ontwormen: 1x per 12 of 1x per 8 weken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

ontwormen: 1x per 12 of 1x per 8 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 22:57

Ik vraag me af wat beter is... Voorheen deden wij altijd 1x per 8 weken ontwormen (waarvan 2x per jaar met Equimax). Sinds februari staan de paarden op een stal waar ze allemaal tegelijk ontwormd worden, 1x per 12 weken (ook 2x per jaar Equimax). Nu vraag ik me af welke frequentie beter is. Onze dames staan achter in de wei met nog 2 andere paarden (straks weer 3), die dus ook 1x per 12 weken ontwormd worden. Ergens ben ik vóór 1x per 8 weken. Zeker nadat laatst de dierendok vroeg wanneer ze voor het laatst ontwormd waren. Hij zei dat ivermectine helpt tegen mijtjes (die hebben ze). Betekent dat ook dat vaker ontwormen mijt kan helpen voorkómen, of is dat te kort door de bocht?
Wat kunnen we nu het beste doen? Met de hele stal (en wei) tegelijk 1x per 12 weken, of toch onze paarden apart elke 8 weken..?

friesiszwart

Re: ontwormen: 1x per 12 of 1x per 8 weken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:13

Afhankelijk van de gebruikte wormenkuur en periode in het jaar ontwormen wij opnieuw na 8 of 12 weken.

Linda_Fleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 06:36

Ik doe het zelfs nog korter, vooral in de weideperiode doe ik het 1 x per 6 weken. Meestal staat toch ook op de wormenkuren dat ze eens in de 6-8 weken moeten?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 09:32

Ik zou het 1x in de 10 weken doen maar 12 weken is echt voldoende staat ook op de verpakking.
1x per 6 weken vind ik teveel volgens mij krijg je dan ook resestentie voor de werkzame stoffen.
Daarbij belast je een paard onnodig.
Alleen als ze wormen hebben kun je een schema opstellen en een paar keer vlak na elkaar ontwormen.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 18:45

Ik vind zelf eigenlijk ook 1x per 8 weken - dat is wat je overal leest en wat we eerder ook aanhielden. Maar daartegenover lees je ook dat je paarden die samen staan allemaal tegelijk moet ontwormen. En als wij 1x per 8 weken gaan doen en de anderen doen 1x per 12 weken gaat dat dus niet. Eigenlijk is dan de vraag: wat is belangrijker, 1x per 8 weken, of alle paarden tegelijkertijd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 19:17

Ik doe zelf tegenwoordig de mest laten controleren om de drie maanden bij wormbestrijding.nl Dat is echt heel fijn. Heb ik een maandje geleden laten doen, en hij had geen wormen, dus ook geen wormkuur nodig Lachen Je krijgt dan precies te horen welke wormen het paard heeft en welke wormkuur je daarvoor kan gebruiken. Het kost maar 15 euro. Ik houd niet zo van die giftige rotzooi. In een kudde heb je natuurlijk wel meer kans op wormen omdat ze in het gras mesten en dat gras met wormeitjes dan weer opeten..
Wil je toch gewoon elke keer wormkuren blijven geven, dan zou ik allemaal tegelijk geven, dus een keer in de 12 weken, dat is sowieso meer dan genoeg want als je het te vaak geeft dan kunnen de wormen imuun worden voor de stof.
Als alle paarden het tegelijkertijd krijgen dan heb je ook minder kans op een nieuwe worminfectie direct na de wormkuur.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:36

mest onderzoek laten doen en dan pas ontwormen e.d., zie ook de reactie van MysticTinker

Lauss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:39

ik ontworm mijn shetjes altijd 1 x per 6 weken.
die staan dag en nacht in de wei

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:42

Ik laat ook de mest onderzoeken voor ik ontworm. Dan krijg je niet alleen advies of je moet ontwormen maar ook voor wát je moet ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 20:58

Niet zomaar om de zoveel tijd gaan ontwormen en ook niet met zomaar een middel. Je moet weten tegen welke worm(en) je moet ontwormen en of het uberhaupt wel nodig is om te ontwormen. Zomaar ontwormen werkt resistentie in de hand.
Zoals anderen al aangeven: eerst wormonderzoek laten doen en op basis daarvan wel of niet ontwormen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:41

Ik ga met de rest mee. Alleen ontwormen indien nodig.

Zo'n mestonderzoek kun je bv hier laten doen: (sowieso een interessante link.)
http://www.wormbestrijding.nl

En hier nog meer nuttige informatie.
http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... wormen.htm

Mijn paard staat in een kudde en de paarden worden allemaal gericht ontwormt na uitslag van een mestonderzoek. Het verschilt dus altijd per paard en ze worden nooit tegelijkertijd ontwormt. Nog nooit problemen mee gehad.

Deze manier is trouwens niet duurder dan om de 8 of 12 weken ontwormen Lachen.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:45

4x in het jaar. En dan 1 keer met een middel dat voor alles is voordat ze het land opgaan. en eventueel ook als ze van het land afkomen. Maar wij doen 1 keer middel met alles en 3 keer een lichtere wormenkuur. Beslist niet te veel ontwormen of te weinig.

