Elke dag verzorging?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

Elke dag verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:07

Ik zou wel es willen weten of iedereen elke dag je paard ten minste verzorging geeft (hoeft niet persee rijden te zijn) want iemand bij mij op de manege gaat er maar 3x in de week heen. Dit is toch veel te weinig, of niet? En, ik had me aangeboden als verzorgster, maar dat wilde ze niet... Ik hoop op reacties!! XX

Silence

Re: Elke dag verzorging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:08

Ik vind van wel.
Ik ga elke dag naar Silence (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
Lang niet altijd om te rijden, momenteel zelfs helemaal niet om te rijden.
Maar wel wordt hij altijd verzorgd. Altijd een goede poetsbeurt en wat lekkers.

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-08 10:09

Silence schreef:
Ik vind van wel.
Ik ga elke dag naar Silence (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).
Lang niet altijd om te rijden, momenteel zelfs helemaal niet om te rijden.
Maar wel wordt hij altijd verzorgd. Altijd een goede poetsbeurt en wat lekkers.

Ja, dat vind ik dus ook. Het is toch niet normaal om je paard maar 3x per week te verzorgen, en dan miss. alleen maar rijden, en een kleine mini poetsbeurt van te voren en hup de stal weer in!?!

ramnoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:36

Wij gaan ook elke dag naaar de paarden. Is het niet om te rijden dan is het idd om een poetsbeurt te geven of om gewoon even wat te knuffelen of in de bak te spelen.

3x per week vind ik zelf ook wel wat weinig maar weet natuurlijk niet de reden waarom er zo weinig naar toe gekomen word.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:41

Ik ga niet iedere dag naar mijn paard (als het even kan wel natuurlijk). Ik ga sowieso om de dag.
Tja, ik weet dat er goed toezicht op mijn paard is en dat ik erop kan rekenen dat ze goed wordt verzorgd door de stalhouder als ik er niet ben.

Wat het poetsen betreft..tja dan is ze een dagje vies... kan haar niet schelen hoor!
In de winter poets ik sowieso nooit uitgebreid, omdat ze 24/7 in de wei staat.
Wat betreft het lekkers, die van mij krijgt bij hoge uitzondering iets lekkers, want die wordt nog dik van de lucht, dus daar hoef ik ook niet iedere dag voor te komen!

3x per week vind ik ook te weinig, voor mezelf. Je weet natuurlijk niet waarom deze mensen maar drie keer in de week komen.

edit: mocht je paard de hele dag op stal staan of een heel groot deel, dan vind ik wel dat je iedere dag moet gaan, maar ik neem aan dat niemand zon situatie wil voor zijn paard..

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:19

ik ga ook iedere dag even langs. ondanks dat hij 24/7 buiten staat en hij een peesblessure heeft, dus ik kan niet rijden of andere dingen doen. maar ik haal hem iedere dag even uit het land, even poetsen, wat biks geven en soms nog even aan de hand stappen op het harde of langs de weg. ik merk toch wel aan hem dat hij die aandacht leuk vind ookal staat hij 24/7 buiten.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:22

Ik ga ook iedere dag, maar rijd 3x en soms 4x in de week. Verder gewoon poetsen of even aan de hand naar een recreatie gebied iets verder op. (Jong paard, dus vraag nog niet te veel vind ik zelf)

Natalie1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:23

Ik ga wel elke dag , en ik kan me niet voorstellen dat iemand anders dat niet doet. Ik ken wel iemand die elke dag gaat rijden, maar eigenlijk nooit poetst en verzorgt. Das al helemaal vreemd!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:25

sja, die van mij staat 24/7 op het land met een setje anderen
ik ga niet iedere dag , ze is nog niet onder de man , ben ook nog niet met haar begonnen
ik zie voor paard ook de meerwaarde niet dat ik iedere dag een aai over haar bol kom geven
dagelijks poetsen is ook niet handig ivm het buiten staan
dagelijks minimaal twee keer iemand op stal , als de deken scheef ligt trekken hun hem ok recht en als er iets is word ik gebeld
dus 3 a 4 keer per week is voldoende

_Zuurstok

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:30

LauraXWhite schreef:
Ik zou wel es willen weten of iedereen elke dag je paard ten minste verzorging geeft (hoeft niet persee rijden te zijn) want iemand bij mij op de manege gaat er maar 3x in de week heen. Dit is toch veel te weinig, of niet? En, ik had me aangeboden als verzorgster, maar dat wilde ze niet... Ik hoop op reacties!! XX

Als het paard goed verzorgt word en je het zelf niet erg vind om niet te gaan is het opzich niet zo`n plobleem vind ik.

Maar ik zelf zou dat nooit doen, vind het fijn toch wel gewoon elke dag te poesten, ook al rij je dan bv niet elke dag. Vork

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:42

Mijn paard doe ik 3/4 x in de week. Als ik het wat drukker heb maar 2x in de week. Maar ik heb wel een goeide verzorgster waar ik van op aan kan.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:53

Denk dat het ook erg aan de situatie ligt.
Als ik niet zeker wist of iemand bij mijn paard gaat kijken iedere dag, dan zou ik sowieso iedere dag gaan.
Je zou het jezelf nooit vergeven als er dan net die ene dag dat er niemand toezicht op heeft, iets gebeurd.

