Veranderen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sachkeuh

Veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:02

Ondertussen heb ik mijn paardje al 2.5 jaar.
Ik heb hem gekocht op de manege waar ik reed, maar vermits we een jaar lang moesten wachten op een binnenstal, zijn we verhuisd naar een rustige stoeterij, het is daar heel fijn (grote buitenbak, binnenbak, omringd door veel bossen) maar ze zijn weer voor de zoveelste keer opgeslagen met het stalgeld Boos! . Vermits ik het stalgeld niet zelf betaal, vinden mijn ouders het wel wat duur worden.

Ik heb een alternatief voorgesteld, een privéstal met een stuk of 10 stallen met enorm veel weidegang (wat mijn paardje zonder twijfel heel fijn zal vinden!), en buitenbak voor een veel goedkopere prijs.
Maar het nadeel is dat de paarden daar in de zomer(3 tot 4 maanden) dag en nacht op wei staan, en dus geen eten krijgen (in winter wel).

Mijn vraag is nu: kan dit kwaad voor een paard dat gewend is om s' morgens en s' avonds eten te krijgen?

Groetjes

Anoniem

Re: Veranderen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:06

Saat er geen gras dan in de wei?
Dan heeft hij toch de hele dag eten?
Nog veel gezonder dan een paar keer per dag een hoop brok in 1 keer Lachen

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:10

eten zat in een wei Haha! je kunt hem zelf toch na het rijden bijv nog wat krachtvoer geven als ie dat nodig heeft?
ik vind 24 uur per dag in de wei echt super!

moeshie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:12

Niet twijfelen hoor! Paarden wordt vaak (door gebrek aan kennis) teveel in de stal gelaten. En idd, gras is véél gezonder dan zo'n hoop biks.
Gewoon doen zou ik zeggen!

sachkeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:21

runningkawa schreef:
Saat er geen gras dan in de wei?
Dan heeft hij toch de hele dag eten?
Nog veel gezonder dan een paar keer per dag een hoop brok in 1 keer Lachen

Ja er is veel weidegang!
Ik hoop dat ik de stal krijg want nu staat hij gans de dag binnen!

Ga er strax een kijkje nemen

sachkeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 18:22

moeshie schreef:
Niet twijfelen hoor! Paarden wordt vaak (door gebrek aan kennis) teveel in de stal gelaten. En idd, gras is véél gezonder dan zo'n hoop biks.
Gewoon doen zou ik zeggen!

Maar ik rijd hem toch zeer regelmatig, is het dan beter om hem nog krachtvoer bij te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:27

Ik heb hier paarden staan waarvan 1 ook best redelijk gereden wordt, deze krijgt ongeveer een halve kilo per dag. Gewone basis brok.
Dat zou je dus na het rijden kunnen geven.
Maar wellicht is het niet eens nodig Lachen

Vraag ook eens hoe dat bij de andere paarden gaat.

Klinkt echt heel fijn die stal Ja

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 18:28

Ben het eens met runningkawa, klinkt inderdaad fijn Lachen

pluisbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:15

Lijkt me heerlijk voo rhet paard, staat toch gras in de wei, voer je hem zelf wat bij als dat al nodig is als je gereden hebt.
Lijtk me veel gezonder dan veel binnen staan. Vind het dus meer een voordeel dan een nadeel, of hij moet te dik worden van zoveel weidegang;-)

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:31

Mijn 'sport' paard staat in de zomer ook 24 uur per dag buiten op een goed gevulde wei. Dagelijks na het rijden of longeren krijgt ze 1/4 meusli en een halve pavo koek. En dan is ze flink fel. In de winter staat ze overdag buiten en s'nachts op stal en krijgt dan 2x per dag een kilo meusli.
Ik denk dat jou paardje heel gelukkig word als hij 24 uur op het land kan staan. En misschien hoef je hem maar een beetje bij te voeren na het werk.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:59

Ik zou het sowieso doen hoor!!!
Een paard dag en nacht op stal zetten ben ik een grote tegenstander van, is helemaal niet natuurlijk voor het paard.

