Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lady_Daniels

Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 12:51

Beste Bokkers,

Zijn hier mensen met 2 paarden?
Zoja hoe hebben jullie het gedaan qua aanschaf, stalling en overige kosten?
En hoe doen jullie het nu?
Is het haalbaar? Is het rendabel? En op welke manier?

Zelf ben ik 21 en heb een nakomeling van Jazz. Dit paard herstelt momenteel van een peesblessure.
Zij het niet dat het heel lang duurt. Hooguit Februari 2008 zal ze weer terug zijn op haar oude niveau.
Vraag is dan wel; Wil ik dit paard weer gaan meenemen naar oefen crossjes, springles etc.
Eigenlijk wil ik dit paard gewoon dressuur matig gaan rijden en het haar niet aan doen.
De dierenarts heeft mij gezegd met verlopig niet op dit paard te focussen.
Dus ik moet mijn ambitie ergens anders in kwijt.
Zelf dacht ik er daarom aan om een 2e paard te kopen. Een allrounder waar ik lekker onbezorgd me gang mee kan gaan.
Ik heb er de nodige begrotingen op los gelaten en het is wel haalbaar.
Mijn ouder willen me de aanschafprijs lenen en de stalling en andere kosten daar wil ik voor werken.
Met 24u werken per week moet dit lukken.
Ziektekosten wil ik dekken met een verzekering.
Toch twijfel ik heel erg.
Het is best wel een stap natuurlijk.

Vandaar dat ik benieuwd ben naar jullie ideeen en ervaringen op dit gebied!

Udella

Re: Een 2e paard aanschaffen...*Advies gevraagd*

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:56

Goed nagaan of het absoluut haalbaar is, en je zult dan ook veel minder tijd overhouden.

Heb je er niet aan gedacht om dit paard eventueel te verkopen voor een goed tehuis waar hij enkel voor recreatief wordt gebruikt? Zo heb je voldoende tijd voor je 'aankomende' paard en heb je ook minder geldlasten.

Ik heb zelf ook 2 paarden, maar 1 paard is toch echt makkelijker.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:55

Tja, wat zal ik zeggen: kun je zonder met je ogen te knipperen 600 - 700 euro per maand missen?
Ik heb er twee, dat kost mij 400 - 450 euro per maand en dan is er niks geks. Gewoon stalling, les, wormspuit en dat soort standaard dingen. De rest moet/kun je reserveren voor "onvoorziene" zaken, maar als je het niet hebt, kun je geen buffer opbouwen en onderhouden en dat is een risico, zelfs met je ouders als back-up en een verzekering (heb ik dan weer niet).
In de tijd heb ik een "pennymeisje" (vrouw van 45 Haha! Haha! ) die één van de paarden verzorgt en ik de andere, waarbij ik wel aandacht heb voor beide paarden.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 15:29

Ik kan niet zonder met mijn ogen te knipperen 600-700 euro pers maand missen.
Ik heb nu een paard stalling kost ongeveer 200 euro per maand.
Ik verdien ongeveer 200 euro per week (part time). Dat maakt 800 euro per maand.
Dat bedrag wil je natuurlijk niet helemaal naar de paarden doen dus laten we zeggen 500 pm naar de paarden.
Dan is het wel rendabel. Maar waar ik ook een beetje mee zit is dat ik nog een studie doe en bij mijn ouders woon. Ik moet ook een x het huis uit daar heb ik ook geld voor nodig.
Ik weet niet hoe dat bij jou zit?
Ik heb trouwens ook een meisje die soms mijn paard rijd als ik niet kan.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 29-05-08 04:50, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:00

Ik zou in jouw geval rondkijken of je voor iemand (tijdelijk) een paard kunt gaan bijrijden. Een tweede paard kost een hoop extra tijd, geld en zorg en als je huidige paard weer in conditie is, heb je er wel 2 die met regelmaat gereden moeten worden.
Daarbij kan er vanalles in je leven gebeuren, wat doe je dan met je paarden? Denk hierbij aan een relatie, verhuizen, (andere) studie, etc.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:05

Niet aan beginnen! Kijk of je in de buurt misschien een paar dagen iemand anders zijn paard erbij kan doen ofzo want je haalt je onwijs veel op je hals en ja ik weet helaas waar ik over spreek.

Ik heb dus een tweede paard erbi jgekocht voor de Orun cursus omdat in de eerste week van de cursus mijn paard bij de kliniek terecht kwam en KS bleek te hebben. Mijn man zou ook tijd investeren in het paard, kwam allemaal goed...

Niet dus, man raakte geblesseerd en kon absoluut niet meer rijden. Ik heb dus fulltime twee paarden die allebei fors in het werk staan, zelf uitmesten en ben per maand 550 euro alleen aan stalling kwijt, al het andere komt er bovenop. Hoefsmid, inentingen, voer, spullen kortom alles!!!