Ook de situatie waarin het paard staat lijkt me reden tot verschillend handelen. Mijn paard staat 24/7 buiten. Als het regent, en ze is dus nat, kan ik niet eens poetsen.
Mensen die hun paard het grootste gedeelte van de dag binnen hebben staan, kunnen natuurlijk altijd poetsen.
Ook moeten die mensen naar mijn mening wel iedere dag gaan, omdat anders hun paard niet genoeg beweging krijgt.
Dan maakt het ook nog uit of je paard alleen staat of met anderen, naar mijn mening. Als je paard in zn kudde staat, zal het echt niet rouwen als jij een dagje niet komt. Als je paard alleen staat, vind ik dat je iedere dag moet gaan omdat hij anders aandacht tekort komt. Maar eigenlijk vind ik dat je als mens de kudde niet kunt overtreffen en geen enkel paard alleen moet staan (maar das een andere discussie)

Het hangt natuurlijk ook af van je pensionstalling (of thuisstalling) is deze all in? of moet je iedere dag uitmesten, waardoor je gedwongen bent iedere dag te gaan.

Of nog een heel apart geval voor mij persoonlijk: mijn paard heeft in haar eerste jaar een ernstig ongeluk gehad, waardoor ze meer dan een jaar heeft moeten revalideren. Ze stond hierdoor altijd gedwongen alleen en ik was haar enige contactpersoon. Mijn paard was zo vermenselijkt dat toen het weer helemaal goed was en ik deed haar in de kudde, ze alleen maar achter mij aan liep en bij het hek op mij stond te wachten.
Ik heb toen heel bewust de keuze gemaakt niet iedere dag te komen en het paard weer paard te laten worden.
Dit is nu eindelijk gelukt (paard is nu 4) en daarom kom ik dus ook niet iedere dag.

lang verhaal poe...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 12:26

Wat versta je onder verzorging?
Mijn paard staat thuis en ik geef hem uiteraard elke dag eten. Ik controleer ook elke dag op wondjes of zo. Maar poetsen doe ik niet elke dag. Meestal wel, maar soms laat ik er eens een dagje tussen.

3lsk3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:17

Tja, ik werk bijna elke dag met mijn paard, maar als ik niet met hem aan het werk ga, ga ik toch echt even naar hem toe om hem te voeren en zijn hoeven na te kijken (e.d.)

Al kan ik best begrijpen dat als er wel iemand komt bij je paard je best een dagje niet gaat.

Rachelle_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:29

ik denk niet dat het nodig is om iedere dag te rijden maar een bezoekje zal je paard wel waarderen Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:36

Paarden die buiten staan hoef je echt niet elke dag te poetsen, maar ik vind het wel heel belangrijk dat elke dag de hoeven schoongemaakt en nagekeken worden, en even kijken of er niets is met je paard. Ikzelf ga daarnaast ook iets doen wat ze leuk vindt, wandelen, trucjes oefenen, spelen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:40

Wanneer het paard gewoon los/buiten komt en er iemand controleerd of hij nog heel is elke dag, zie ik het probleem niet.
elke dag hoefverzorging is natuurlijk fijn, maar al die jonge paarden staan ook elke dag op het land zonder elke dag verdere verzorging.... Ik geloof niet dat ze het slecht hebben Knipoog

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:33

OPG-->VSW

Coconut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:35

Ik ga elke dag minstens 2 keer, moet daar vroeg voor opstaan, maar voor je paard moet je zorgen. Je kunt daar niet alleen op rijden of alle leuke dingen.

' S morgens kijk ik altijd hoe het is, draadje openmaken naar groter stuk en vers water geven.

's middags poetsen, rijden of gewoon helemaal niets, maar toch kijken hoe het is en bovendien voeren.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:36

Ik ga ook lang niet elke dag heen voor verzorging. Soms rustig 3 dagen niet! Lachen
Hij staat lekker buiten in de wei en er is controle genoeg of het weiland nog in orde is (en de paarden natuurlijk). Elke dag fietst er wel 1 van ons langs om even te kijken of alles nog oke is.
(water drinken ze zelf uit de sloot dus dat is ook geen probleem).
Hij krijgt aandacht genoeg aangezien hij naast een drukbezocht wandelpad staat Haha!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:27

Ondanks dat ze ook wel wordt gecontroleerd als ik er niet ben, kom ik toch wel dagelijks (of mijn verzorgster). Al is het allemaal voor het uitmesten, het voeren en een checkup. Ik poets haar niet iedere dag (wel bijna elke dag), ik doe niet iedere datg wat met haar, maar ben WEL iedere dag bij haar om haar even in handen te hebben. Ik vind dat zelf wel belangrijk.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:29

Ik kom in principe elke dag bij mijn paard. Als ik niet kan heb ik een lieve bijrijdster die dan voor m komt. Ik zou niet willen dat mijn paard maar 3 keer per week zijn aandacht krijgt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:36

Mijn paard staat 24/7 buiten, nu is er wel continu toezicht (want de man van wie ik de weide huur woont er vlak tegenover) maar ik zou niet met een gerust hart gaan slapen als ik niet even zou checken of alles oké is...

Dus paard wordt wel elke dag (er zijn uitzonderingen maar dan komt het meisje met wie ik de weide deel) nagekeken, hoeven gedaan, om de dag geborsteld ofzo (enkel de grote modder eraf en af en toe eens een hel grote poetsbeurt). Ook staan we nu op een strak schema qua beweging/grondwerk dus wordt er ook wel elke dag iets actief met hem gedaan, en dat is zeker niet altijd rijden.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:39

Mijn paard ziet mij elke dag (uitzonderingen daar gelaten).
Ze staat van 10.00-19.00u in de wei met 6 anderen dus als ik in die tijd kom mesten, ga ik haar altijd wat lekkers brengen in de wei. Als ik 's morgens of 's avonds kom, ga ik d'r een lekkere poetsbeurt geven. Verder rij ik zo'n 3-4x per weerk. Dressuur & recreatief.

Efi79

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 15:42

dat ligt er helemaal aan.als een paard in de weide staat, dan geeft ie zichzelf beweging, maar staat een paard de gehele dag op stal, is 3x per week wel veel te weinig!