Je kan hem bijvoorbeeld in de winter bijvoeren of in tijden dat er minder voedzaam gras op het land staat..

Op dit moment heeft ie genoeg aan het gras van het land denk ik, maar ligt eraan of het gras daar al doorgeschoten is of niet..

Moet je even met die mensen daar overleggen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:02

in de winter worden de paarden gevoerd schreef ze.

Bij dag en nacht in een wei met gras kan het paard 24 uur per dag kleine beetjes eten. Of het nodig is bij te voeren hangt van het paard a en hoe hard het dier moet werken, maar bij voldoende gras kan dat meestal wel met 1x per dag na het rijden. Als er weinig gras staat kun je beter hooi of voordroog bij voeren (ruwvoer) dan krachtvoer als brok en muesli. Een paard kan prima leven op alleen gras/ruwvoer. In de natuur stond vroeger ook geen krachtvoerfabriek toch?

Hier worden de paarden in de zomermaanden bij voldoende gras vrijwel niet bijgevoerd met krachtvoer, tenzij ze hard moeten werken. Ze krijgen energie genoeg van het gras.
In de wintermaanden leven ze van ruwvoer en restje gras en ook dan is het niet nodig om ze echt krachvoer te geven. Het maximale dat die van mij hier kreeg was 1 kleine schep met brok en muesli gemengd. Mijn pony hoeft eigenlijk helemaal geen krachtvoer. Hij krijgt alleen een handje muesli met pavo-vital vitaminebrokjes zodat hij niet toe hoeft te kijken hoe de anderen eten.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:32

mijn paard staat nu ook 24/7 in de wei, als ik gereden heb lkrijgt hij biks, als we neti rijden ook trouwens Clown maar wel gewoon 1x per dag, terwijl hij s'winters ook 2x krijgt. maar hij ziet er goed uit, vrolijk, energiek en glimt als een spiegel...ik zou verhuizen|! lekker de wei in!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:35

Dit is een gouden kans! Ik zou em grijpen!
Je kunt, zoals de anderen al aangeven, evt na het rijden bijvoeren. Dus alleen bijvoeren wanneer er gewerkt is.
Verder heeft ze straks de gehele dag en nacht meer dan voldoende te knabbelen! Als ik jou was, zou ik maar eens even een heel groot gat in de lucht springen!!! Gefeliciteerd!

Rockyy81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:23

Ik zou 't ook doen. M'n eigen pony staat ook dag en nacht buiten, en er is eten genoeg.

PrizTwir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 16:57

Anders koop je zelf hooi of bix. Mijn pony staat in de zomer en winter dag en ancht buiten. En in de winter worden ze bijgevoerd en ik geef altijd bix naar het rijden in de zomer minder anders word ze hyper xD.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 18:55

Dat id toch alleen maar goed?! Zomers zitten er echt voldoende voedingsstoffen in et gras en je kunt hem na het rijden een beetje bijvoeren. In de winter kunnen de paarden opzich ook wel in het land, maar dan zijn de voedingstoffen uit het gras en dan moet je ze wel bijvoeren. Maar zoals jij het hier omschrijft klinkt het super hoor.

LotteElf

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:37

Kan geen kwaad, als er maar genoeg gras is.

marieke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 12:45

zeker doen, onze paarden staan ook een aantal maanden in de weide met niks extra, we moeten soms zelf het gras maaien dat ze te dik zouden worden. Zeker niet twijfelen, je paardje zal je dankbaar zijn OK dan!

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-09 14:43

Misschien krijgen ze wel wat ruwvoer (hooi/kuil) bijgevoerd als dat nodig is?
Laat ze maar lekker paard zijn daar op die weide. Vinden ze heerlijk Lachen