Stalling,faciliteiten,waar baseer je je keus op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Stalling,faciliteiten,waar baseer je je keus op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:56

Momenteel ben ik zoekende wat ik wil met mijn paardenleventje. Haha!
Ik heb tot het begin van dit jaar een paardje van een bokker bijgereden,hier in de buurt,voornamelijk lekker recreatief,buitenritjes en soms wat bakwerk.
Nu rijd ik sinds kort een kwpn'er bij,dressuurmatig.Ik merk dat ik het buitenrijden enorm mis,en dit paard is ook erg schrikkerig en jong...iets wat ik zelf niet als ideaal beschouw.
Nu ik een goede vaste baan heb,kriebelt het weer om een eigen paard te kopen dus ik ben me heeeeeeeel voorzichtig weer wat aan het orïënteren. Lijst

Nu vroeg ik mij af,wat voor jullie de doorslag heeft gegeven voor de stal waar je nu staat?Ik heb al eerder een eigen paard gehad,die stond vlakbij een binnenbak maar die stalling zou ik nooit meer hoeven(slechte ervaring).
Stalling met binnenbakken zijn hier schaars,of erg duur en zeker niet met de fiets te doen...dus benzine kosten komen er nog bij.
Ik ben nogal twijfelig wat ik precies wil,het liefste een mix van buitenritjes en wat licht dressuurwerk,met mogelijk over een langere tijd eens starten.
Hiervoor zou ik les nodig hebben,en dus een manege in de buurt.Maar dit is geen directe must.
Wel wil ik veel weidegang en een fijne bak,en goede uitrijdmogelijkheden. En omdat ik wisselende diensten werk,kan ik zelf mijn paard niet binnen en buiten zetten.

Kortom,ík ben er nog niet uit....waar baseerden jullie je keus op??

meggiemeg

Re: Stalling,faciliteiten,waar baseer je je keus op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:05

Wat voor mij belangrijk is bij een plek voor mijn paard:
(volgorde niet van toepassing!)
* ruime stal met veel licht en frisse lucht * dagelijks weidegang het gehele jaar door * keuze in de brok welke gevoerd wordt * geen groot verloop in de pensionklanten * dingen bespreekbaar zijn * bodem van de bak moet goed zijn * mogelijkheid om zo nu en dan de trailer een nachtje te laten staan * pensionhouder moet wel verstand van zaken hebben * rust op stal ( je merkt het wel aan de paarden die binnen staan, zijn die ontspannen of niet) * mogelijkheid tot het meenemen van eigen instructeur-hoefsmid en dierenarts * als je les hebt dat je dan ook dat half uur de bak voor jezelf kunt hebben * paarden staan ruim op de bodembedekking * dat de stallen en omgeving schoon zijn * mogelijkheid tot meenemen van zadelkast of dat die daar aanwezig is en tot slot de ligging van de locatie, wil zelf graag combineren, dus zowel buiten rijden als in de bak kunnen rijden.
Het allerbelangrijkste vind ik dat het paard er zich prettig voelt, als dat betekend dat ik iets verder moet rijden dagelijks is dat geen bezwaar voor mij!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:07

Ik ben bij mijn huidige stalling gekomen, omdat het de enige plek is waar ik de lessen kan volgen van mijn instructrice. Zij komt niet aan huis. Voor de rest is alles gewoon netjes geregeld: voer, rust en ruimte, buitenzetten en het is er gezellig. Bovendien zijn alle faciliteiten aanwezig en het is niet duur.
Ik heb er eigenlijk geen sec. overna gedacht om ergens anders naar toe te gaan.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:48

Ik ben blij met mijn huidige stalling omdat : de paarden s'winters lekker naar buiten op paddocks gaan en s;zomers volledige weidegang hebben. De stallen ruim en open zijn er 2 buitenbakken zijn die doorgaans altijd rijbaar zijn ( s'winters komt het wel eens voor dat ze echt te blubberig zijn maar komt heel weinig voor ) En ik merk dat mijn paard erg happy is hier. Er wordt goed gevoerd de sociaale controle is groot, de mensen zijn leuk en het recreatie gebied ligt op 5 min afstand

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:52

Als ik jouw verhaal zo lees, dan weet je precies wat je wilt Haha!

-goede buitenbak (zomer én winter te rijden)
-weidegang
-goede uitrijmogelijkheden

Verder zou ik als ik jou was kijken naar een volpension, zodat je paard binnen/buiten gezet wordt en er iig gevoerd wordt.

Eitje toch? Haha! Nu nog goed zoeken waar je die stal vind!

