Hoe krijg ik haar weer wit (aarde)?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jennyxx

Hoe krijg ik haar weer wit (aarde)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-08 16:10

Negen maanden geleden heb ik een lieve bonte IJslander gekocht met veel wit Haha!

Inmiddels weet ik dat je:
- witte benen weer wit krijgt met zilvershampoo
- mestvlekken met een poetsblok weg krijgt

In de winter rolt mijn paard gelukkig weinig omdat ze niet van nat houdt Clown Maar nu de wei droog is, rolt ze dagelijks lekker door de losse aarde Verdrietig

Hoe krijg ik het aarde van haar af dat op haar huid tussen de haren is gaan zitten???

De foto is gemaakt nadat ik haar 45 minuten gepoetst had Ach gut

Afbeelding

Helllupp!

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Hoe krijg ik haar weer wit (aarde)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:12

Valt best wel mee hoor!
Gewoon heel veel en goed poetsen, dus met zo'n plastic borstel, niet een rubberen of zachte. (Wel oppassen op harde plekken!) Zolang onder het zadel en de singel het maar zo goed mogelijk weg is, kan het niet zo heel veel kwaad.
Heeft ze haar zomervacht trouwens al? Dat scheelt ook veel, daar blijft het zand niet zo in hangen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 16:48

ik vind het ook wel mee vallen. ik heb ooit gehoord dat zwitzalf poeder heel erg helpt met water

ankie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:28

Haha ik lees even mee in dit topic......snap precies welk probleem je hebt,en kan je vertellen dat zelfs de wasstraat niet altijd helpt Clown ,als hij dan weer opgedroogd is zit er nog zand in z,n vacht..... Bloos
Afbeelding

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 19:54

Ghehe mijn babyknol is ook grotendeels wit maar je weet wat ze zeggen: knollen rollen niet voor niets. Als ik misschien een stukje uit m'n paardenboek mag citeren: "Ten tweede dient het stof om de vacht schoon te houden, hoe gek dat ook klinkt. Het droge stof neemt namelijk vet op. Bovendien houdt het insecten van de huid weg." Dus euhh, misschien gewoon lekker laten zitten Haha!

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-08 20:31

ik had een wit d wat graag in het zand ging, je zou houtskool in de vacht kunen smeren die neemt het vuil op en dan uit borstelen maat dir werkt niet altijd ik gebruikt een extra lange haren borstel

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-08 08:25

@Ankie1: dat is inderdaad wel de overtreffende trap Nagelbijten / Gniffelen ik leef met je mee! Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 11:41

Ik wíl juist altijd dat mijn paard gaat rollen in het zand. Dat houdt de ergste beestjes weg, het neemt zweet op, en werkt ook goed tegen mestvlekken Ja
Na het rijden doe ik mijn paard altijd met een spons even helemaal afsponzen, ook waar hij niet zweet, en dan móet hij van mij gaan rollen Tong uitsteken Dat droogt op en valt er gewoon weer vanaf.
Onder het rijden zweet hij meestal alle laatste beetjes vuil uit zijn vacht, en de rest komt er bij t afsponzen altijd wel uit.
Je moet alleen zorgen dat de plek waar het zadel komt te liggen goed schoon is, anders kan het zand gaan irriteren. Voor de rest zou ik me er niet te moe op maken Knipoog

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 15:27

Mijn paard expres laten rollen? Dat overleef ik niet Frusty Grapje!

Maar het zand dat je op de foto ziet is niet aarde dat los op het paard ligt hoor. De foto is na het poetsen genomen. Het zwarte zit echt op de huid en de witte haren liggen er bovenop (dus niet andersom). Vandaar dat ik het ook niet weg krijg Verdrietig

Maar ik vrees dus dat ik er mee zal moeten leren leven...? Ach gut

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 15:28

ik poets meestal met een borster met hele lange haren, krijg meestal het zand wel weg daarmee
scheelt dat ik vliegenschimmel heb, lijkt altijd wel schoon

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:03

van dat babytalkpoeder houdt je paard mooi wit en je hebt ook whitning sprays die je bij de ruitershop kan kopen, dat spary je op de vacht en blijven ze ook wit van, maar dit vind ik meer iets voor als je op wedstrijd moet dan voor als ze lekker in de wei staat....

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 17:11

ligt het niet aan de soort borstels?
ik heb ook een paard met veel wit, maar die kan ik zo wit borstelen met dit weer Pling

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-08 17:57

Ik zou jullie bijna uitnodigen om haar eens te komen poetsen, want ik krijg het echt niet schoon Haha!

Maar ik krijg het wel het beste schoon met een borstel met lange/harde haren en dan hele snelle korte krachtige bewegingen maken. Om als het ware het zand er uit te wippen. Helaas krijg ik haar dus niet helemaal schoon Bloos

Heb ik toch liever mestvlekken Tong uitsteken lange leven het poetsblokje Pling

@Rianneke: welke borstel gebruik jij?

harley1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:11

citroen sap help heel goed

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:24

Jennyxx schreef:

ik gebruik voor mijn paard 2 borstels waar die goed schoon van word. de ene heb ik al jaren en is gewoon een vrij simpele borstel merk onbekend Bloos en de ander heb ik nog niet zo lang geleden bij de divoza gekocht. een borstel in vorm van een maantje zeg maar. deze haalt het vuil er ook echt goed uit. allebei de borstels hebben kunststof haren die niet echt glad zijn. borstels met echte gladde haren (hard of zacht) werken naar mijn gevoel voro geen meter Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 13:26

Bij elke slag je borstel afstrijken aan zo'n ijzeren roskam.
Dat kun je in een beweging doen.
Gaat redelijks nel en werkt ook redelijk goed Lachen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:50

Ik krijg mijn witte merrie ook niet meer wit met poetsen als het al een poosje droog weer is en ze elke dag in het zwarte stof ligt te rollen... Clown

Ik kan een eeuwigheid poetsen en dan lijkt het soms weer redelijk wit, maar als ze dan gaat zweten met rijden weet je niet wat je ziet! Haha!
Dan is ze in no time dus weer helemaal zwart!