Ik verdien een hele hoop meer dan jij maar moet alle zeilen bij zetten om het leuk te houden.

Iemand erbij zoeken is vrijwel een onmogelijke taak, bijna niemand te vinden die op dezelfde golflengte zit en die je betrouwbaar genoeg acht om jouw paarden te doen. En ik ben echt geen superzeikerd hoor, maar t valt echt niet mee!

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:05

Ik heb een paar jaar geleden ook een tijdje twee paarden gehad. Dit vond ik echt te druk. Ik werkte toen ook fulltime. Ik had toen ook 1 waar ik niet op kon rijden en de ander wel. Maar die waar ik niet op reed moest ook gemest en gepoetst worden en zijn aandacht hebben. Ik vond 2 te veel.
Misschien inderdaad beter om rond te gaan kijken of je niet een paard van iemand anders kan gaan bijrijden. Scheeld ook veel in dekosten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:07

Ik doe het ook echt nooit meer....als er één wegvalt (want wegdoen kan ik niet) komt er dus geen tweede bij. Of ik moet de loterij gewonnen ehbben en niet meer hoeven werken!

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:14

Lady_Daniels schreef:
Hooguit Februari 2008 zal ze weer terug zijn op haar oude niveau.

??? Haha! Clown

En om je vraag te beantwoorden: Ik heb zelf 1 veulen en ik zou niet weten waar ik de tijd, geld en energie vandaan zou moeten halen voor een paard erbij. In plaats daarvan heb ik er een verzorgpaard bij en dat bevalt me prima zo.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:15

denk bij jezelf na of je het financieel ook allemaal aankan.

Mijn vriend en ik hebben 3 paarden.
1 staat nog in de opfok,maar word volgend jaar ingereden.
2 staan er nu op volledig pension, vind zelf dat wij daar niet al teveel geld aan kwijt zijn (als ik sommige bedragen hoor van een stalling)
Straks dus 3 paarden volledig pension. mijn vriend en ik delen alle kosten en voor ons is dit haalbaar
Ik werk part time,dus heb tijd genoeg voor onze paarden.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:21

2 paarden in de kost is zowel qua financien als qua tijdsplanning behoorlijk zwaar. Je zegt dat je +/- 800,- per maand verdiend en 500 wil uitgeven aan de paarden. Dan hou je 300,- per maand over. Dat is erg weinig speelruimte.

Ik weet niet of je kostgeld betaald? En je hebt het erover dat je ouders het geld voor de aanschaf lenen, in wat voor termijnen en bedragen betaal je dat dan terug?

Verder worden niet alle dierenartskosten vergoed door een eventuele verzekering, dus daar moet je ook geld voor achter de hand houden.

Op dat moment is op jezelf gaan sowieso niet aan de orde, dat red je nooit van die 300,- per maand die je dan nog over hebt.

Ik werk fulltime en heb 2 paarden (als ik het veulen niet meetel) en een erg leuk salaris, maar toch is het behoorlijk rekenwerk om iedere maand weer uit te komen.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:22

Ik zou het niet doen.
Ik heb er 3 (2 pony;s en een paardje) en ik vind het absoluut geen luxe. IK moet eigenlijk werken voor de paarden en dat is toch niet echt leuk soms. Heb vaak te weinig tijd en heb er meer werk van dan dat ik ervan geniet.

Ik zou er nooit voor kiezen.
Overigens is mijn plaatje zo dat ik met 500 per maand het goed kan redden voor deze 3 samen... alles erbij inbegrepen.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:27

En wat doe je als je zelf iets mankeert? Ik ben nooit zo ziekerig geweest dus stond daar ook niet bij stil maar loop nu al geruime tijd met bekkeninstabiliteit (nee, ben niet zwanger) en meervoudige peesontstekingen in mijn vingers. Neem van mij aan dat het niet meevalt dan hoor, twee paarden!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:30

De manier van houden maakt idd een groot verschil! Ergens op een landje die je kunt huren (moet je wel mazzel hebben), neem je les of niet, hoeveel materiaal heb je nodig, ga je bekappen of ijzers onder zetten, ...
Je kunt 3 paarden veel goedkoper houden dan 500 euro per maand, maar dan moet je echt geluk hebben en alles zelf doen...

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:36

Hey!

Hier ook iemand uit (de buurt van) Leiden!
Ik heb twee paarden, maar wel een man die ook paardrijdt dus dat scheelt nogal.
Wij werken beide fulltime.

