24/7 weiland op afgelegen plek...diefstal/mishandeling???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zuzu

24/7 weiland op afgelegen plek...diefstal/mishandeling???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:36

misschien heb ik de mogelijkheid om mijn paardje 24/7 op een weiland te kunnen zetten, wat natuurlijk heel erg mooi zou zijn.....
hij komt nu in de zomer ca 7 uur op een dag buiten en in de winter ca 4 a 5 uur op een dag....en dat is veels te weinig voor hem....hij heeft een enorme hekel aan op stal staan.

maar het ligt op een best wel eenzame plek, met zeer weinig sociale controle.....
ik heb er best wel angst voor dat hij gestolen of mishandeld of iets dergelijks zou kunnen worden.

wat zouden jullie doen??

berpie

Re: 24/7 weiland op afgelegen plek...diefstal/mishandeling???

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:41

Ja ik vind dat ook inderdaad een groot probleem, je hoort zoveel rottigheid en narigheid tegenwoordig.
Eigenlijk zou ik niet rustig meer slapen als ik een paard zou hebben die 24/7 op het land zou lopen zonder toezicht.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:44

Ik heb mijn paardje 9 maanden op een vergelijkbare plek gehad denk ik. Ik vond het niet echt een probleem. Buren hielden de boel wel in de gaten en ik had ook nog onderverhuurd aan 2 andere ponies. Dus ook die eigenaar kwam er regelmatig.
De laatste keer dat er hier in de regio iets uitgehaald is met een paard, is met een paard geweest wat naast het huis van de eigenaar stond. Eigenaar had niks door... dus dat is wat mij betreft niet echt een argument.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:46

Als er geen toezicht is en alleen jij dat kan doen 1 keer per dag, zou ik het niet doen. Zoek je verder naar een betere plek, misschien bij een buur in de buurt en dat je bij iemand prive in de bak mag rijden. ik heb dat jaren zo gedaan en beviel prima.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:48

kan inderdaad aan huis of op pension ook iets gebeuren......alhoewel hij nu bij iemand aan huis staat, waar altijd iemand thuis is en niets kan gebeuren......
maar ja, als je paard niet happy is, is het ook niets!!

ik zal alleen het weiland niet onderverhuren, ik zal dan (voorlopig) de enige zijn die een paar keer per dag gaat kijken....

ik vind het gewoon een doodeng idee....maar misschien moet je ook wennen aan dat idee?!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:49

Een paard hoort niet alleen te staan... dan zou ik dus wél verder zoeken.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:50

ik ben al 2 jaar op zoek naar een dergelijke plek....maar dus echt helemaal niets te vinden waar hij in ieder geval minimaal de hele dag buiten zou komen zomer en winter......helemaal niets....behalve dan nu misschien deze mogelijkheid.....

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:50

hij komt ook helemaal niet alleen te staan....ik koop er gewoon een shetlander maatje voor hem bij....

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:52

ik heb mijn ponies ook zo afgelegen gehad.
Slapeloze nachten had ik er van.
- elke keer als ik kwam MOEST ik de omheining controleren: er waren grapjassen die het hek een keer doorgeknipt hadden en het 5 meter open hadden gezet, pony stond bekant op de spoorlijn...het was dat ze vast was komen te zitten (midden in nacht, mijn voorgevoel riep me er heen) in de bramenstruiken, ze kon geen kant meer op).
- Vliegennetjes waren ineens verdwenen van de hoofdjes en nergens in het landje te vinden: dag later lagen ze ineens voor het hek op de grond.
- Kon dagelijks flessen en blikjes ed uit het land oprapen: jongeren vonden het leuk om vooral in het weekend even door te trekken in het weilandje met een krat bier..dat bleef dus allemaal liggen daar!
- zag steeds platgetrapt gras op plekken waar wij zelf niet gelopen hadden, haakjes los van de hekjes: we kregen dagelijks bezoek...zonder het te weten.
- elke dag heb ik mijn merries gecheckt op kapotte kling of andere rare beschadigingen: er lopen zat gekken rond.
- dagelijks moest ik checken of het stroom er nog wel op zat en of het wel op alle draden zat: een of andere lolbroek vond het leuk om helemaal achterin het weiland de stroomknip op een totaal ander hek te zetten.....
Dus als het niet HOEFT zou ik het nooit meer doen.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:55

zulk soort dingen ben ik dus inderdaad ook erg bang voor.....gewoon 'kwajongens streken' en vreemden in je wei etc.

super als ik hem zou kunnen geven wat hij nodig heeft (24/7)....maar je vergeeft het jezelf nooit als er iets gebeurt.....en dan inderdaad al die slapeloze nachten die er denk ook echt wel van zou hebben....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:55

Vraagje: is er electriciteit aanwezig?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:57

ik zeg je eerlijk...je wordt er jaren ouder van in 1 seizoen...
heb ze er afgetrokken en dichterbij gezet, stukken kleiner...en echt niet ideaal maar ik trok het niet meer.
Het land heeft buiten de 3 mnd dat ze er stonden compleet leeg gestaan...heeft me veel geld gekost, had het voor een jaar lang gehuurd en in een keer betaald.
Maar dat woog niet op tegen de angst dat mijn dieren iets aangedaan werd!
Ze zitten nog steeds niet allemaal opgesloten!

tiffclaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:59

Ik zou het niet doen. Veel te risicovol!

