weidegang dag en nacht in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Billy20

weidegang dag en nacht in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 16:28

Ik ben voor mn artrosepaardje op zoek naar een stal met weidegang in de winter. Nu kreeg ik weidegang aangeboden dag en nacht, zomers en 's winters. Mijn paard is een KWPN-er van 16 jaar en ik vraag me af of hij 's winters 's nachts ook buiten kan staan want ik heb hier geen ervaring mee. Hoe denken jullie hierover???

Hananas

Re: weidegang dag en nacht in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:37

elk paard kan buitenstaan , zolang ie maar een schuilstal heeft.
in de winter kan je eventueel een deken gebruiken.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 16:46

idd als het paard een schuilplekje heeft en als het nodig is een dekentje is het goed Knipoog

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:31

mijn KWPN merrie heeft ook zo goed als de hele winter, met regenwinterdeken, buiten gestaan. Alleen als de bodem zo nat was dat ze niet droog konden liggen gingen ze voor de nacht op stal.

Dus als jij een plek hebt war je paard samen met anderen dag en nacht buiten kan blijven, met in de winter schuilmogelijkheid en in elk geval droge voeten kan houden in de natte perioden, kan het prima. Deken is afhankelijk van het paard. Mijn paard vat snel kou, dus die heeft ook nu met koud weer en regen een regendeken op. In de winter een gevoerde.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:11

Hier staan de paarden ook het hele jaar door buiten; geen dekens op. Dit kan allemaal mits ze wel beschikking hebben over een schuilstal EN voldoende ruwvoer (bij vertering van ruwvoer komt veel warmte vrij, houdt de paarden warm).

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 20:49

Geloof alleen niet dat er een schuilstal is.....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 20:53

Anouar heeft ook twee winters dag en nacht buiten gestaan. Helaas zonder schuilstal, maar wel met beschutting van bomen en een goede waterdichte (dikke) deken.

Voldoende ruwvoer is heel belangrijk.

Vanaf volgende week staat hij weer op een pensionstal waar hij 's nachts op stal gaat. Ik vraag steeds meer van hem waardoor hij ook andere behoeftes heeft. Daarom is dit voor hem beter.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:39

Het hoeft geen ramp te zijn als er geen schuilstal aanwezig is. De eerste winter kun je je paard een deken op doen, eventueel alleen 's nachts of met écht koude dagen.

Zorg voor continu ruwvoer, dat is het belangrijkste.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 20:02

Een schuilstal of tenminste een rij bomen waar je paard een beetje beschut kan staan is wel belangrijk. Maar onbeperkt ruwvoer inderdaad nog veel meer!
Onze merries zijn ook kwpn (15 en 18 jr) en doen het heel prima 24/7 op de wei (zonder deken). Ook in de winter. Het zal je verbazen hoe snel je paardje een flinke teddyvacht gemaakt heeft Lachen
Je zou dan wel je paard nú op zo'n wei moeten zetten; ze beginnen in juni al met de voorbereiding op de wintervacht (als de dagen weer korter worden).

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 23:24

die van mij staan ook zomer en winter ,dag en nacht buiten(zonder dekens).
ik heb een fjord en een draver.
met heel slecht weer staan ze bij de stal met de deur open zodat ze kunnen kiezen of ze naar binnen willen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 09:50

Als je ze nu al laat wennen aan het dag en nacht buiten lopen, went ze geleidelijk aan prima aan de omstandigheden en ontwikkelt ze een mooie vacht en vetlaag onder de huid. Dan kan ze prima de winter door met voldoende ruwvoer aanwezig.
Schuilstal is een pré, maar absoluut geen noodzaak.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 20:53

Ik snap dat het zg "natuurlijk" paardenhouden helemaal in is...hoewel bij bepaalde types vermoed ik eerder ingegeven door financiele redenen, aangezien er van "natuurlijk" paardenhouden in Nederland nooit spake kan zijn, wij hebben immers geen weides van 6 hectare of meer tot onze beschikking !

Maar! we hebben het hier over een paard met arthrose, laat ik nu zelf ook zo'n paard hebben...en nee, die sluit ik ook niet op in een box, maar een warme plek om eventjes te liggen is zeer belangrijk voor een paard met arthrose. Warmte vermindert de pijn en/of stijfheid, dus ja ik zou dit paard een hele goede deken op doen, en als hij dan een goede droge schuilgelegenheid heeft dan kan hij 24/7 de wei op.

We hebben het hier niet over een fjord of halflinger die nog iets dichter bij de natuur staan dan een doorgefokte kwpn-er (net zoals die van mij). Dus zonder schuilgelegenheid en goede deken, zou ik het iig NIET doen.

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 10:21

Onzin, een kwpn staat net zo ver of dichtbij van de natuur af als een fjord.

