wormen op het land wat te doen .???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Hope2012

wormen op het land wat te doen .???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 11:27

zaterdag waren er 8 ponys uitgebroken van een man hier uit de buurt .
en waren industrie terrein opgelopen bij een haven .
Die mensen daar hadden gelijk politie gebeld en deze melde dat nu ze op zijn terrein waren hij verantwoordelijk was .
Dus belde hij ons ( de dierenambulance ) .
Ik heb een paar kilometer verderop een eigen weiland en iom de mensen van de haven besloot ik om ze daar maar onder te brengen tot we de eigenaar te pakken hadden .
Het industrieterrein lag aan het spoor en aan de andere kant een grote plas die uitloopt op de maas .
Dus was geen optie om ze daar te laten .
dag later bleek van wie ze waren en dat ze bij hem op de wei stroomklok wederom gestolen hadden waardoor de ponys dus lekker aan de wandel gingen .
Nu denk je eind goed al goed .
Nou mooi niet dus .
Deze man had pas 2 niewe ponys en deze 2 zitten dus vol wormen echt er komt meer worm uit de ponys als ontlasting .
De rest van de ponys waren in goede gezondheid .
Ik baal nu dus heel erg want ik heb ze op het stuk gezet wat ik afgezet had voor mijn merrie met heras hekwerk .
En is dus ook het enige stuk waar zij op naarbuiten kan .
Nu komt de man vanmiddag zijn ponys ophalen en kan ik mijn weland dus aan gaan pakken .

iemand iedeen of tips om mijn wei schoon te krijgen zodat mijn merrie ook weer lekker naar buiten kan zonder ziek te worden .
baal er goed van maar kon de ponys moeilijk laten lopen en politie werkte ook totaal niet mee .

joyce B

Re: wormen op het land wat te doen .???

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:56

tja, zou de mest meteen verwijderen (doen wij standaard al) en ergens anders wegbrengen (in gewone siertuin kan het weinig kwaad)
Verder kun je ervoor kiezen je wei eerst door schapen kort te laten eten, aangezien wormen(eitjes/larven) van paarden vaak niet overleven in de maag van koe of schaap.

tenslotte kun je je eigen paard er op laten grazen, maar ook hiervan de mest de komende zomer zo snel mogelijk (meerdere keren per week, liever elke dag) van het land verwijderen en je paard de komende periode goed periodiek ontwormen en/of mest/bloedcontrole uit laten voeren zodat je weet of het nodig is om te ontwormen. Straks heb je ook recept van dierenarts nodig, dus wormonderzoek is dan al niet zo'n grote stap meer.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:00

Schapen erover laten grazen, zij nemen de wormen op.
Mits de schapen goed behandeld zijn met een wormmiddel, worden zij er niet ziek van en is je land weer schoon.

Drie weken zonder gastheer, dus schapen, of andere dieren is ook een optie. Een cyclus van een worm eitje duurt die periode, als er dan geen gastheer is om zich in te nestelen, kunnen de wormen zich niet vermeerderen en gaan uiteindelijk dood.

Worm besmettingen zitten juist in de langere stukken gras, dus in de toppen die de paarden laten staan, die even maaien met de bosmaaier oid.

Schapen kun je ook samen met je pony laten grazen.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 16:31

bedankt voor de tips allebei .
nu heeft mijn paard ook een lekkere paddock aan dr stal en daar staat ze het liefst dus denk zelf dat ze dr weiverlof niet erg vind .
dus schaap is het beste . hmm ik heb wel 2 geiten lopen werkt het daar ook mee Schijnheilig

de ponys zijn net opgehaald dus heb gelijk alle drollen verwijdert .
nu gaan we woensdag maaien en dan houd ik het maar paar weken zonder paard .
want om nu ook weer schapen aan te gaan schaffen denk niet dat vriendin van mij dat prettig vind die heeft al 2 weken lopen vloeken op mijn lieve geitjes . Vork

ik weet wel dat ik nu niet zomaar meer uit goedheid andere ponys toelaat op mijn wei .

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 17:31

Volgens mij werkt het met geiten ook wel een beetje zo.
Een nadeel aan geiten is dat ze opvreten wat ze niet mogen vreten en laten staan wat ze op moeten vreten.
Bovendien is een geit vatbaarder voor het weer dan een schaap.

Me dunkt dat de oplossing die je nu toepast ook voldoende is, desnoods ontworm je je pony en alle dieren ook nog een keer tussentijds. Overleg even met je DA welk middel in dit geval het best geschikt is.
Let er ook op dat de wormmiddelen miv 1 juli as alleen nog op recept verkrijgbaar zijn.