van stal veranderen of toch blijven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lorelei

van stal veranderen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:23

hallo,

ik zit met iets en wil jullie graag om jullie mening vragen.

ik heb een paard dat op stal nog wel eens koliekgevoelig kan zijn,dit komt volgens de dierenarts door het stro eten.
afgelopen winter heefd ze er 2 keer tegen aan gezeten,maar dat jaar ervoor heefd ze 2 keer koliek gehad en heefd het net gered.

in de zomer vanaf mei staat ze altijd in de wei,dit gaat super goed en geen koliek tekenen.

nu komt het bij de wei waar ze nu staat zijn een paar stalletjes en er is een stal vrij.nu mag als ik dat wil mijn paard daar blijven staan in de winter,ze gaat dan ook waar het mogelijk is naar buiten.
en eigenlijk vind ik dat zelf wel belangrijk voor een paard dat ze gewoon lekker buiten kunnen zijn.

nu sta ik dus erg in 2 strijd.
op de manege vind ik het altijd erg leuk en gezellig en we hebben een goede binnenbak en buitenbak.dit is heel dicht bij mijn huis.
waar mijn paard nu staat vind ze het erg leuk,en hebben we allen na 10 minuten stappen een buitenbak.hiervoor moet ik 20 minuten fietsen.bij de wei is wel een longeerbak.

wat zouden jullie doen,in de winter weer terug gaan naar de manege op hier bij de wei blijven?
en als ze bij de wei blijfd op welke bodembedekking zouden jullie een koliekgevoeligpaard dan zetten?

graag hoor iik jullie mening en ideen

rissa

Re: van stal veranderen of toch blijven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:29

Ik zou toch voor de gezondheid van mijn paard kiezen...hoe gezellig de manage ook is...
Is er niets anders bij je in de buurt met bak en weidegang?
(Die gezelligheid vindt je overigens vaak ook wel weer op een andere stal hoor Knipoog )

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 15:39

bedankt voor je reactie,het nadeel van de nieuwe stal is 20 minuten fietsen,maar dit vind ik eigenlijk ook niet zo erg.en als ik overdag werk of het is heel slecht weer dan kan je niet rijden,maar als ze dan buiten heefd gelopen is dat volgens mij ook niet zo erg.
en het voordeel van de manege is dat er altijd iemand rond loopt die de paarden in de gaten houd.
het het zal mij financieel wel goedkoper worden bij de nieuwe stal.

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 16:02

Ik zal haar iig niet meer op stro zetten als ze daar van eet en daardoor koliek krijgt!.

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:01

kun je niet met de manege overleggen dat je je pony op zaagsel zet ivm de koliek aanvallen? zo kun je op de manege blijven en blijft je pony gezond.

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 17:04

helaas kan ze op de manege niet op zaagsel,schijnt ingewikkelder te zijn met mest afvoer

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:10

en bijvoorbeeld vlas is ook niet mogelijk?

dan zou ik toch naar de andere stal gaan

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 17:25

Een paard krijgt niet alleen koliek van stro eten, dan is er meer niet goed aan de stalling. Veel naar buiten voor beweging doet al heel veel en genoeg (droog) hooi scheelt ook. Maneges hebben vaak de neiging om ruimer om te gaan met de biksschep dan met het ruwvoer en mogelijk is het ruwvoer te zacht van structuur (voordroog?), dan gaat een paard op zoek naar een goede bron van vezels en gaat dan stro eten. Als het stro dan ook nog eens van een matige kwaliteit is (afgelopen oogst was slecht, dus zou zeker mee kunnen spelen) is het natuurlijk foute boel. Goede kwaliteit stro mogen ze best van eten, er zijn zelfs landen waar stro het ruwvoer is en niet hooi.
In jouw geval zou ik zeker kiezen voor die wei met stalletjes, paard kan veel naar buiten, dat is veel gezonder voor een paard. Zorg daarbij voor goede porties ruwvoer, bij voorkeur droog en stengelig hooi en wees voorzichtig met krachtvoer.
Eerlijk gezegd denk ik niet dat stro het probleem is, dus kijk het op die stal bij de wei gewoon eerst eens aan. Je merkt het snel genoeg als je paard veel stro eet, een gewone box gaat dagelijks een flinke plak stro in, heb je meer nodig, moet je gaan nadenken wat er aan de hand is. Dan kun je alsnog kijken of je een ander bed in de stal wilt.

rissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 11:31

lorelei schreef:
bedankt voor je reactie,het nadeel van de nieuwe stal is 20 minuten fietsen,maar dit vind ik eigenlijk ook niet zo erg.en als ik overdag werk of het is heel slecht weer dan kan je niet rijden,maar als ze dan buiten heefd gelopen is dat volgens mij ook niet zo erg.
en het voordeel van de manege is dat er altijd iemand rond loopt die de paarden in de gaten houd.
het het zal mij financieel wel goedkoper worden bij de nieuwe stal.

Bij mij in de buurt is er bij pensionstallen ook bijna altijd de hele dag controle.
Maar zoals ik al zei...zit er niets dichter bij je huis wat een bak en weidegang bied ?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 20:09

dicht in de buurt heb ik nog niet iets naar mijn zin gevonden waar ze in de winter ook naar buiten kan.
waar ik nu heen kan is een privé stal en daar loopt niet iemand de hele dag rond.
Laatst bijgewerkt door Tanja op 27-05-08 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Overbodige quote verwijderd.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 21:08

Ik ga helemaal mee met Waratje.
En wat is 20 minuten fietsen nou? Dat valt toch wel mee?

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 19:52

heefd iemand ook ervaring met hennep als bedembedekking?