Ik heb dus een 2 jarige hengst die direct na het afspenen de opfok is ingegaan. Ze staan met 3 hengstjes samen en dit gaat werkelijkwaar super! Echter kreeg ik slecht nieuws van de pensioneigenaar ( hij biedt pension en opfok formule aan) ze gaan nl verhuizen naar de andere kant van het land!
Mijn opties zijn dus ofwel mijn hengst meegeven met hem en de hengst op 3 jarige leeftijd terug halen.
Ofwel opzoek gaan naar een andere hengstenopfok.
Ofwel de hengst op een eigen wei zetten.
Alle 3 de opties heb ik overwogen. Hem meegeven zie ik absoluut niet zitten want ik ben echt niet van plan om elk weekend bijna 6 uur op de trein te zitten. Ik betaal voor een paard en dan wil ik hem liefst ook kunnen zien.
Een andere opfok zoeken valt helaas ook uit de boot want blijkbaar rust er een enorme taboe op hengsten hier in België
opfok mogelijkheid genoeg maar niet als het voor een hengst is.Dan rest mij dus nog de laatste optie en dat is op een wei van mij zetten.
In omringende weien staan ook paarden ( merries welliswaar maar dit is hij ook gewoon van zijn huidige opfok! De wei is grondig afgemaakt etc. maar ik vind het 'not done' om mijn paard alleen te zetten. Mijn eerste gedacht was om een een welsh hengstje of iets dergelijks bij te kopen en deze er dan bij te zetten.
Gisteren kreeg ik echter te horen dat dit niet mogelijk is. Men zei mij dat mijn hengst geen andere hengsten meer zal verdragen omdat hij al te oud is. Hij verdraagt nu zijn opfokgenootjes maar met een andere hengst zal het een gevecht op leven en dood zijn. dus moest ik er maar geitjes bij zetten.
Nu is natuurlijk mijn vraag wat zouden jullie doen? En is het inderdaad zo dat een 2 jarige hengst geen andere hengsten meer zal accepteren??
Sommige paarden mogen elkaar niet helemaal, bijvoorbeeld als er gevoerd wordt zijn ze soms geneigd om oren naar achter te doen.. Maar je kan ook twee hoopjes kuil neer leggen:) succes verder!