Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Dani62 schreef:Het hoeft geen ramp te zijn als er geen schuilstal aanwezig is. De eerste winter kun je je paard een deken op doen, eventueel alleen 's nachts of met écht koude dagen.
Zorg voor continu ruwvoer, dat is het belangrijkste.
Mist schreef:Vraag maar aan mensen die zelf arthrose of reuma hebben hoe ze zich voelen op een koude vochtige dag.
fokfanaat schreef:ik geloof niet dat ene deken warmer is dat een dikke wintervacht.
juist als je een deken opdoet ontwikkelen ze geen goede vacht.
Gekkie_ schreef:fokfanaat schreef:ik geloof niet dat ene deken warmer is dat een dikke wintervacht.
juist als je een deken opdoet ontwikkelen ze geen goede vacht.
Daar ben ik het mee eens. Ik zou eerst kijken of je paard zelf een dikke vacht aanmaakt en als dat niet zo is dan pas een deken opleggen zodat hij de energie die hij krijgt niet nodig heeft om hem warm te houden.
Een warme plek is inderdaad belangrijk voor artrose paarden.
Misschien eens meer informatie vragen aan diegene die het je aangeboden heeft of er meer bij is dan alleen dag/nacht buiten in de wei?
Mist schreef:Ik snap dat het zg "natuurlijk" paardenhouden helemaal in is...hoewel bij bepaalde types vermoed ik eerder ingegeven door financiele redenen, aangezien er van "natuurlijk" paardenhouden in Nederland nooit spake kan zijn, wij hebben immers geen weides van 6 hectare of meer tot onze beschikking !
Maar! we hebben het hier over een paard met arthrose, laat ik nu zelf ook zo'n paard hebben...en nee, die sluit ik ook niet op in een box, maar een warme plek om eventjes te liggen is zeer belangrijk voor een paard met arthrose. Warmte vermindert de pijn en/of stijfheid, dus ja ik zou dit paard een hele goede deken op doen, en als hij dan een goede droge schuilgelegenheid heeft dan kan hij 24/7 de wei op.
We hebben het hier niet over een fjord of halflinger die nog iets dichter bij de natuur staan dan een doorgefokte kwpn-er (net zoals die van mij). Dus zonder schuilgelegenheid en goede deken, zou ik het iig NIET doen.
en staan er bomen of iets anders waar ze heen kunnen als het regent en dat ze dan toch droog staan