Probleem met Norton

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anouska4ever

Probleem met Norton

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:23

Hallo, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Norton is een bruine KWPN ruin. Hij heeft sinds kort hele grote korsten op zijn neus, het lijkt net alsof zijn neus bijna uit elkaar barst! Zijn hele neus zit onder met die korsten. We hebben geprobeert zalf erop te smeren maar dat laat ie niet toe en dan gooit ie zijn hoofd omhoog en hij is super groot dus we kunnen er niet bij, dat doet ie elke keer. Lekkere hapjes helpen ook niet! Ik weet nu niet wat ik er aan kan doen. Ik ben er ook achter gekomen dat ie korstjes in zijn kootholte heeft, het is geen mok maar precies het zelfde als op zijn neus. Het valt me op dat hij het alleen op witte stukjes heeft, zijn neus is wit/roze en bij zijn been heeft ie een sokje, zal het soms door de zon komen? Zo warm is het nu toch nog niet? Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen want het is mijn verzorgpaard dus ik kan niet zomaar een dierenarts erbij halen ofzo! Alvast bedankt xxx

P.S. Ik weet niet zeker of dit topic hier hoort of bij een andere rubiek, maar ik ben hier net nieuw en ik wist niet precies waar het moest dus deed ik het maar hier.

Zo begon het, maar het is nu veel erger:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door anouska4ever op 25-05-08 16:52, in het totaal 2 keer bewerkt

Cyruss_

Re: Probleem met Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:25

Het lijkt erop dat het een eczeem is, maar ik ben natuurlijk geen DA. Dus ik zou die er zowizo erbij halen. Succes!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:26

Is het niet gewoon verbrand? Dan is de enige remedie toch echt smeren. Smeren met vet als hij op stal staat en insmeren met zonnebrandcreme als hij de wei op gaat.
Heb je het er al met de eigenaar over gehad? Dat lijkt me wel handig voor je zelf iets gaat ondernemen Lachen

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 16:36

Amanda schreef:
Is het niet gewoon verbrand? Dan is de enige remedie toch echt smeren. Smeren met vet als hij op stal staat en insmeren met zonnebrandcreme als hij de wei op gaat.
Heb je het er al met de eigenaar over gehad? Dat lijkt me wel handig voor je zelf iets gaat ondernemen Lachen

Nee, volgensmij is het niet verbrand het barst echt open enzo en het lijkt me sterk dat ie in z'n kootholte ook verbrand is (want daar zit het ook, maar het is geen mok). Maar smeren lukt echt niet! Hij is ook gewoon optijd ontwormd enzo, hij staat nu op de wei. Maar ik heb het er al met de eigenaar over gehad maar die weet ook niet wat we moeten doen. Maar in ieder geval bedankt!

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:13

Volgens mij is het gewoon verbrandig op de neus. Dat kan ook zeer makkelijk opengaan. In de kootholtes is het ook een soort van verbranding (mok). Mijn haflinger heeft 1 witte achterbeen en zij heeft ook vaak korsten tijdens de zomermaanden. De kootholtes behandelen zoals bij natte mok.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:36

Staan er brandnetels in/om de weide waar hij staat? Lijkt me brandblaasjes die opgaan en waar daarna korsten op komen.
Als het brandnetel is smeren met calendulanzalf.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:25

Het kan een zonnebrand zijn, het kan echter ook een symptoom zijn van een verminderde leverfunctie of een ontsteking elders in het lichaam.

TNT

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:34

das verbrand en flink ook voorlopig uit de zon houden en gaan smeren met after sun en als het weg is met goede zonnebrand wanneer hij weer in de zon komt

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 10:37

volgens mij ook verbrand. een pony die ik ken had t ook in de koten en op de neus. goed in smeren en wat kopen voor zonnigen dagen. bij de paarden drogisterij heb je er dingen voor.
dit ziet er niet goed uit.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:41

Naar mijn idee is het ook verband mijn pony heeft dat ook gewoon smeren ( lukt dat niet dan kun je gewoon zo spuit busje pakken 1 keer spuiten en klaar of op een doekje doen )

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:44

Dat is idd verbrand. uiercreme op de neus smeren wanneer je paard buiten staat. maar nu voorlopig uit de zon houden en goed insmeren met zalf dat verzacht bv calendula, kamillezalf, uiercreme of iets in die richting. opletten dat het geen alcohol bevat want dat brand natuurlijk!!!