Wat het beste werkt is na het zweten met rijden gelijk goed afspuiten met lauw/warm water, dan krijg je het zwarte stof er aardig uit.
En verder is het gewoon pech in deze tijd... Knipoog

Bronte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:54

Haha, en daarom heb ik geen witte knol!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 20:55

Ik kocht ook geen witte Tong uitsteken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-08 21:02

runningkawa schreef:
Ik kocht ook geen witte Tong uitsteken

Haha!

hoef je niks voor te doen... Cool
alleen poetsen... Bloos

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-08 12:39

Rianneke schreef:
Jennyxx schreef:

ik gebruik voor mijn paard 2 borstels waar die goed schoon van word. de ene heb ik al jaren en is gewoon een vrij simpele borstel merk onbekend Bloos en de ander heb ik nog niet zo lang geleden bij de divoza gekocht. een borstel in vorm van een maantje zeg maar. deze haalt het vuil er ook echt goed uit. allebei de borstels hebben kunststof haren die niet echt glad zijn. borstels met echte gladde haren (hard of zacht) werken naar mijn gevoel voro geen meter Ach gut

Foto? Haha!

Ps ik zou ook nooit een witte kopen! maar blijkbaar wel een bonte met veel wit Gestoord ik viel op haar innerlijk, zullen we maar zeggen Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-08 16:33

hahaha ik heb ook een bonte met veel wit Ach gut maar ik zeg nu ook nooit meer 1 met zoveel wit Clown

foto's maken van mijn borstels lukt helaas niet want mijn digi wil de foto's niet doorgeven aan mijn pc Ach gut
wilde een link geven naar divaza maar de borstel staat niet op de site Boos!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:47

Herkenbaar. Maar ik stoor me er niet zo aan. Als ik ga rijden, dan zorg ik dat vooral rond de singele en onder het zadel het stof en zand enzo er zo goed mogelijk af is (zachte borstel). Verder kan het me aan m'n reet roesten ( Clown ) of hij wel of niet weer wit genoeg is. Teveel poetsen beschadig je de vetlaag mee. Tegen de tijd dat er weer een wedstrijd aankomt, gaat gewoon de waterslang erop na het rijden. Zeker met warm weer is dat goed te doen. Dat is het enige om hem echt vanaf de huid af schoon te krijgen. Alleen water. Geen zeep. Voor de mestvlekken gebruik ik Cowboy Magic Green Spotremover. Knipoog En zilvershampo voor staart en sokken.

En wil je wel graag dit stof van het zand en aarde eruit krijgen: stukje schapenvacht erover halen. Knipoog

En even voor de overtreffende trap (altijd baas boven baas), zo ziet mijn 'moddermonster' eruit na een regenbui (mijn paarden staan op kleigrond):
Afbeelding

Dan ben je de fase dat je je hier druk over maakt al snel voorbij, als dit dagelijks gebeurt...

Overigens met alleen een waterslang erover, is dit na een paar minuten het resulataat:
Afbeelding

PS: let niet op de kwaliteit, is van mobieltje.

Voor een wedstrijd krijg ik hem trouwens blinkend wit, eigenlijk zonder al te veel moeite Haha! :
Afbeelding

Mijn paarden staan praktisch iedere dag de hele dag buiten, en zonder al te veel bescherming (in de winter wel met deken), dus ze worden regelmatig bloot gesteld aan regen, modder en zand.

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 14:54

ik heb dan geen schimmel.. maar een zwarte.. daar zie je ook al het stof op.. en hij vind het heerlijk om in de gedeelte van het zand te rollen, ipv gewoon in het gras..
mijn tip.. 100% wollen handschoen gebruiken werkt ideaal.. gebruikte ook eerst allerlei borstels.. maar die handschoen werkt perfect..

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-08 12:33

Op de ouderwetse manier poetsen Ja .
Eerst flink met de rosborstel er overheen, ondertussen regemaltig uitkloppen. Dan werk je het zand dat op de huid ligt los en omhoog. Dan met de harde borstel korte poets slagen maken en bij elke slag de borstel met een scheppende bewegen van de huid afhalen, dan borstel je het zand uit de vacht. Als je de borstel vlak op de huid laat staan, borstel je het er weer in. Om de paar slagen veeg je de borstel af langs een rosborstel. Vervolgens neem je een goede zachte borstel (ik vindt die met lange haren het beste) en maak je dezelfde scheppende beweging, na elke streek de borsel afvegen aan een rosborstel. Als finishing touch kun je een beetje echt schapenwol, vers van het schaap, over je paard heen halen. Het vet in de wol neemt het stof op.

Deze tips zijn ook te gebruiken zwarte paarden. Succes OK dan!