zuring en boterbloemen op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

zuring en boterbloemen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 19:48

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt,maar er worden zoveel verschillende dingen gezegt.
Ik sta op een pensionstal, en heb 3 stukken wei waar mijn paarden op kunnen. 2 stukken vallen nog mee qua boterbloemen en zuring,maar het 3 e stuk waar ze nu op staan staat er vol van.
Er hebben hier altijd paarden opgelopen, en die hebben er niks van gehad.
Maar ik ben er toch bang voor, de stalbaas wil er nu niks meer aan doen, en ook niet dat wij eraan gaan zitten verder.
Wie weet hoe schadelijk dit nou is?

Jasmijn159

Re: zuring en boterbloemen op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:50

Meestal eten ze het niet toch? En volgensmij zitten er ook wel een zuringplantjes in het hooi, dus het lijkt me niet heel veel kwaad kunnen.
Mag je ze ook niet gewoon handmatig (met wortel!) eruit trekken van je stalbaas?

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:52

Ik denk niet dat je zo bang hoeft te zijn hoor, zuring is niet echt giftig en eten ze ook niet van. Boterbloemen zijn alleen schadelijk in hele grote hoeveelheden, als er verder genoeg gras staat of hooi wordt gegeven hoef je je geen zorgen te maken.
Ik ken genoeg paarden die al jaren in weide met best veel boterbloemen staan.
Wij hebben alleen last van zuring, maar dat steken wij er uit.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:01

heb t zelfde probleem, zuring eetn ze echt niet en botebloempjes laten ze ook mooi staan maar ik voer wel hooi en brok bij, echter heb ik geen flauw idee hoe je die zooi weg krijgt, vorig jaar al ingespoten met round up maar ben nu toch maar begonnen met plantjes uittrekken, boterbloem gaat nog wel maar dat zuring is taai spul

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:02

hoop dat de stalhouder zich wel realiseerd dat het er volgend jaar nog meer zijn...

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:23

ik heb vorig jaar een hoop zuring uitgestoken en zie gelukkig nog steeds geen hergroei

boterbloem word ik echt gek van heb daar vorig jaar tig keer voor gespoten maar het blijft terugkomen, boterbloemplantjes eten ze bij mij dus wel op dus ik blijf spuiten daartegen want de groei word op deze manier een beetje onder controle gehouden

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:29

Probleem met zuring is dat de zaden vaak ook in hooi zitten. En zo via de mest(bult) weer verspreid wordt.
De zaden kunnen behoorlijk wat ontberingen doorstaan, dus het cirkeltje blijft maar rond.
Het beste is om de zuring voor de bloei, zodra het begint te groeien al dood te spuiten met Roundup of een ander geschikt middel zodat de plant in ieder geval geen zaden meer aanmaakt.
Voer verder geen natuurhooi aan je paard, want gedroogde zuring vreten ze wel op, inclusief de zaden.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:31

geloof mij, Roundup helpt niet tegen zuring

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:33

MMCP??? wel toch, volgens mij spuiten wij met dit en nog iets tegen zuring en kweken.

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:35

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:35

Die bedoel ik!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:37

Carolinef schreef:
geloof mij, Roundup helpt niet tegen zuring

Hier de zelfde ervaring. Heb een paar grote zuring planten staan en heb die al een paar keer dood gespoten. Maar ieder voor jaar komen ze op de zelfde plaats terug (nog niet meer gelukkig).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:38

mcpp is er toch ook nog tegen boterbloem?
niet eerst maaien hoor,hoe meer blad hoe beter de opnamen van gifstoffen is.

kalk helpt ook tegen boterbloemen, je grond is in elk geval wel vrij zuur.

ik most even zoeken,maar hier staat goede info:

http://www.tekstotaal.com/zuring.boterbloemen.html

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:40

ok duidelijk maar wat is mcpa, ben net bij betsrijdingsbedri gst en die vertellen mij dat er voor de particulier in sprayvorm zo goed als niks meer in d everkoop is hier tegen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:41

Ridderzuring komt voor op vochtige gronden, meestal is er ook sprake van een verstoorde bodemstructuur > zolang deze niet hersteld is, is de kans groot dat ridderzuring terug komt. Ridderzuring bevat oxaalzuur en antrachnion. Oxaalzuur bindt na opname calcium, daardoor daalt het calciumgehalte in het bloed. Ridderzuring blijft ook in gedroogde vorm giftig en het is daarom raadzaam om ridderzuring in het geheel te bestrijden. Uitsteken van de plant is niet succesvol daar deze tot ruim 2 meter diep kan wortelen en gewoon weer via de wortel opnieuw kan uitlopen. Bestrijden met een selectief middel als MCPA en MCPP werkt wel, maar nogmaals, als er sprake is van een slechte bodemstructuur komt de plaag terug. Voor MCPA en MCPP heb je een spuitlicentie nodig om het te mogen gebruiken.
Over boterbloemen heb ik al e.a. geschreven in andere topics.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:41

misschien regelen via een loonwerker in de buurt?
dat die het voor je kunnen sproeien?