Voor de aanschaf van ons tweede paard hebben we goed gerekend of het financieel haalbaar was; we wilden er bij wijze van spreken geen boterham minder om moeten eten.
Onze paarden staan op een luxe volpensionstal en dat scheelt een hoop tijd, maar kost des te meer. Verder gaat natuurlijk alles maal twee: hoefsmid, wormenkuren, maar ook de 'gebruiksspullen' en medische kosten. Qua tijd valt het ons allemaal erg mee: of je nou voor 1 paard of 2 paarden naar stal gaat... Wij vinden het erg leuk om twee (in rijden en omgang) verschillende paarden te rijden en verzorgen. Met vakantie en dergelijke is het wel lastiger: voor 1 paard is altijd wel iemand te vinden die 'm wil doen in de vakantie, met twee wordt dat toch lastiger. Gelukkig hebben we fijne stalgenoten!

Wij vinden het fantastisch, maar of het voor jou de beste keuze is weet ik natuurlijk niet. Zoals je zegt: je wilt ook gaan studeren en op kamers wonen.
In jouw geval zou ik denk ik op zoek gaan naar een bijrijd / lease paard tot je eigen paard weer fit is.

nientje78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:38

even ter aanvulling;

Mijn vriend is ook begonnen met paardrijden,dus dat scheelt idd.
En als we op vakantie gaan, doen de staleigenaren de paarden in de stapmolen.
Dus dat is ook wel makkelijk.

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:39

Heb overigens wel een leuk paard in jouw prijsklasse voor je op marktplaats gezien... Haha!
Naar aanleiding van je topic over dat paard met rugproblemen.

http://dieren.marktplaats.nl/paarden/16 ... veau.html?

Het is dat ik er al twee heb en echt geen tijd voor een derde heb...
Laatst bijgewerkt door Nexus op 28-05-08 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:41

Zal ik dan maar wat tegenwicht geven. Knipoog

Ik heb twee paarden (en zeer binnenkort drie).
En ik vind het absoluut niet zwaar oid. Niet qua financieën, niet qua tijd en niet qua aandacht.
Het is enorm genieten van deze kanjers!

Ik denk, wanneer een paard hebben iets is als hobby, iets 'naast' je 'normale' leven, dat het dan misschien wel anders kan zijn. Maar voor mij zijn ze zoveel meer dan dat; ze zijn mijn leven en voor mij is niets belangrijker dan voor hen te zorgen en tijd met hen door te brengen.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 16:44

Toch best een intresant topic dit Clown
Mijn vraag aan alle mensen die van 500 rond komen met 2 of 3 paarden hoe doen jullie dit?
Een paard bijrijden heb ik ook al aangedacht.
Maar in mijn regio is er vrij weinig te vinden.
Eigenlijk zoek ik dan iemand die zwanger is of gewoon niet meer zoveel tijd heeft voor het beestje.
Dat ik hem/haar 3 a 4 dgn per week kan gaan trainen. En als het goed gaat ook evt uitbrengen op mijn kosten natuurlijk.
Mocht iemand nog zoiets horen of opzoek zijn naar zo iemand PM me dan even!
Ik ga zondag wel naar een paard kijken hier in de buurt.
Kijken kan altijd zeg ik dan maar. En het gaat me ook meer om het springen.
Ik wil mijn eigen paard daar gewoon eigenlijk niet meer mee belasten als ze er weer boven op is en ik wil zelf wel graag....

p.s Als jullie nou ook even naast het aantal paarden je leeftijd en thuis situatie erbij vermelden krijg ik een wat beter inzicht!*Hoeft niet mag wel*

Nexus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:48

Ik kan wel eens rondvragen op stal voor je, maar dat is dan wel in Woubrugge dus eigen vervoer is wel handig!

MissLisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 16:58

Ik zal als ik jou was zeker alles goed op een rijtje zetten, en niet te overhaastig beslissen..

Ik zelf heb ook besloten er 1 bij te kopen, en onze merrie krijgt in julli haar 1ste veulen, ook een hoop werk.. alleen het scheeld dat ze bij ons thuis staan en dat mijn moeder ook rijd en de paarden verzorgt!!

Succes met je besluit!!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:01

Alles goed op een rijtje zetten en zeker weten dat je het met gemak kunt halen zodat je als je een probleempje hebt altijd nog iets bij kan schieten.

Succes met je besluit!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:03

Ik heb 2 paarden, maar ik heb ook de luxe van gratis stalling en ruig voer.

Lady_Daniels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-08 17:06

Brainless schreef:
Ik heb 2 paarden, maar ik heb ook de luxe van gratis stalling en ruig voer.

Hoe doe je dat:P

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 17:07

Vraag jezelf even af of jij op termijn wel 2 paarden wil en kan rijden!

De enige reden dat je er nu eentje zou kopen is om de 'gewonde' tijdelijk te vervangen. Maar als die over een jaar weer in orde is heb je nog steeds 2 paarden die je dan allebei zal moeten trainen en mee op les nemen.

Das dus dubbel zoveel uren rijden in de week als je nu gewend bent. Ook dubbel zoveel lesgeld. Als je dat qua tijdsbesteding niet kan doen naast je baan neem je beter een bijrijdpaard/leasepaard totdat die van jou er weer bovenop is.