jullie ervaring met hengsten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 20:41

Ik heb met meerdere hengsten gewerkt en meestal waren ze niet heel vervelend, tuurlijk moest ik wel opletten met andere paarden. Maar echte draken?? Nee

Het waren trouwens geen dekhengsten dat scheelt natuurlijk wel weer.
Verder waren er 2 hengsten (5 en 6 jaar) die wel erg dominant waren tegenover andere paarden.

Dan heb ik er 2 zadelmak gemaakt. En naar mijn mening waren ze zelfs makkelijker zadelmak te maken dan ruinen en merries. Die hengsten hadden echt iets van: Ach, gebeurt er wat?

En dan nog een 6 jarige hengst, die wist het zelf volgends mij niet eens!!
Die gaf echt nergens om.

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 21:11

Wij hebben zelf ook 2 hengstjes, Ze zijn nog jong Gemini is 11 maanden en Amore is 8 maanden. Gemini is nog heel makkelijk en die heeft geen interesse in de merrie's , In de omgang is hij ook veel makkelijker. Amore is echt heel eigenwijs en wil zijn eigen zin doen, Hij speelt de baas over gemini en klimt boven op hem. Ook zit hij heel de tijd achter de merrie's aan en klimt er de hele tijd boven op als hij de kans krijgt. Hij springt er dan op en dan gaat ie er weer af en dat gaat zo een hele tijd door. Dat doet hij al vanaf 6 maanden. Hij was ook nog nooit in de hand geweest toen we hem kochten. Maar hij doet het alleen als ze samen in de wei staan

Dennis

Berichten: 31474
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:00

Ik heb Den. Voor dat hij ging dekken was hij gewoon een engeltje. Maar toen hij ontdekte wat er tussen z'n benen hing ging hij te keer! Maar nu, een geweldig karakter. Heel betrouwbaar en zet z'n hormonen aan de kant om aan het werk te gaan. In het dekseizoen is hij wel feller op merries. En in vreemde omgeving durf ik hem niet met iedereen mee te geven. Maar zelfs op een club wedstijd met een bak vol paarden gedraagt hij zich keuring. Hij moet zomers wel af en toe dekken, dan is er voor een paar weken weer ff alle spaning af die hij op bouwd van de keren dat hij niet mag.

DromenLies
Berichten: 2884
Geregistreerd: 27-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:07

bij ons op stal staan 4 hengsten volgens mij van broere jazz ( en anders mog van jet set d) en die zijn zo fris als het maar zijn kan 1 valt vooral op want die staat vaak zomaar te steigeren en te bokken en slaan naar t niks in z'n stal
ik denk nog eens
ja buiten de stal is goed genoeg voor mij Knipoog

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 22:56

ik heb ook een 3 1/2 jarige hengst en ik heb net afgelopen weekend besloten om hem toch maar te laten castreren, hij heeft mijn andere paard net een keer te vaak gebeten, welliswaar tijdens het spelen, maar het gaat er vaak erg hard aan toe, ik heb voor mijzelf overwogen; waarom heb ik dit paard, waarom als hengst wil ik hem verkopen, wil ik hem zelf gaan rijden, moet hij alleen naar buiten of samen met de anderen, nadat ik dit allemaal op een rijtje had gezet...lekker geslapen joh heb ik besloten dat mijn hengst binnenkort als ruin door het leven gaat Lips are sealed

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:01

Pril schreef:
Ik heb net even in je profiel gekeken en las dat jouw ene hengst nog maar een veulen is en de ander 2 jaar.

Ik heb hetzelfde gedaan en dacht gelijk als Pril.
Een veulen laat ook nog geen hengstengedrag zien, een 2 jarige valt vaak ook nog wel mee.
Ik ben benieuwd hoe je er over 1 / 2 jaar tegen aankijkt.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:02

Heb een anderhalf jarige hengst opgevoed (had al wel hengstenmanier Bloos), mijn paardje was hengst toen ik hem kocht, maar had totaal geen hengstenmanier (die krijgt hij nu pas, 6 maanden na zijn castratie Frusty). Verder heb ik op een Quarter hengst gereden, 2 weken lang. Brullen deed hij wel, maar verder superbraaf. Nooit happen, helemaal niets. Gewoon een wereldpaard was dat!

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-03 23:08

Op mn werk hebben we twee hengsten gehad. Allebei erg lief en goed opgevoed, 1 was een dekhengst maar nooit problemen mee gehad. Zolang je zelf maar goed op blijft letten.
Toen ik net begon met mn vz fjord was ie nog hengst, maar dat had ie zelf niet echt door (was 3,5) en heeft ook nooit gedekt, inmiddels is ie al weer heel lang ruin Haha!

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-03 01:19

ja inderdaad mijn paardjes zijn nog erg jong,maar zo ontzettende schatten.
Zoals ik al zei lok ik niks uit en hoop ik dat ik ze nog lang hengst kan laten,maar das afwachten he.
Dat ligt geheel aan wat de toekomst ons brengt.
Dank jullie alvast voor de leuke reacties.

Alvaron

Berichten: 1766
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: aan de voet van de Posbank

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 10:42

Alfie is ondertussen al 14½ jaar hengst. Als 4-jarige heb ik problemen met hem gehad dat hij andere hengsten aanviel onder het rijden. Hij is toen 1 keer door de staleigenaar "gecorrigeerd" Extreme duivel en heeft het daarna nooit meer gedaan. Hij is superbraaf, maar een knuffel is het niet Verdrietig en dat zal 't ook nooit worden. Ik mag overal aankomen hoor, en hij zal me ook echt niks doen, maar hij vindt 't gewoon niet leuk, knuffelen.

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 12:04

Alle drie de hengsten die ik had heb ik laten castreren. Ze waren absoluut nog niet vervelend maar ze zaten zich zelf in de weg op den duur. Als ze ouder worden krijgen ze vaak toch last van hun hormonen en daar kunnen ze geen kant mee op. De Shet probeerde het been van mijn grote merrie te dekken, de Appaloosa stond de hele dag zichzelf te bevredigen en de Welsh K besprong steeds de Shetlanderruin.

Als ze niet hoeven te dekken zie ik ook niet in waarom ik ze dan hengst zou laten.
Stuk voor stuk waren ze gemakkelijk handelbaar maar als ze ouder worden kan dat ook nog veranderen en met twee kinderen die in de wei komen loop ik liever geen extra risico.

Ojasper
Berichten: 1211
Geregistreerd: 29-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 17:08

Ik heb zelf een E pony hengst, nooit geen last mee gehad. (is nu 8 jaar) Op concour rustig, staat gewoon naast onze merrie van 3 op stal enz. Super!

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-03 18:17

Mijn hengst is ook nog steeds vrij kalm en koeltjes, maar ik denk dat meneer z'n hormonen nog niet ontdekt heeft ... ik zit zelf nog in tweestrijd wat te doen met hem. Wij vinden hem heel mooi, en ik zou eerst willen weten wat er op een keuring van hem gezegd is, alleen beschik ik zelf niet over vervoer en zijn bovendien vrijwel alle keuringen in NL van tinkers. Gelukkig dringt de keuze zich vandaag nog niet op, wel het starten van de bouw van de tweede stal voor mijn ponymerrie, maar dan kon niet, de grond is loeihard bevroren!!! Boos!