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:50

madamX schreef:
.............. Bestrijden met een selectief middel als MCPA en MCPP werkt wel, maar nogmaals, als er sprake is van een slechte bodemstructuur komt de plaag terug. Voor MCPA en MCPP heb je een spuitlicentie nodig om het te mogen gebruiken.
Over boterbloemen heb ik al e.a. geschreven in andere topics.

Volgens mij heeft mijn man vorig jaar twee klein verpakkingen van beide middelen gekocht bij een soort Welkoop, gewoon voor particulier gebruik met een rugspuit.
Misschien dat het met ingang van dit jaar niet meer voor de particulier verkrijgbaar is.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:51

ja denk dat dat het beste is, maar dan doe ik t wel in sept, kan alles platgespoten en omgespit worden, inzaan en wachten tot volgend jaar

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:54

Sinds ik 2 schaapjes heb heb ik nergens meer last van, geen idee of ze het eten maar sinds ik ze heb heb ik weinig onkruid.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 14:55

Even de loonwerker komend voorjaar de weide laten spuiten. Volgens onze buurman (boer) ben je dan de lastpakken al grotendeels kwijt. Boterbloemen groeien overigens op arme grond, wat bemesten kan dus ook geen kwaad, lijkt mij.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:01

ja maar als de heel wei wordt bespoten, zal ie ook weer ingezaaid moeten worden

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:15

Nee hoor, dat hoeft niet. Je spuit het gras toch niet dood? Of heb ik mijn buurman dan verkeerd begrepen... Onze buurman laat ook in het voorjaar sproeien (ben jaloers op zijn weides) en die zaait echt niet opnieuw in. Neem gewoon eens contact op met een loonwerker... vragen kost niets!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:29

nee hoor, je hoeft niks opnieuw in te zaaien na het spuiten
je dood het onkruid, niet het gras

mcpp en mcpa spuit ik normaal gesproken ook, word opgenomen door het blad, dus niet eerst maaien of zo
gewon met een "ghostbuster" op je rug en handmatig spuiten waar nodig is
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 19-05-08 15:31, in het totaal 2 keer bewerkt

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:30

Het verhaal is zó simpel: Ridderzuring groeit op vochtige, goed bemeste gronden én op gronden met een storende laag (gronden met een storende laag zijn altijd vochtig).
Boterbloem groeit op vochtige gronden die schraal zijn bemest. Wat zijn nu de overeenkomsten? .... vochtige grond! Dankzij een storende laag. Aan de bemesting kan het in dit geval niet liggen, durf ik te wedden dat die te schraal is: was er wel goed bemest had je immers geen boterbloem gehad.
Lag het wel aan de bemesting dan kon je spuiten met een selectief middel (MCPP of MCPA) en dan doorzaaien én goed bemesten.
Een storende laag moet eerst gebroken worden (als je pech hebt moet dat met een spitmachine), vervolgens moet je bemesten en opnieuw inzaaien.
Ja ik weet dat bij velen de haren overeind gaan staan als ik zeg bemesten, want in hun ogen moet een paardenwei schraal zijn..... Dat is de grootste onzin wat ooit verzonnen is. Stofwisselingsproblemen bij paarden (en koeien en ander vee) - dus ook hoefbevangenheid - ontstaan juist op weilanden waar het gras zwaar te lijden heeft, meestal door een gebrek aan mineralen of spore-elementen óf door gras tekort laten afgrazen. Als het gras normaal kan groeien en alles krijgt wat het nodig heeft, dan kan het paard er ook bijna alles uithalen (voor enkele mineralen is het wel een liksteen nodig omdat deze niet in het gras zitten of niet opgenomen kunnen worden).
Voor dit alles is natuurlijk wel een goed weiland management nodig, anders blijf je problemen houden met óf slecht/ziek weiland óf zieke paarden.

hoogendroog

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 15:38

MadamX: now we're talking! Klopt als een bus, onze weides zijn altijd zwaar begraasd geweest en niet of nauwelijks bemest (vorige eigenaar had IJslanders). De wei dit altijd het natste is na regenval, heeft de meeste boterbloemen.
Wij hebben onze weides nu 1 keer laten injecteren en afgelopen weekend hebben we er kunstmest opgereden. Dit alles op aanraden van onze buurman (ik ben nog boerin-in-opleiding: zogenaamde BIO). Maar ik zou er veel voor geven om onze wei zo te krijgen als de zijne!