Wei dillema: onkruid sproeien of opnieuw inzaaien (nu nog ?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

Wei dillema: onkruid sproeien of opnieuw inzaaien (nu nog ?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 13:27

Heb een half jaar geleden dit huis gekocht met 2.5 hectare. Hier is 2 jaar niets aan gedaan, omheining moet helemaal opnieuw (is ook een punt ivm inzaaien- je kunt er dan niet op !)

Er staat veel klaver op bepaalde stukken, zo erg dat er geen gras meer doorheen groeit, een stuk of 30 plantjes JJK die ik er met de hand aan het uittrekken ben, wat heermoes en de gebruikelijke platters, ezelsoren en hier en daar brandnetels.

Het voorjaar was het zo nat dat je eigenlijk niets kon doen, en nu begin ik aan de bouw van de stallen, dus echt tijd om alles met de hand te spuiten, of om iets aan de omheining te doen heb ik niet.

Er zijn wel een paar weides beschikbaar waar ik ze nu op heb lopen die redelijk zijn, maar wat zouden jullie doen, toch hooien en het beste ervan hopen, of toch op dit tijdstip nog opnieuw in laten zaaien ?

En als er mensen zijn die een goed bedrijf (betaalbaar!) weten die een omheining kunnen zetten hou ik me ook aanbevolen !

suffie

Re: Wei dillema: onkruid sproeien of opnieuw inzaaien (nu nog ?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:13

Als je het grasland wilt scheuren en opnieuw inzaaien kan het zijn dat je moet wachten tot volgend jaar: Voor klei- en veengronden is hier een ontheffing voor van 1 februari t/m 15 september en voor zand- en lössgronden van 1 februari t/m 10 mei. Ik weet niet op wat voor een grondsoort jullie zitten. Tegen onkruid kan een loonwerker heel makkelijk spuiten, daar zou ik geen 2 1/2 ha voor met de hand willen doen. Jkk moet met harder materiaal te lijf worden gegaan. Ik zou gras waar Jkk instaat absoluut niet hooien, omdat de paarden de plant dan niet meer herkennen. Jkk komt vaak voor in schrale weilanden. Weilanden die goed worden bemest (dierlijke of kunstmest) hebben beduidend minder last van Jkk.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:12

ik zou kiezen voor inzaaien in het najaar. Je hebt dan in het voorjaar sowieso beduidend minder last van onkruid in je gras. Daarna gewoon goed bijhouden eventueel met de hand zelfs.

Omheining, daarvan is het misschien even handig welk soort hekwerk je wilt hebben (hout, lint, gaashekwerk) zodat mensen eventueel een goed advies kunnen geven.
Verder is het gewoon een kwestie van veel offertes opvragen en durven te handelen. Dat scheelt altijd veel euro's.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 07:21

bel een plaatselijke loonwerker en loop met hem door het land, vertel je wensen en ik durf te wedden dat hij je de antwoorden kan geven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 18:46

De plaatselijke loonwerkers vinden 2.5 hectare ws niet interessant genoeg, want ze komen hun afspraken niet na !

qua hekwerk, lint werkt hier niet (zit er nu op- is versleten) je vangt hier veel wind dus ik denk palen 1.20 hoog met koort op de hoogste stand, en 2 dunner draad.

Voor het dunnere draad heb ik speciale kastjes die ik erom klik die bij een gewicht van 60kg het draad doorsnijden- mocht er een paard in verstrikt raken.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 18:48

omheining zelf doen, ben je goedkoopste uit
gras inzaaien kan idd alleen in najaar nu nog, en hooien van land waar jkk staat zou ik absoluut niet doen!!!!

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 19:23

Er is maar een klein plekje waar JJK staat, en dat ben ik met de hand aan het uittrekken, wees niet bang, ik ken de gevaren en ik neem er geen enkel risico mee !

Zelf doen ??? sorry geen zin in Haha! als ik 1 of 2 weken vrij neem kost dat meer dan een bedrijf inhuren Clown + dat ik voldoende overige werkzaamheden heb zoals een stal bouwen, 400m2 bestrating regelen e.d.