Je kan beter voorkomen dan genezen. Dus die mest onderzoeken ben ik het absoluut niet mee eens. Genoeg rottigheid van gezien. Zodra je paard besmet is zie er dan maar is vanaf te komen. Je komt er dan vaak te laat achter.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:50

Ik begrijp nu wel waarom het straks niet meer in de winkels te koop is. Mensen gaan er niet goed mee om. Sommige mensen ontwormen veel te vaak! Dat is echt niet goed! Logisch maar jammer voor de mensen die zich er wel netjes aan houden

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:50

Wormkuren zijn juist niet om wormen te voorkomen Een wormkuur heeft pas nut als het paard al wormen heeft..

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:51

je paard heeft altijd wormen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:54

Nee hoor, dat is onzin. Natuurlijk krijgt een paard soms een paar eitjes binnen, maar dat krijgen mensen ook. Die worden gewoon weer uitgepoept.

Ik ben wel benieuwd wat voor rottigheid jij hebt meegemaakt bij het mestonderzoek..

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:56

Paarden die alleen aan een mestonderzoek onderworpen worden, te laat. en dat hij daarna zo onder de wormen zit dat het niet meer goed komt. Meisje, paarden hebben altijd wormen. Wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk gevaarlijk zijn maar als je ze dus niet ontwormt wordt het erger en dan worden ze wel gevaarlijk

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:57

was trouwens niet bij mij gelukkig Lachen Maar wel vervelend voor die mensen

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:57

arnjojo schreef:
4x in het jaar. En dan 1 keer met een middel dat voor alles is voordat ze het land opgaan. en eventueel ook als ze van het land afkomen. Maar wij doen 1 keer middel met alles en 3 keer een lichtere wormenkuur. Beslist niet te veel ontwormen of te weinig.

Je kan beter voorkomen dan genezen. Dus die mest onderzoeken ben ik het absoluut niet mee eens. Genoeg rottigheid van gezien. Zodra je paard besmet is zie er dan maar is vanaf te komen. Je komt er dan vaak te laat achter.

Jij draait het om....
Als een paard om de 8 weken die troep in zijn lichaam krijgt worden de wormen daar immuun voor. Wanneer je paard dan écht wormen krijgt is er met geen middel meer tegen op te spuiten.

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:59

dani62: klopt helemaal wat je zegt. Maar doordat mensen dus te vaak ontwormen raken ze immuun. Klopt helemaal. Er zijn te veel middelen te gelijkertijd te koop.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:03

Gut lezen jullie wel wat jullie schrijven? aan de ene kant roepen jullie mestonderzoek!!! paarden hebben altijd wormen!!
en ga dan naar de site (http://www.wormbestrijding.nl) en dan staat er :
"Want wist u dat:

*tot 80% van de paarden niet of slechts heel licht besmet zijn, als ze worden ontwormd. Ook in Nederland worden paarden te vaak onnodig behandeld!
*te vaak en onnodig behandelen de ontwikkeling van wormresistentie versnelt.
*een paard de gelegenheid moet krijgen om natuurlijke immuniteit (weerstand) tegen wormen op te bouwen.
*door de huidige manier van paardenhouderij; pensionstalling, wisselende groepssamenstelling op de weide, veelvuldig omweiden, meerdere eigenaren die onafhankelijk van elkaar ontwormen, kunnen wij niet meer volstaan met standaard (groeps)behandelingen. De dieren moeten als individu worden benaderd.

Er is dus behoefte aan een andere manier van maagdarmwormbestrijding: "vaak ontwormen bij paarden; het baat meestal niet, maar het schaadt vaak wel".

arnjojo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 23:06

tja en dan komt er toch een antwoord dat van alle kanten gedeeltelijk klopt Haha! Hun een beetje gelijk en wij een beetje gelijk Knipoog haha Achja ieder doet wat hij denkt dat goed is.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:19

Wij doen ook mestonderzoek en aan de hand van dat ontwormen. In de praktijk merk je dan dat eens in de 6-8 weken echt veels te vaak is. Eens in de 12 weken is zelfs vaak.
Op een pensionstal wordt het dus lastig, dan zou ik dus gewoon meegaan en 1 keer in de 12 weken ontwormen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 07:41

Neonlight schreef:
Op een pensionstal wordt het dus lastig, dan zou ik dus gewoon meegaan en 1 keer in de 12 weken ontwormen.

Waarom zou dat lastig zijn?
Toen mijn paarden nog in pension liepen (in de wei), ontwormde ik ook op basis van mestonderzoek, ongeacht wat de anderen deden en hoe en wanneer zij ontwormden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 08:16

Waarom dat lastig is? Omdat als op een pensionstal de regel is tegelijk ontwormen, je aan die regel moet voldoen. Niet iedere pensionstal is daar flexibel in.
Ik had beter kunnen zeggen, op een pensionstal kan het lastig zijn. Lachen