Mest in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LauraXWhite

Mest in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 11:10

Hee, ik had een vraagje

Op mijn manege ligt er overal mest in de wei. Veel mensen zeggen dat dat niet goed voor paarden is, want al is het gras daardoor weg, eet je paard het mest op, en dan kan ie wormen enzo krijgen. (Kunnen ze ook nog ergere ziektes krijgen erdoor??)

Is dat zo?
En wat kan ik ertegen doen? Want het is ook zo dom om op een manege op eens de wei eens uit te gaan mesten(Waar je dan minstens vijf uur mee bezig bentXD)

Ik hoop dat jullie reageren, want ik wil echt niet dat mijn lieve schatjes iets ergs krijgen.

Groetjes, Laura

TessxSchatje

Re: Mest in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:12

bij ons wordt het ook gewoon altijd over de wei heengegooit.. Als bemesting.. Gewoon van de paarden zelf.. Ik heb nog nooit er wat aan gemerkt, ze krijgen dan wel gewoon op tijd hun wormenkuur enzo

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:13

Wij halen het er altijd wel uit.Want daar eten ze dus niet , En er komen allenmaal vliegen etc op af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:16

Hmm bij mijn manege weet ik het niet precies.. Volgens mij wordt het gewoon weg gehaalt.. Miss kun je is een x met een groepje, wat uit mesten?

LauraXWhite

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 11:17

Paulaa_ schreef:
Hmm bij mijn manege weet ik het niet precies.. Volgens mij wordt het gewoon weg gehaalt.. Miss kun je is een x met een groepje, wat uit mesten?

jaa, das wel een goed idee!!

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 11:46

ik haal het om de dag eraf, best wel een werkje, maar dan heb je wel een schone wei. Ik vind het ranzig als ze in al die stront lopen

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:10

Ik zou geen zin hebben om bij een manege de wei uit te gaan mesten, maar ok Knipoog. Hier worden de weilanden ook niet uitgemest, er gaat 1 keer per jaar een sleep overheen en dan kan het weer groeien Knipoog.

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:12

haf_jessie schreef:
ik haal het om de dag eraf, best wel een werkje, maar dan heb je wel een schone wei. Ik vind het ranzig als ze in al die stront lopen

Hier hetzelfde Ja

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:12

In een grote wei is het bijna onmogelijk om de mest uit te halen.
Gewoon om de zoveel tijd eens laten slepen.
Hier in de kleine wei halen wij wel de mest elke dag uit, maar da's maar 20are of zo.
Wel zorgen dat je op tijd ontwormt, want als de mest blijft liggen is de kans op wormbesmetting wel groter Lachen

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:14

Schijnt dat paarden dan niet meer op die plek grazen... :p
schone beesten!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:16

Ligt er ook aan hoe groot de wei is, want bij zo;n grote wei ga ik de wei ook niet mesten dan wordt die gesleept.
De kleine wei doe ik wel uitmesten, voor het gras, de vliegen en het ziet er een stuk verzorgerder uit.
@ romanaaa, klopt maar dat is omdat het gras daar zuurder is door de poep

Romanaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:20

AaronYve schreef:
Ligt er ook aan hoe groot de wei is, want bij zo;n grote wei ga ik de wei ook niet mesten dan wordt die gesleept.
De kleine wei doe ik wel uitmesten, voor het gras, de vliegen en het ziet er een stuk verzorgerder uit.

een grote wei uitmesten is geen doen, naja het is wel te doen, maar dat is veels te veel..

In een klein weiland, *mijn ervaring*, poepten ze alleen op 1 plek. Dat was elke dag maar een kwartiertje werk!

L_ola

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 13:22

Bij ons word altijd de mest uit de weide gehaalt.
Ze eten de plaatsen waar mest gelegen heeft niet meer op, er ontstaan dan van die ´pollen´.
Ik weet niet of ze de mest opeten als ze in een weide vol met gras staan.
Mijn paarden iig niet. Lachen

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:18

Uit de paddock en de privé wei voor de pony's haal ik om de dag de mest eruit. Anders is het net zo'n mesthoop, de grote wei is geen beginnen aan, maar die is ook ruim zat om het niet te hoeven doen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:40

Romanaaaa schreef:
AaronYve schreef:

een grote wei uitmesten is geen doen, naja het is wel te doen, maar dat is veels te veel..

In een klein weiland, *mijn ervaring*, poepten ze alleen op 1 plek. Dat was elke dag maar een kwartiertje werk!

Haha ja klopt, die van mij is een hengst en die poept over de keutels van de ruin. Lekker handig Haha!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:03

Het hangt imo ook van de grootte van de wei af. Hier thuis is dat onbegonnen werk met zo'n wei... Ik vind het hier ook niet nodig, want het is lang niet zo dat de hele wei vol hopen ligt. Ze hebben zo hun vaste plekjes, maar dat zijn ook geen heuvels geworden of zo Clown

Op de manege in het dorp is het zo dat als je paard buiten heeft gestaan, jij de mest van je paard eruit haalt. Idem voor als je alleen in de bak gereden hebt. Zo blijft het schoon. Als er dan meerdere paarden samen buiten staan, doen die eigenaars het gewoon samen. Is eens zo snel gedaan dan.

cindybijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:06

hier haal ik het ook iedere dag of om de dag uit de wei. maar wat ik zo vreemd vind, waarom eten de paarden niet meer op de plekken waar ze hebben gepoept als de drollen weg zijn? ze kiezen ervoor om op korter gras te knabbelen, terwijl die plekken echt al heel lang zijn.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:10

[quote="Tieneke"]Het hangt imo ook van de grootte van de wei af.

Ben ik het mee eens. Een grote wei wordt meestal gewoon gesleept.
Als je een kleinere wei hebt, zou je idd met een groepje kunnen poep scheppen.

Een gezond paard eet trouwens geen mest. Mocht een paard mest eten is er meestal een vitaminen of mineralen tekort.
Als er gewoon goed ontwormd wordt (want als je de mest laat liggen, is de kans op wormbesmetting idd groter) is er helemaal niets aan de hand.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:23

Hier eten ze overigens na een tijdje het gras dat op de mest groeit wel weer op. Dat is vaak ook het enige hoge gras wat er staat en dat ziet er smakelijk uit. Verder hebben we een schrale wei met zeer kort gras.