Hoe (weide)palen zetten, boren, drukken of trillen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alban

Hoe (weide)palen zetten, boren, drukken of trillen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 22:16

Wij moeten binnenkort een buitenbak en een weide afrasteren. Hier moeten dan 100 palen de grond in. Nu zijn er verschillende manieren om dit te doen. Je kan een kraan huren om ze er in te drukken, of een kraan met een grondboor huren. Of gewoon met de handboor te keer gaan. Nu hoorde ik van een kennis dat deze een hiervoor een electrische pneumatische sloophamer met een komkop gebruik had die over de kop van de paal gaat en zo de palen de grond in heeft getrild.
Heeft iemand hier ervaring mee en waar zou je deze kunnen huren. Dit lijkt mij goedkoper dan het huren van een minikraan.
Alle advies is welkom!!
Laatst bijgewerkt door Alban op 24-05-08 22:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Hoe (weide)palen zetten, boren, drukken of trillen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:17

Een weideboor op benzine Lachen
Daarmee hebben wij dat toen gedaan.

Geen idee of intrillen met elke grondsoort kan?

borent, boels, dat soort zaken

JoCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 22:19

intrillen gaat hier steevast niet ... wij hadden een tractor met vooraan grondboor ... niet te doen anders

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:18

ik heb het in het verleden allemaal met de hand gedaan met een vriend. Een verschrikkelijke klus. na onze verhuizing hadden wij een loonwerker en deze heeft met een kraan palen gezet.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 10:33

Bij ons hebben ze de palen er ingeduwd met de bak van het trekkertje. Eerst een paar tikken erop, en dan duwen. Ging best Ja

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:19

Hier word het met de trekker gedaan. Die heeft een speciaal ding om de palen in de grond te slaan.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:35

Wij hebben het wel met een minikraan gedaan met boorkop. Eerst gaten geboord en toen aangeduwt met de kraan. Maar hier was de grond toen erg hard (klei) en er zaten stenen bij dus dat was wel nodig. We hebben die kraan toen een dag gehuurt en waren rond de 100 euro kwijt daarvoor. Geen idee of die andere manier goedkoper is?

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:45

Wij hebben ze gewoon zelf erin gezet. Eerst met een grondboor een gat maken, dan de paal erin en nog even goed vast slaan. Een heidens werk, maar m'n vader en m'n broer hielpen mee en deden (voornamelijk) het zware werk. Clown
Dat was voor een weiland van een hectare (verdeeld in 3 stukken) en een buitenbak van 1100 m2 waarbij de palen schuin peplaatst werden. Later weer een weiland van ongeveer 2000 m2 (verdeeld in 2 stukken) en een buitenbak van een dikke 800 m2 (ook hier weer de palen schuin). En als allereerste trouwens nog een weiland van 1500 m2, verdeeld in 2 stukken. Al met al een fikse hoeveelheid palen... Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:48

Wij hebben ook alles met de hand erin gezet Nagelbijten / Gniffelen Werkt alleen vrij makkelijk als het land erg nat is.
Een gewone grondboor verbuigt direct bij uitgedroogde kleigrond.

Mocht ik het weer doen ga ik mooi een loonbedrijf inhuren Nagelbijten / Gniffelen

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:50

alles met de hand, en waren een kleine 200...alles zelf gedaan dus heb nu flink wat spierballen haha

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 14:11

Welshcobfan schreef:
Wij hebben ook alles met de hand erin gezet Nagelbijten / Gniffelen Werkt alleen vrij makkelijk als het land erg nat is.
Een gewone grondboor verbuigt direct bij uitgedroogde kleigrond.

Mocht ik het weer doen ga ik mooi een loonbedrijf inhuren Nagelbijten / Gniffelen

Inderdaad, op dit moment -zo met die droogte- krijg ik er nog geen eens prikpaaltjes in, zo hard is de grond. Bloos
Ik denk dat ik de volgende keer ook een loonbedrijf inschakel, vooral dat slaan boven je macht is waardeloos (de palen staan hier op 1.45m hoogte en ze waren 1.80 en 2 meter lang... Tong uitsteken )

Alban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-08 21:55

Hoeveel gaten denken jullie dat een minikraantje met grondboor per uur doet? 10 , 20 30 of zelfs meer? Ik heb een loonwerker gevonden die een prijs per uur vraagt. Maarja hoeveel gaat dat nu in totaal kosten voor 100 palen??