Bijvoeren als hij 's nachts buiten staat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moelie

Bijvoeren als hij 's nachts buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 13:04

Hallo allemaal,

Sinds kort heb ik mijn haflinger 's nachts ook buiten, toen die 's nachts nog op stal stond kreeg die gewoon 's morgens en 's avonds brokken en 's avonds als die weer op stal kwam ook hooi. Maar nu die 24/7 buiten staan vraag ik me af of die nog wel 's morgens en 's avonds brokken moet krijgen?
Ik heb hem vanmorgen niks gegeven, maar vanavond doe ik het wel weer.
Wat zouden jullie doen? Is het trouwens wel verstandig om hem 24/7 op wei te laten staan, voor het geval dat die hoefbevangen word. Soms zet ik hem nog een nachtje binnen, maar hij staat meestal 's nachts buiten sinds een tijdje.

Groetjes Milou

8nnemiek

Re: Bijvoeren als hij 's nachts buiten staat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:00

Ik zou in ieder geval zorgen dat er altijd wat hooi beschikbaar is op de wei. Dan heb je ook wat minder kans op hoefbevangenheid.
Verder hoef je in principe niet bij te voeren, voor de extra vitaminen zou je bijvoorbeeld een pavokoek kunnen voeren elke dag, maar het is niet echt nodig.
Wordt hij ook gereden? In dat geval zou je die ook na het rijden kunnen voeren, en na zware ritten bijvoorbeeld iets meer, of wat kruidenmuesli ofzo.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:04

hoeveel gras staat er?
wat is de kwaliteit van het grasland?

liksteen is heel verstandig om in de weide te leggen en eventueel kun je een supplement nemen die voorziet in alle vitamines die niet in het gras zitten.
dat meng je dan door een beetje muesli of brok en zo krijgt je dier toch alles wat het nodig heeft.

ik voer in de zomermaanden na het rijden, ik geef dan de helft van muesli van wat mijn dier in de winter krijgt en ik meng daar wat vitaminepoeder doorheen.
wat hoefbevangen betreft zou je hem ook snachts wel op stal kunnen zetten met wat hooi of snachts in een kaal stukje land met wat hooi er bij?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:18

mijn paard staat dag en nacht op de wei en ik voer een klein beetje brok bij (meer het idee voor mezelf dan dat ze het nodig heeft want soms laat ze het gewoon staan ) en verder niks

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 18:45

Mijn paarden staan ook 24 uur buiten. Ik heb net een nieuw paard die voor dat hij bij mij kwam het merendeel op stal stond en fanatiek gereden/getraind werd. Nu rij ik hem om de dag lichtjes.
Hij krijgt na het rijden een halve schep meusli en een halve pavo summerfit koek. Op de dagen dat ik hem niet rij krijgt hij geen meusli maar een hele pavo summerfit koek.
Maar ze staan dan ook wel op een volle weide. En hij is dik 1.75 hoog.

konientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 22:47

Mijn paard is ook zo'n grote en die voer ik nu lichtjes bij. Het ligt eraan hoeveel je er mee werkt, of je paard gevoelig is voor hoefbevangheid, kwaliteit en hoeveelheid gras maar ook hoe vaak ze overgeplaatst word naar een nieuw stuk weiland etc. Toen ze nog op stal stond ben ik de laatste week het krachtvoer wat gaan minderen omdat ze dus op de weide ging. nu rij ik niet i.v.m een blessure en krijgt ze een klein halfje musli en kleintje biks. Toen ik wat meer reed een kilo in totaal na het rijden. Zeker de 1e periode zeker niet meer! In het jonge gras zit veel voeding en eiwitten en die van mij werd er zelfs feller van. Na mate ze weer maanden op de wei staat ga ik weer bij voeren, momenteel is het niet nodig. ik geef je nog 1 tip...leer je paard kennen, je weet zelf het beste hoe ze op voer reageerd! Word ze snel dik of juist dun, rij je recreatief of sport en word ze juist fel of sloom? klein voorbeeld...heel de winter keek die van mij niet naar een zoutblok om en nu staat ze onder het poetsen aan dat ding te lebberen. Tijd voor een blok op de wei en misschien wat extra vitamine???! PLING! Succes!

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 05:39

Ik voer mijn pony zgn veekoeken bij. Hier zitten de benodigde vitaminten, mineralen etc in.
Mijn paard krijgt nog hooi, 4 kg biks en 1 kg muesli en is nog niet dik.