dus dan krijg je 400:5 is 80. Een maand is 4 weken dus 80 keer 2 is 160 kilo. Als een klein baaltje ongeveer 15 kilo weegt, doe je 160:15= 10,6>11 baaltjes per maand Wacht even, dit is dus exclusief weidegang... Dan kan je er gewoon de helft afhalen, alleen voor 's nachts dan, neem ik aan.

Ik neem aan dat de pony dan 's nachts op stal gaat? Ik begin altijd met 3 baaltjes in een stal van 3x3. Dan de eerste week niks en daarna per 2 dagen 1/3e baaltje. Dus voor de eerste maand (Wat een gereken Clown ) De eerste week 3 baaltjes, daarna 6 dagen per baaltje. Dus nog zo'n 3 baaltjes extra. De eerste maand dus 6 baaltjes, daarna de komende 2 maanden 6 dagen per baaltje gewoon en dan haal je 'm weereens leeg en begin je weer opnieuw. Ik doe het wel vrij royaal, hoor, het kan ook minder.

4,50/5 euro per baaltje, dus 6x5 is 30 euro

Weet ik niet!

Alvast bedankt!

In totaal dus met vlas wordt het zo'n 50 euro voor bix en vlas en hooi à 4,50 p.b. (alleen 's nachts) 22,50

Dus dan zou je 200 voor stalling betalen. Dat vind ik persoonlijk erg duur. Waar basseert de staleigenaar die 130 op?

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 12:37

_Martine_ schreef:
joliene schreef:

Ik heb nu een stalling gevonden voor 130 euro euro, maar daar zit geen voer, brokken en vlas/houtkrullen bij. Nu heb ik een paar vraagjes.
Niet zoveel, ik geen mijn Haflinger ongeveer 1 kilo per dag, soms anderhalve kilo, verdeelt over twee tijden.

In een zak zit 20 kilo, 1,5 kilo per dag maakt zo'n 20:1,5=13 dagen, een zak á 8 euro maakt 2,5 zak per maand is dus 20 euro.

Ik heb altijd een grote baal hooi van zo'n 400 kilo. Die verdeel ik over 2 paarden en pony en daar doe ik 2 weken mee. Ik ga ervan uit dat de paarden ieder 2/5e deel krijgen en de pony 1/5e deel. Dus dan krijg je 400:5 is 80. Een maand is 4 weken dus 80 keer 2 is 160 kilo. Als een klein baaltje ongeveer 15 kilo weegt, doe je 160:15= 10,6>11 baaltjes per maand Wacht even, dit is dus exclusief weidegang... Dan kan je er gewoon de helft afhalen, alleen voor 's nachts dan, neem ik aan.

Ik neem aan dat de pony dan 's nachts op stal gaat? Ik begin altijd met 3 baaltjes in een stal van 3x3. Dan de eerste week niks en daarna per 2 dagen 1/3e baaltje. Dus voor de eerste maand (Wat een gereken Clown ) De eerste week 3 baaltjes, daarna 6 dagen per baaltje. Dus nog zo'n 3 baaltjes extra. De eerste maand dus 6 baaltjes, daarna de komende 2 maanden 6 dagen per baaltje gewoon en dan haal je 'm weereens leeg en begin je weer opnieuw. Ik doe het wel vrij royaal, hoor, het kan ook minder.

4,50/5 euro per baaltje, dus 6x5 is 30 euro

Weet ik niet!

Alvast bedankt!

In totaal dus met vlas wordt het zo'n 50 euro voor bix en vlas en hooi à 4,50 p.b. (alleen 's nachts) 22,50

Dus dan zou je 200 voor stalling betalen. Dat vind ik persoonlijk erg duur. Waar basseert de staleigenaar die 130 op?

Per maand moet ik 130 euro betalen daar zit dan hooi bij in.
Je hebt een ruime buitenbak, een wat kleiner buitenbak, er is een binnenbak (die ze gaan ombouwen tot stallen en dan zal de ruime buitenbak overdekt worden gemaakt.) Je hebt een wasplaats, wel leuke uitrijmogelijkheden en het is er lekker rustig, en je hebt geen last van manegelessen.

