Ideale stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FirstFlower

Ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 14:16

hallo iedereen Lachen

ik wou graag van mensen weten hoe je de "ideale" stal kunt maken Lachen

vb:
- afmeting
- staltegels
- bodembedekking
- vochtafvoer
- materiaal van de box
- ventilate
etc.

ik zou graag weten hoe je een stal eigenlijk het best in elkaar kunt zetten, omdat ik als ik een stal ga laten bouwen, het ook direct helemaal goed wil doen :

alvast bedankt!!!

friesiszwart

Re: Ideale stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:11

ik zou als ik jou was kontakt opnemen met een stallenbouwer. Die heeft wellicht meerdere mogelijkheden en ervaring. Tevens kan hij je direct ter plekke informeren.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:18

Mijn ideale stal is een groot afdak waar ze allemaal onder kunnen als het regent of sneeuwt op de weide. Er ligt een grote betonplaat onder zodat het daar droog en schoon blijft, en ik daar kan voederen in de winter. Voor gelegenheden waarbij er toch één of meerdere in een box moeten hab ik gegalvaniseerde opengewerkte hekken (http://www.haas-pferdesport.de/) die in mekaar gezet samen een box (of meer) vormen. Op de bodem komt een koemat om op te liggen, verder enkel beton.
In de praktijk dienen die boxen vooral voor het omgekeerde, nl. om de paarden buiten te sluiten. Er staan pakken voordroog in die zo al op hun plaats onder het afdak zijn, maar waar ze op deze manier niet bij kunnen. Box voor mezelf dus Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 06:28

een schuilstal Haha! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 17:48

KiWiKo schreef:
een schuilstal Haha! Haha!

Ben het helemaal met kiwiko eens

Cool Haha!

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:08

Een schuilstal, dat principe hebben wij hier ook. Schuilen doen ze zelden; we hebben ook bomen in de wei en daar staan ze liever onder. Pas als het écht koud is in de winter (koude wind) dan pas komen ze even binnen kijken.

_Marianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 18:11

Over de punten die je hierboven noemt, weet ik niet zoveel. Ligt natuurlijk ook aan de grootte van je paard, maar als je de ruimte hebt, zou ik toch minimaal 3,5 bij 3,5 willen! Wat misschien een tip is, is om een (oud) keukenkastje met gootsteen er bij te plaatsen. (Als je daar de ruimte voor hebt) Heeft een vriendin van mij in haar stal, en dat is echt ideaal!
Succes!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 06:43

Keukenkastje?! Die snap ik niet.. waar dient dat dan voor?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:31

De ideale stal is er één waar ze zelf in en uit kunnen lopen Go jij! Go jij!.
En op de grond gewoon beton.

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 13:32

Ik ga mee met de schuilstal..
En als je dat niet wilt, doe dan een stal met een goeie uitloop.. Het beste is als je paardje zelf kan kiezen of hij naar buiten of binnen wilt..
En dekens kan je er altijd nog bijhalen Knipoog

p0ny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 19:26

Houten stal met bekleeding, chiqueee! Bloos

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 14:36

- afmeting --> minimaal 3,5 x 3,5 meter, zo mogelijk 4 x 4 meter of groter.
- staltegels --> rubberen tegels of matten op de vloer, géén poreuse matten.
- bodembedekking --> koolzaadstro of stro, combi kan ook nog.
- vochtafvoer --> geen, gewoon vaak uitmesten. Voor vochtafvoer is een schuine bodem nodig, of een poreuse bodem, beide zie ik niet graag.
- materiaal van de box --> kunststof, vanwege het onderhoud. Hout schuren en lakken is echt rampzalig werk Bloos Zo min mogelijk ruimte tussen de spijlen en zogenaamde hengstenspijlen zijn eigenlijk geen overbodige luxe.
- ventilatie --> héél belangrijk. Warme lucht stijgt op en moet in ieder geval via de nok weg kunnen. De meeste leveranciers hebben hier wel systemen voor.

Rubber bekleding op de zijwanden is ook best fijn. Van mij hoeft er niet zo nodig contactmogelijkheid met de buren te zijn. Met de kop naar buiten kunnen aan een (voor)kant is wel fijn.

Quill

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 15:18

wij hebben stallen voor elk paard van 4,5 x 4,5 en in de stal hebben we een hele dikke laag hoogkwaliteit vlas, en een automatische drinkbak die gelijk zelf bijvult, en een voerbak, en ze kunnen contact maken met andere paarden. de bodem is van speciale stalmatten, en de lucht word continu gezuiverd voor optimale frisse lucht.

FirstFlower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-08 17:35

heel erg bedankt allemaal Lachen

ik zal kijken bij een stallenbouwer wat het beste kan Lachen

tips zijn nog steeds welkom hoor!!! ( ook voor andere bokkers *LOL*

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-08 19:07

Ben bezig met de ideale stal te bouwen (hoop ik) boxen3.5*3 en 3.5*4m. Poets/wasplaats met voldoende licht, die ook als beslag/bekap plaats kan dienen. Aanrechtje met een close-in boiler (voor slobber in de winter) zadelkamer + opslagruimte stro/hooi.

De stal wordt in een hoekopstelling geplaatst met in het midden een uitloopbakje zodat mijn arthrose paard altijd de vrijheid heeft om wat heen en weer te lopen als hij toch op stal staat.

De waterleiding wordt voorzien van electrische tracing die ik aan kan zetten als het vriest, dit houdt de waterleiding op +5graden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 07:45

Dat laatste is een goeie tip, fris en veel water is belangrijk, en al alles bevriest in de winter is dat erg 'onpraktisch' Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-08 13:53

Ideale stal:
4x4m
Géén tralies!!
Kan hoofd naar buiten doen (in de buitenlucht)
Muren van hout/beton
Vloer rubbere tegels
Grote deur erin
géén hooiruif
voerbak voorin de stal in een hoek, en dan kun je de voerbak naar binnen en buiten de stal draaien.
achter in de stal een autom. drinkbak