Weidegang problemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Weidegang problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:13

Ik heb nog nooit problemen gehad op stal om mijn paarden op het land te hebben. Ik sta er al 2 jaar met heel veel plezier. Maar nu heb ik toch een probleem. Ik heb twee paarden een merrie en een ruin die heel erg aan elkaar hangen. Ik heb die dan het liefst ook met zijn tweeen op een wei. Nu staan ze dag en nacht buiten met meerdere paarden. Maar nu is mijn merrie de enige merrie op de wei met 5 ruinen. Nou loopt er 1 ruin (shire) tussen die op zijn 10e gecastreerd is (hij is nu 13) en ook gedekt heeft. En laat die nou net helemaal verliefd zijn op mijn merrie. Hij valt dan ook steeds mijn merrie lastig waardoor mijn ruin mijn merrie is gaan beschermen. En hij doet dit met veel overgave. Als de shire op enige afstand blijft van mijn merrie is er niks aan de hand. Maar zodra hij in de buurt komt valt mijn ruin die shire aan. En dan is het elke keer weer vechten. Mijn ruin laat de shire nog enigzins heel.
Maar die shire bijt en slaat behoorlijk. Nu zit mijn paard van onder tot boven onder de wonden. En kan ook regelmatig niet rijden omdat hij weer eens wond op de plek van het zadel heeft.
Ik heb het anderhalve week aangekeken. Het word er niet minder op alleen erger. EN ik bang dat dat ik straks echt een keer de dierenarts moet bellen.
Dus ik ben naar de staleigenaar gegaan. En die zag mijn probleem wel. Ze zag ook hoe mijn paard eruit ziet.
De enige optie die ze mij geeft is mijn merrie eruit halen en die op een andere wei zetten. Dan zou het pobleem over zijn. Ik zie dit helemaal niet zitten. Het is toch logisch dat ik mijn 2 paarden bij elkaar wil houden. Het is ook elke keer brullen als ik ze uit elkaar haal. EN blijven ze lang weg 1 a 2 dagen dan lopen ze ook alleen maar gestrest heen en weer op het land.

Wat zouden jullie doen in mijn situaties. Ik vind allebei de opties helemaal niets en zit er zelf al aan te denken om een andere stal te zoeken. Maar ik weet dat dat heel moeilijk gaat worden.

Anoniem

Re: Weidegang problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:15

waarom mogen ze van de stalhouder niet alle 2 naar een andere wei?
Wat geeft hij daarvoor als reden aan? Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:16

Het is moeilijk om te beslissen wat te doen. Er zijn meerdere optie s.
Je merrie en ruin apart
Shire apart met een ander
Je merrie apart met een ander.
IK zou zelf kiezen voor je merrie apart met een ander want ik vind het vervelend als 2 paarden aan elkaar kleven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:19

Zij wil dan een merie en een ruinen land. Dat we dat gezeur niet meer hebben.

Ik wil mijn paarden niet uit elkaar halen. Puur omdat wij in de toekomst een huis met stallen willen aan huis. En ze dan samen kunnen en moeten staan. Daarbij heb ik er geen problemen mee.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:20

1 merrie in het merrie land Haha!
Wat een ruimte zal de merrie hebben Nagelbijten / Gniffelen
Praat met de staleigenaar en probeer er samen uit te komen.
Waarom zou ze er een probleem mee hebben dat de 2 paarden van jou samen staan.
Je kan de merrie moeilijk alleen neerzetten.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 22-05-08 18:22, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:21

ja idd...als er nu al meer merries waren kon ik het wel begrijpen maar zo is het wat vreemd Lachen

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:23

Nee dan worden alle weides gesplitst. We hebben meerdere merries in verschillende groepen (we hebben 4 groepen).

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:24

felicity schreef:
Nee dan worden alle weides gesplitst. We hebben meerdere merries in verschillende groepen (we hebben 4 groepen).

Ik vind het wel een goed idee want zo kan er geen 1 ruin meer op een merrie springen, alleen kunnen jou paarden niet meer samen staan.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:24

Ik vind het allemaal prima wat ze doen. Maar mijn 2 paarden gaan gewoon niet uit elkaar.
De enige ruin die ook dekt is die shire (van alle groepen).
Laatst bijgewerkt door felicity op 22-05-08 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:25

oh, zo Lachen

Opzich misschien wel fijn, maar als die andere groepen wel goed gaan zou ik niet alles gaan hutselen denk ik Lachen
Maar die 2 van jou apart zetten.
Blijven de andere groepen ook met vriendjes bij elkaar en die van jou ook Lachen

Ik zou het er gewoon nog ens over hebben dat je ze graag bij elkaar wilt houden Ja

Maar aan de andere kant...het kan wel erg fijn zijn als ze elkaar wel eens kunnen missen Lachen

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:27

felicity schreef:
Ik vind het allemaal prima wat ze doen. Maar mijn 2 paarden gaan gewoon niet uit elkaar.
De enige ruin die ook dekt is die shire (van alle groepen).

En dat is op een pensionstal daar kan je niet alles hebben zoals je wilt,
Als er geen overleg mogelijk is dan moet je of een andere stal zoeken of je er bij neerleggen. Maar stel eens voor dat ze dan de shire in een andere groep plaatsen dan hoeft er maar 1 te veranderen van groep.
Ik kan me voorstellen dat je scheve gezichten krijgt als jou 2 paarden als enige in een aparte wei staan.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 22-05-08 18:30, in het totaal 2 keer bewerkt

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 18:29

Dat word dus ook weer een probleem. Die shire kan bij die andere groepen er ook niet in vanwege dat dek probleem. Ik heb er ook geen problemen mee als die twee van mij in een andere groep gaan. Ze zijn verder heel makkelijk.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 18:30

felicity schreef:
Dat word dus ook weer een probleem. Die shire kan bij die andere groepen er ook niet in vanwege dat dek probleem. Ik heb er ook geen problemen mee als die twee van mij in een andere groep gaan. Ze zijn verder heel makkelijk.

Dan maken ze voor de shire een aparte groep met alleen maar ruinen Clown

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 12:51

Het is een kwestie van keuzes maken. Persoonlijk zou ik het niet erg vinden om ze op te splitsen zodat mijn paarden heel blijven.

Als ze nu goed met elkaar kunnen, dan zal dat over een jaar apart niet anders zijn en kunnen ze nog steeds goed samen, daar zou ik me dus geen zorgen over maken.

Toen ik op mijn huidige stal kwam moest mijn paard (ruin) apart gezet worden van zijn vriendin (ik heb hem rechtstreeks bij de fokker vandaan en sinds die tijd hadden ze altijd samen gestaan, ze was zo'n beetje surrogaat moeder geworden van hem), hij is twee keer door de sloot naar zijn vriendin gegaan en daarna was het goed en heeft hij zijn eigen plekje gevonden en nieuwe vriendschappen gesloten. Als ze elkaar weer zagen was het gelijk weer goed.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 18:31

Het is inmiddels opgelost. Vanmorgen had mijn paard weer twee mooie bloedende wonden erbij op zijn bil. Er is onderling wat geschoven in de weides en nu staan ze met zijn tweeen in een andere groep. Ziet er nu nog allemaal goed en rustig uit.