Welk gezeldschap voor een 2jarige hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PuurPaard

Welk gezeldschap voor een 2jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 12:48

Voor iedereen direct zegt 'in de opfok'! lees even mijn "verhaal" Knipoog

Ik heb dus een 2 jarige hengst die direct na het afspenen de opfok is ingegaan. Ze staan met 3 hengstjes samen en dit gaat werkelijkwaar super! Echter kreeg ik slecht nieuws van de pensioneigenaar ( hij biedt pension en opfok formule aan) ze gaan nl verhuizen naar de andere kant van het land!
Mijn opties zijn dus ofwel mijn hengst meegeven met hem en de hengst op 3 jarige leeftijd terug halen.
Ofwel opzoek gaan naar een andere hengstenopfok.
Ofwel de hengst op een eigen wei zetten.
Alle 3 de opties heb ik overwogen. Hem meegeven zie ik absoluut niet zitten want ik ben echt niet van plan om elk weekend bijna 6 uur op de trein te zitten. Ik betaal voor een paard en dan wil ik hem liefst ook kunnen zien.
Een andere opfok zoeken valt helaas ook uit de boot want blijkbaar rust er een enorme taboe op hengsten hier in België Vork opfok mogelijkheid genoeg maar niet als het voor een hengst is.
Dan rest mij dus nog de laatste optie en dat is op een wei van mij zetten.
In omringende weien staan ook paarden ( merries welliswaar maar dit is hij ook gewoon van zijn huidige opfok! De wei is grondig afgemaakt etc. maar ik vind het 'not done' om mijn paard alleen te zetten. Mijn eerste gedacht was om een een welsh hengstje of iets dergelijks bij te kopen en deze er dan bij te zetten.
Gisteren kreeg ik echter te horen dat dit niet mogelijk is. Men zei mij dat mijn hengst geen andere hengsten meer zal verdragen omdat hij al te oud is. Hij verdraagt nu zijn opfokgenootjes maar met een andere hengst zal het een gevecht op leven en dood zijn. dus moest ik er maar geitjes bij zetten.
Nu is natuurlijk mijn vraag wat zouden jullie doen? En is het inderdaad zo dat een 2 jarige hengst geen andere hengsten meer zal accepteren??

JustMeDJ

Re: Welk gezeldschap voor een 2jarige hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:52

Ik snap het wel dat mensen zo gaan denken over hengsten. Maar zelf heb ik een andere ervaring. Wij hebben ook vaste hengsten van ons en soms komen er visite hengsten of hengsten die weer weg gaan.. Wij zetten ze altijd bij elkaar en gaat super goed Lachen Sommige paarden mogen elkaar niet helemaal, bijvoorbeeld als er gevoerd wordt zijn ze soms geneigd om oren naar achter te doen.. Maar je kan ook twee hoopjes kuil neer leggen:) succes verder!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:57

Nou ik denk dat het gevecht op leven en dood wel mee zal vallen.

Je kunt er prima een welsh hengst bij in zetten.

Hier in de buurt zijn juist veel hengstenopfok. En 1 groep kom in april van een fokker en dat is niet elke jaar dezelfde groep, maar een groep hengsten in de leeftijd van 1 tot 3 jaar. De 3 jarige van het jaar ervoor zijn eruit en er zijn nieuwe 1 jarige bij, en ook wel nieuwe aangekochte 1,2 of 3 jarigen. Nou er is nog nooit 1 doodgeschopt.

Tuurlijk vechten ze wel even, er moet een baas zijn. Dat is logisch.

Nieszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:58

Tsja, misschien castreren?
of misschien een ruintje dr bij zetten?
Wat ze bij me tante deden is ze eerste appart zetten op het land en dan 2 draadjes spannen, die draadjes elke dag weer een stukje dichterbij elkaarzetten.
of gewoon het weiland in 2en maken, dat ze aan elkaar kunnen wennen en niet meteen 'afmaken'
en dan na een paar dagen als het goed gaat, het draadje weghalen Knipoog

Of idd gewoon een geit ofzo, dat kan ook heel goed helpen!
Succes!

en even offtopic;
Mijn verzorgpony is 9/10 en ook een hengstje.
Die staat in de zomer op een boederij, ook in de hengstenwei.
En dat gaat ieder jaar gewoon goed, hij laat eerst even zien wie de baas is en dan is het gewoon klaar.
En ja hij vecht wel, maar afmaken is ook een beetje overdreven Tong uitsteken

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 12:58

Je kunt er gewoon een andere hengst bij zetten dat is geen enkel probleem zolang je ze maar niet met een kudde merries zet.

En anders toch kijken of je ergens opfok kunt vinden misschien net over de grens oid.

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:00

geit zou ik niet zo snel doen, die zijn namelijk gek op paardenstaarten

JustMeDJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:03

paardje2005 schreef:
geit zou ik niet zo snel doen, die zijn namelijk gek op paardenstaarten

Nou mijn hengst staat ook bij een bok en een geit.. maar mijn paardje vind die geit en bok juist leuk of juist niet Knipoog Hij bijt steeds in zijn rug en vind zelf die horens niet zo geweldig:) dat staat tegen zijn hoofd en benen aan komt Clown

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 13:07

ja castreren is idd een optie maar daar ben ik nog niet voor te vinden. mijn DA zei ook van nog even te wachten hij is echt super lief en heel gericht op mensen. je krijgt toch net een iets andere uitstraling bij een laat gecastreerd paard!
maar volgens jullie moet het dus geen enkel probleem zijn om er een ander hengstje bij te zetten?

(van die opfok zoeken over de grens heb ik ook al gedaan en daar vind je idd wel hengstenopfok maar dan zit ik weer met het probleem dat ik met de auto een uur heen moet rijden en een uur terug, dit zie ik mij echt nog niet doen een paar keer in de week)

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:38

zoalg hij niet met merries samen staat gaat dta prima ,

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:45

Kan goed gaan, kan fout gaan. Ligt m.i. toch echt aan het karakter van de 2 hengsten, 2 macho's bij elkaar bijv. lijkt mij eerlijk gezegd niet zo'n strak plan.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:49

Er komt vaak gelazer als er merries in beeld zijn. Zelfs ruinen krijgen het dan nog wel eens met elkaar aan de stok. Dit kan ook aan de andere kant van een draadje zijn trouwens, hoeft niet eens echt in een kudde te zijn. Maar ik ken voorbeelden genoeg van hengsten die in een ruinengroep meelopen, is dat geen ideetje?

vrai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 19:12

Shetje Lachen

PuurPaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 20:33

Sientje: naast mijn hengstje heb ik ook nog een merrie die op een zeer groot weidepension staat. merries en ruinen zijn hier gescheiden en omdat mijn hengst vrij braaf was dachten we dat het voor zijn verdere opvoeding goed was om hem bij de kudde ruinen te zetten. Dit was dus echter niet het geval. ze sloegen hem echt bijna dood en hij verweerde zich ook niet. de DA zei toen dat het voor hem beter was om in een kleine kudde op te groeien.

vrai: ik denk inderdaad dat ik opzoek ga naar een shet hengstje en hopen dat dit dan goed gaat!

voor de rest iedereen bedankt voor de reacties! Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 11:23

Wat een gelul zeg.
Hier op stal staat een 12 jarige arabische hengst. Ook goedgekeurd voor dekdienst en heeft ook weleens gedekt. We hebben meerdere hengsten op stal gehad in alle leeftijden van veulen tot 6 jarige en die gingen allemaal bij de arabier op het land. Gaf nooit problemen. Hij liet wel even merken dat hij de baas is. Maar verder was het zo'n goedzak.