Dan wil ik m'n paard elke dag 1 kilogram brok geven, dus dat wordt ongeveer 13 euro. En dan elke week nieuw vlas er dus ongeveer zo'n 40 euro. Dan kom ik op ongeveer 185 euro.
Het is trouwens niet zo ver fietsen (7 minuten).

Er is ook nog wel een stal die 195 euro kost tot stokmaat 1.48.
215 euro kost tot stokmaat 1.56.
240 euro kost vanaf stokmaat 1.56.
Daar zit wel alles bij in en je hebt mooie uitrijmogelijkheden, maar dan moet ik wel zo'n 30 minuten fietsen als ik hard door trap.

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 16:47

Afstand is erg belangrijk Ja een uur reistijd is toch lang in de winter. Ik zou het wel weten!

joliene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 18:02

Hier mag wel een slotje op!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 05:55

130 euro voor een stal vind ik een hoog bedrag.
vorig jaar betaalden wij 1.50 voor een pakje stro en afgelopen maart 3,5 euro per pakje stro
zo zal dit met vlas en houtkrullen ook wel opgelopen zijn lijkt mij brokken is 0,33 euro per kg (basisbrok) hooi iets voordeliger dan de stroprijs.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 12:51

ik betaal ook 122,50 kale huur voor mijn stal en weidegang, wel heel het jaar door. paarden worden erop gezet,, 's avonds zelf eraf halen. Ik ben per maand toch wel tegen de 200-250 euro kwijt aan brok, hooi en vlas

edit: ik heb n fjord

dubbele edit: ik zie dat je uitgaat van 1 pak vlas, zou ik niet doen. je hebt om te beginnen al veel pakken nodig om n bodem te creeren en als je een vies paard hebt zit je toch wel op 1,5 pak per week. ik houd van een schone stal en gebruik per week toch wel 1,5 pak, soms in anderhalve week 2 pakken. daarbij is de prijs van het vlas ook aan het stijgen

VITAxYANTHE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 14:43

Hallo, ik heb zelf een fjord van 15.
Ze eet een heel stuk meer dan je zou denken. Ze eet ong. 1 a 2 kilo brok per dag. 1 zak is 8 euro bij ons dus ben je mer paand ong. 10 euro kwijt aan brok. aan hooi ben je zeker 70 euro kwijt per maand. Als je goed elke dag minstens 10 kilo hooi geeft (wat eigleijk moet, en bijna niemand doet). En met vlas enz. heb ik geen ervaring mijn paard staat gewoon lekker in een paddock.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-12 17:16

joliene schreef:
hooguit 1/2 a 1 kg per dag. Bij voldoende hooi en gras kan het zelfs minder.

meeste zakken zijn 15 kg, dus kun je zo uitrekenen.

Overdag wei of dag en nacht? Dan in de zomer geen hooi nodig.
In de winter hele dagen op stal? Dan liefst onbeperkt.

1 baal per week als ze overdag op de wei staan, anders al gauw 2 balen per week als paardje hele dag op stal staat. Met starten zo'n 5 balen ineens in de stal.

Ik betaal ruim 7,50 voor een baal, dus reken maar uit.

Zelfde als vlas, maar goedkoper (ik betaal iets meer dan 7,00 per baal).

Alvast bedankt!

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-12 21:14

joliene schreef:

Fjord,8 jr, recreatief, 1 schep muesli per dag, 1 maand doe je met een zak an 25 kg ongeveer
ongeveer 12 euro
zomers bij 24-7 wei niks, winter najaar voorjaar verschillend. In de winter een halve per dag denk ik, (wij voeren uit ronde 250 kg balen)
Met vlas had ik 2 pakken per week nodig, met Hempbed 1 per week
2x4x7,50=60

Alvast bedankt!

vind 130 euro dan een zeer fors bedrag in jouw omgeving, als je zelf je hooi, stro en biks moet kopen!
Dus puur voor de stal en de faciliteiten, daar zou ik niet meer dan 75 euro voor betalen.