Ervaringen omgraven zandgrond tot rijbak.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ramona22

Ervaringen omgraven zandgrond tot rijbak.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 19:10

Hallo,

Wij willen een stuk van onze wei ca 16 m( land is niet breed, maar wel erg lang) x 20 m laten omgraven zodat er een bak onstaat.
We wonen op zandgrond en op ca 60 cm zit heel mooi wit zand. Diverse mensen hier hebben zo al een bak laten maken.
Wie heeft er nog tips?
Moet er als de grond is omgegraven nog zand op aangebracht worden?
Alvast bedankt.

Haha!

Bronte

Re: Ervaringen omgraven zandgrond tot rijbak.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:56

Ik wil ook een deel van de weide weghalen om een bak te maken (ook een lange weide).
Dus, als je wilt: zou je me kunnen pb'en als je antwoord hebt?

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:14

Wij hebben het laten doen, en ik ben er erg blij mee. Waar je wel op moet letten is dat het zand zo neergelegd wordt dat het afwatert. En ik zou zeker niet een te klein stuk laten doen. Als ze eenmaal bezig zijn hebben ze het er zo bijgedaan.. Wij hebben spijt dat we niet een iets groter stuk hebben laten doen, maarja ze nogmaals laten komen kost meer..

En oja, als je niet steeds de mest van het zandstuk haald, slaat die op een gegeven moment toch wat dicht en wordt het toch weer wat modderig op de 'loopplekken' (spreek helaas uit ervaring..)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:17

Wij hebben het 8 jaar geleden ook laten doen. Op zich is deze bak nog steeds prima. We hebben er wel drainage in e.d. Erg nat wordt ie eigenlijk nooit maar hij is meestal wel wat aan de mulle kant. Dat is wel een nadeel. Verder zijn we erg tevreden.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 12:47

16 x 20 m lijkt me nogal klein voor een rijbaan.

Mijn ervaring met omgraven is ronduit slecht. Ik heb nog nooit een omgegraven bak gezien die goed te rijden was. Ze zijn altijd te zwaar en tegelijkertijd is afwatering een probleem. Ik heb jaren op een stal gereden waar de omgegraven rijbaan in de winter een echte ijsbaan werd: geen stukje zand meer te zien. Terwijl die schuin was aangelegd naast een sloot en opgehoogd. In de zomer was het een zandwoestijn. Het eerste probleem is met drainage aardig op te lossen, het tweede probleem heeft met de structuur van het zand te maken en wordt dus niet beter door aanleg van drainage en/of sproeisystemen.