Kun je niet op je huidige plek blijven en iemand erbij zoeken die hem minimaal een uurtje per dag wat met hem gaat doen? Dus grondwerk, longeren of rijden. Als je dat zelf dan ook nog doet is hij er voldoende uit lijkt mij zo.

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 11:59

Tja, lastige keuze. Ook op een stalling waar de hele dag toezicht is kan een ongeluk gebeuren. Het voordeel daar is natuurlijk wel dat het eerder ontdekt wordt als er iets gebeurd is.

En diefstal.......... helaas spreek ik uit ervaring als ik zeg dat het ook mogelijk is dat je paarden/pony's uit een weiland gestolen worden waar wel regelmatig verkeer langs komt......

Maar als je er geen goed gevoel bij hebt zou ik het niet doen denk ik. Dan zou ik nog even verder zoeken naar iets waar je een beter gevoel bij hebt.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 11:59

nee, geen electriciteit...geen water

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 12:02

hem meer aan het werk zetten is helaas ook nog geen optie.....ik kan nog maar ca 3 x per week een uurtje heel licht werk met hem doen (beetje parelli, beetje wandelen enz. )

hij is in december bijna door geweest....jacobskruidvergiftiging en we zijn nog steeds bezig om hem op de rit te krijgen......hij is nog niet helemaal gezond en fit.

weidegang zou hem qua gezondheid wel een heel stuk vooruit helpen!!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:14

jusit omdat hij er nog bovenop moet komen vind ik het een extra risico.
Bij ons in het landje vond ik allerlei andere dingen dan die er groeiden.
Mensen voeren blijkbaar (en eigenlijk weet je dat stiekum zelf ook altijd) gewoon aan de paarden.
Bij ons trekken ze zelfs bladeren van een laurierboom af om ze maar iets te kunnen geven (soms treiteren door voor de neus te houden en als het paardje toehapt snel de hand terugtrekken).

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:23

hij staat nu in een stal met rondom tralies en 1 buurman in een donkere hoek zonder uitzicht....zonder koppie naar buiten kunnen steken.....
misschien mag ik wel een andere staldeur in de stal doen, zodat hij tenminste met zijn koppie naar buiten kan staan....scheelt allicht weer een heel klein beetje....

blijft toch gewoon moeilijk omdat hij een enorme hekel aan zijn stal heeft....staat dan de hele tijd chagerijnig in een hoekje met zijn hoofd omlaag, oren naar achteren en kont naar de deur toe......
hij is gewoon in weer en wind het liefste en het gelukkigst als hij buiten staat.....( is natuurlijk tinker eigen!!!)

maar hier in de regio is daar verders geen optie voor....ik heb de beste optie dan al...omdat ze in de winter in ieder geval ook een aantal uurtjes naar buiten gaan...en dat is bijna nergens zo op een pensionstal.
maar voor hem is dat niet genoeg...helaas.....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:25

Moeilijk hoor. Maar zonder electriciteit zou ik het niet doen. Anders zou je het de mensen nog moeilijk kunnen maken met flink stroom op de omheining... maar op alleen een batterij wordt dat lastig. Eigen ervaring helaas.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:26

sta je nog bij Lies, zij heeft nu ook plek voor de opfokkers toch?
kan jouw liefje daar niet tussen misschien?
of een stukje speciaal voor hem afzetten?

heb zelf ook een batterij op het stroomloze weiland gehad, als ze de knippen laten zitten kan het best, je moet alleen wel investeren in een goed sterk apparaat Lachen

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:28

nee, ik sta niet meer bij lies.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:28

Moeilijke hoor Ja Waar mijn bijrijdpaarden staan, staan heel wat paarden op landjes, nogal afgelegen en zo. Maar daar gaat het nooit fout eigenlijk. Af en toe eens een leeg blikje uit je wei plukken, ja en mensen die voeren idd... Bij mijn bijrijdpaarden kun je gelukkig niet aan hun omheining komen (er is een stukje land aan het pad afgezet dat buffert tussen het pad en de paarden).

Ik vraag me wel af hoe je het veilig kunt afzetten zonder elektriciteit? En hoe je aan water kunt raken daar?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:29

ik zou het niet doen.
is er echt geen pensionstal in de buurt die de paarden bij huis op het land houden?
of ergens bij een boer een stukje te huren?
zonder toezicht betekend naast risico voor de paarden, ook risico voor jezelf, want je moet dan zelf ook steeds in the middle of nowhere zjin..
in de winter helemaal, dan is het heel vroeg donker, zit je daar weer mee.

zuzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-08 13:33

stroomapparaat op zonne energie zou er dan moeten komen en elke dag slepen met jerrycans met water Sigaar
maar goed, ik heb alles voor hem over, mits het veilig is voor hem ( en voor mij...)

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:35

Ik kan me je angst voorstellen!! Mijn paard staat ook en 24/7 buiten, maar bij de boerderij van de stalhouder in de buurt. Het is geen garantie dat er niks kan gebeuren, maar het is een veiliger idee.