Dat een paard met arthrose zn voordeel uit warmte kan halen kan goed kloppen, maar een synthetische deken heeft ook zeer zeker zn nadelen met slecht weer. Een natuurlijke 'deken' is veel efficienter.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:25

Vraag maar aan mensen die zelf arthrose of reuma hebben hoe ze zich voelen op een koude vochtige dag.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:27

Dani62 schreef:
Het hoeft geen ramp te zijn als er geen schuilstal aanwezig is. De eerste winter kun je je paard een deken op doen, eventueel alleen 's nachts of met écht koude dagen.

Zorg voor continu ruwvoer, dat is het belangrijkste.

niet met dekens gaan kloten, goed voeren, das belangrijk.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:30

Ik heb zelf kwpner en new foerste die ook inw inter dag en nacht buiten staan, ook in winter
hebben grote schuilstal waar ze in kunnen en de kwpnner heeft dekentje op, aagezien die dunne vacht heeft
ook voor ouder paard gaat het prima heb hier een hele tijd een 30 jarige bij gehad lopen

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:30

Ik heb afgelopen ook een atrose paardje bij me op de wei gehad, ging super.
Ze hadden wel een schuilstal en onbeperkt hooi.
Het paard was een z dressuur paard die altijd geschoren was en nog nooit een winter buiten had gestaan. Hij heeft dus wel een goeie deken opgekregen want hij had nauwelijks vacht.
Maar hij was super levendig en voelde zich goed, van de atrose hebben we helemaal niks gemerkt.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:33

met arthrose is het wél belangrijk dat ze een warme plek hebben.. ik ken mensen en dieren (hond en die staat te janken als het koud/vochtig is ) dus dan zou een deken / schuilstal een optie zijn

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:37

Mist schreef:
Vraag maar aan mensen die zelf arthrose of reuma hebben hoe ze zich voelen op een koude vochtige dag.

Daar twijfel ik ook absoluut niet aan.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:40

ik geloof niet dat ene deken warmer is dat een dikke wintervacht.

juist als je een deken opdoet ontwikkelen ze geen goede vacht.

Gekkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:54

fokfanaat schreef:

Daar ben ik het mee eens. Ik zou eerst kijken of je paard zelf een dikke vacht aanmaakt en als dat niet zo is dan pas een deken opleggen zodat hij de energie die hij krijgt niet nodig heeft om hem warm te houden.
Een warme plek is inderdaad belangrijk voor artrose paarden.
Misschien eens meer informatie vragen aan diegene die het je aangeboden heeft of er meer bij is dan alleen dag/nacht buiten in de wei?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 11:55

Gekkie_ schreef:
fokfanaat schreef:

Daar ben ik het mee eens. Ik zou eerst kijken of je paard zelf een dikke vacht aanmaakt en als dat niet zo is dan pas een deken opleggen zodat hij de energie die hij krijgt niet nodig heeft om hem warm te houden.
Een warme plek is inderdaad belangrijk voor artrose paarden.
Misschien eens meer informatie vragen aan diegene die het je aangeboden heeft of er meer bij is dan alleen dag/nacht buiten in de wei?

Ben ik het mee eens, maar daar zou ik nog aan willen toevoegen dat je bij een ouder paard toch goed moet kijken of ie echt wel zonder deken kan.
Zoals bij die van ons (vorige post) kon het echt niet.

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 13:06

Mist schreef:
Ik snap dat het zg "natuurlijk" paardenhouden helemaal in is...hoewel bij bepaalde types vermoed ik eerder ingegeven door financiele redenen, aangezien er van "natuurlijk" paardenhouden in Nederland nooit spake kan zijn, wij hebben immers geen weides van 6 hectare of meer tot onze beschikking !

Maar! we hebben het hier over een paard met arthrose, laat ik nu zelf ook zo'n paard hebben...en nee, die sluit ik ook niet op in een box, maar een warme plek om eventjes te liggen is zeer belangrijk voor een paard met arthrose. Warmte vermindert de pijn en/of stijfheid, dus ja ik zou dit paard een hele goede deken op doen, en als hij dan een goede droge schuilgelegenheid heeft dan kan hij 24/7 de wei op.

We hebben het hier niet over een fjord of halflinger die nog iets dichter bij de natuur staan dan een doorgefokte kwpn-er (net zoals die van mij). Dus zonder schuilgelegenheid en goede deken, zou ik het iig NIET doen.

De weide die ik aangeboden heb gekregen is 9 ha waar dan 2 paarden en 2 pony's op staan.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:48

lekker stuk Haha! en staan er bomen of iets anders waar ze heen kunnen als het regent en dat ze dan toch droog staan

Billy20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-08 15:11

Geen idee, ga volgend weekend even kijken. Bovendien is het op zandgrond dus dat is ook wel lekker.