Ik ben ook pas verhuist met mijn pony, ik had een binnenbak+buitenbak en nu alleen een buitenbak en heel veel weidegang en rust! Heerlijk Haha!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:53

Waar ik sinds kort sta is het super geregeld voor de paarden, vanaf mei 24/7 op de weilanden, groooote weilanden met wisselwei erbij. In de winter ook dagelijks buiten van heel vroeg tot donker. Midden in schitterende bossen, bak is helaas wat zwaar maar in het bos kan ik ook dressuren, en anders mag ik in de wei. Rust in de stallen, open stalling op vlasstrooisel. Paarden kunnen contact met elkaar maken, en er zijn ook een paar paddocks waar in geparkeerd kan worden. Longeerbakje aanwezig. Luxe voor de ruiter is er niet veel, wel een gezellige kleine kantine, en zitjes voor buiten met zicht op de buitenbak. Binnenbak op een paar minuten stappen. Ideaal voor mijzelf, ik zoek geen luxe maar een goede leefomgeving voor mijn paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:57

Ik weet inderdaad wel wat fijne stalling,met fijne weides en waar er voor je gevoerd wordt én binnen en buiten gezet.
Die stallingen zijn dan weer niet in de buurt van maneges/binnenbakken zodat ik dus niet binnen kan rijden of clublessen kan rijden...aangezien ik zelf geen auto heb die een trailer kan trekken..(en geen trailer haha).
Maar ik twijfel meer nog een beetje wat ik wil...
want hiervoor heb ik bijna 2 jaar recreatief gereden en dat was op zich heerlijk ontspannend..

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:03

Ik weet uiteraard niet in welke regio je zoekt, maar hier in het Brabantse is op zich wel te vinden wat je zoekt. Bij ons is het ook volpension behalve in de zomer, dan mag je zelf bijvoeren als je dat nodig vind als ze op wei staan. Mocht je hier zoeken pb me maar, heb nog wel wat adressen achter de hand.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:03

En is er bij die stalling dan ook geen buitenbak of een weiland waar je in mag en kan rijden?

Maneges en binnenbakken zijn geen must haves voor lessen Lachen. Veel instructrices komen ook aan huis lesgeven en een afgezet weiland of een buitenbak voldoet net zo goed hoor Ja

maaike93

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:11

Weidegang in zomer, en in winter ook naar buiten. Gezelligheid natuurlijk, en een rustige stal Lachen Verder hebben wij de mazzel erbij dat deze stal ook nog eens aan het duin ligt! Lachen

mistral19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 14:02

Bij mij primeren de faciliteiten voor het paard:
- zo veel mogelijk weidegang met soortgenoten
- onbeperkt hooi
- ruime, lichte buitenstallen zonder tralies, zodat ze contact kunnen hebben met andere paarden
- paddocks voor in de winter die niet al te modderig liggen
- goed voer

Op mijn stal hebben we alleen een buitenpiste en dit vind ik eigenlijk wel voldoende. Mijn paard is in een buitenpiste trouwens ook veel minder schrikkerig dan in een binnenpiste. En kwestie van regen valt het ook wel mee. Leuke buitenrijmogelijkheden zijn ook wel een plus.

Luxe die wel handig is:
- wasplaats met warm water
- solarium

Riddikulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 15:29

- Weidegang in kuddeverband door het jaar heen
- goede faiciliteiten (binnenbak, buitenbak, instructie)
- een goede sfeer

Ik heb zelf gekozne voor een stal die behoorlijk ver van mij afligt, maar dan heb je ook wat Lachen

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:06

PP > VSW

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 23:11

wat voor mij belangrijk zou zijn:

op het land met 1 of meer pony's
dicht bij huis
toezicht
goede omheining
weide dat ook in de winter geschrikt blijft
schuilstal of bomen die bescherming bieden
eens zijn met andere eigena(a)r(en) over de bijvoeding
leuke uitloop/wandel/men mogelijkheden in de directe omgeving.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:04

met stip op nummer 1 bij mij
de uren die mijn paard buiten in een groep staat
ze staat nu 24/7 buiten in de weide en in de winter paddock samen met 3 andere paarden
altijd met schuilstal tot de beschikking
als ik een stal zoe valt iedere stal waar ze bijna niet buiten komen per direct af , dat doe ik mijn paard niet aan

goed hooi aanwezig (brok doe ik zelf )

verder komt dan een buitenbak = handig, uitrijmogelijkheden ook erg handig (ik train buiten liever als dat ik dta in de bak doe )

en dna komen mijn luxe dingetjes, zoals een kantine (hebben we niet, mis ik ook niet)
binnenbak , hebben we ook niet, mi ik ook nog niet etc

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 07:06

Voor mij is het het belangrijkst dat ie het hele jaar door naar buiten kan!
En een ruime stal.
Een bak met goeie bodem.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 10:50

Ik sta perfect op mijn stalletje, leuke mensen, paarden hele dag op wei (winter en zomer) en 's nachts op stal. Het is een beetje een gezellige rommel, de buitenbak is nog niet ideaal maar zeker goed genoeg, die wordt nog ooit verbouwd dus gaat helemaal goedkomen, ook de uitrijmogelijkheden zijn hier goed dus ik en mijn pony vermaken ons prima!

Melisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 16:29

lieve mensen , niet te veel regeltjes !
by my is er nu een solarium wasplaats binnen met koud en warm water pavo eten wat ik super vind enz ..

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-08 18:49

Wat mij de doorslag gaf is dat ik een paddock heb voor mijn 2 paardjes, met daaraan vast 2 stalletjes. Dus ze staan ook in de winter lekker buiten.
We voeren onderling, en dat vind ik juist ook leuk om te doen.
Verder zomers dag en nacht op de wei, en zijn 2 bakken, longeerbak, en solarium(die ik niet gebruik Haha! )
Ben super tevreden met deze stal