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:54

GEEEN UIERCREME smeren op een neus die in de buiten lucht gaat en al helemaal niet als de zon vel schijnt

Gewoon zonne brand van uiercreem verband de neus nog sneller

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:00

Is inderdaad verbrand. Regelmatig insmeren met een hoge factor zonnebrandcreme (30 of 40) en schaduw bieden. Geen uiercreme gebruiken, dat voelt bij jezelf ook niet fijn als je het op een verbande plek smeert.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:02

Er zijn ook verschillende planten die dezelfde reactie uit lokken, of idd wat ik hier boven typte. Apart dat mensen zonder controle precies weten wat het is!

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:04

bij ons op stal is er ook 1 die dat heeft. haar baas heeft aan het halster een soort zon weerkaatsende flap hangen over de neus. volgens mij gewoon te koop en werkt prima!

werkt uiteraard alleen als het idd door de zon komt Knipoog

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 12:21

Je hebt gelijk dat je zegt dat er ook planten zijn die deze reactie veroorzaken, dat was ik idd even vergeten.
De kans is echter wel groot dat het verbrand is, er lopen er meer rond met een zere neus. Doordat het gras nat is, wordt de neus van het paard ook nat en als er dan even de zon op schijnt, is het heel snel verbrand, zeker dat zachte roze velletje op de neus.

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 19:23

Insmeren met Calendula zalf!

megg14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 20:00

k dacht eigenlijk gelijk aan de zon maar iets anders zou ook kunnen..

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:39

Aan degene die ineens fel over de uiercreme begonnen:
Ik bedoel het niet om nu op te smeren maar zoiezo wanneer je paard naar buiten zet in de zon om het van tevoren op te smeren. Voordat het verbrand is. Daardoor heeft MIJN paard nog nooit een verbrande neus gehad!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 10:51

lijkt er op dat het verbrand is..zeker als paarden in lang gras staan wil dat gebeuren...dat lange gras is smorgens nat en als dan de zon op de huid gaat schijnen dan verbranden ze...ook in de kootholte. Knipoog

haal een goede sunblock of een factor 50 of hoger.
smeer de neus regelmatig in.
nu doet het hem pijn dus kun je niet veel doen denk ik......

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:21

misschien moet je nu zo´n neus netje er over doen in de zon wanneer het weer wat genezen is vooral zonnebrand gaan smeren!!

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:19

diesel83 schreef:
Aan degene die ineens fel over de uiercreme begonnen:
Ik bedoel het niet om nu op te smeren maar zoiezo wanneer je paard naar buiten zet in de zon om het van tevoren op te smeren. Voordat het verbrand is. Daardoor heeft MIJN paard nog nooit een verbrande neus gehad!

Ik denk dat jij het hebt over de witte creme en dat de andere de transparante zalf bedoelen.... Dat kon het nog wel eens erger maken.

Het ziet er uit idd als verbrand, mijn oude paard met een hele witte neus was er ook erg gevoelig voor.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:23

Ik bedoel idd de transparante zalf
dit brand in in de zon en word het erger

mijn DA heeft gezegt een netje voor de neus te doen en nu doe ik dat en hij heeft nergens last meer van

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 14:41

Simmie schreef:
Staan er brandnetels in/om de weide waar hij staat? Lijkt me brandblaasjes die opgaan en waar daarna korsten op komen.
Als het brandnetel is smeren met calendulanzalf.

Ik zal wel kijken of er brandnetels staan, maar volgensmij niet... maar in ieder geval bedankt!

anouska4ever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 15:10

Heel erg bedankt voor de mensen die hebben gezegd wat voor zalf je erop moet doen, maar het 2e probleem is dat ie zich niet in laat smeren en zijn hoofd omhoog gooit enzo