Eerste dag op de wei en geen interesse meer in biks?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyElmira

Eerste dag op de wei en geen interesse meer in biks?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 18:12

Hallo,

Vandaag hebben we mijn paard op de wei gezet met een nieuwe kudde, ging allemaal goed. Echter ging ik daarnet terug om hem te voeren (hij is schraal aan het worden dus die biks heeft hij nodig) maar na een handje had hij er al genoeg van. Kan dit komen omdat hij het nu allemaal nieuw vind en genoeg gras heeft of is het iets anders? Hij staat nu onderaan de rangorde..misschien heeft het daar mee te maken? De rest van de paarden lieten duidelijk merken dat het voer wat ik bracht voor hun was..maar het is toch echt de bedoeling dat hij het zelf eet. Ben benieuwd.

MaiMai

Re: Eerste dag op de wei en geen interesse meer in biks?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:16

Ik kan me voorstellen dat het beide gevallen kan zijn: of hij hoeft niet meer omdat het gras belangrijker is, of hij wil even niets omdat alles nog nieuw en wennen is. Wordt hij ook weggestuurd bij het eten?

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:20

Ik zou hem uit de kudde halen als je hem bijvoer. In de groep zullen de anderen beletten dat hij eet.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:30

Bekend probleem. Mijn paard vind op de wei staan heel erg vermoeiend en als ze naar stal komt wil ze niets anders dan slapen en zeker niet eten. Echter valt ze enorm af in het weide seizoen, dus ze moet bijgevoerd worden. Het enige moment waarop ik haar fatsoenlijk aan het eten kreeg was direct na het rijden. Ze was dan nog wakker genoeg van het werk en dan ging het wel aardig. Als ik weer wat langer wacht is ze alweer is slaap gevallen. 's morgens ging ook niet echt, ze bleef gewoon domweg liggen als er gevoerd werd zodat de vogels en de ratten erin gingen zitten. Ik heb uiteindelijk de weidegang tot maximaal 6 uur terugebracht en toen was ze weer een vrolijk fit paard ipv een oververmoeide gratenzak.
Bij jouw paard is het allemaal nog nieuw dus geef hem even de tijd om te wennen. Wie weet is het over een week weer helemaal normaal.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:17

Als een paard na een winterseizoen met alleen maar bix en/of granen/muesli in zijn rantsoen de wei ingaat, kunnen dergelijke reacties voorkomen; sterker nog, heel veel paarden hebben dat.
In krachtvoer (bix/muesli/granen) zit zetmeel wara het paard zn energie uit moet halen. Dit vraagt om een speciale darmflora om dit zetmeel te kunnen gebruiken.
In de wei, als het paard planten te eten krijgt, moet het zn energie halen uit cellulose: dit vraagt weer om een heel andere darmflora. Voordat deze darmflora op orde is moet het eerst zn oude darmflora zien kwijt te raken. Dit kan een tijdje duren (per paard verschillend) Het ene paard is in deze periode heel erg aan de dunne; het andere paard is heel loom omdat deze omzetting nogal energie vreet. Wanneer je in de winter ook zorgt voor ruim voldoende ruwvoer en eigenlijk helemaal geen krachtvoer, heb je geen last van deze verschijnselen.
In het ergste geval ,wat jij omschrijft, heeft het paard iets onder de leden en de enige die hier uitsluitsel over kan geven is de DA. Ik zou die dan ook zeker om advies vragen. Kan de DA in eerste instantie niets ernstigs vinden dan is de oorzaak vaak toch het krachtvoer. Ik zou dan ook helemaal stoppen met krachtvoer.

Een paard kan ook heel erg loom uit de wei komen als de wei verkeerd bemest is.

Maar in eerste instantie de DA om advies vragen!

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:50

ik zou der wat korter in de wei doen als ze haar biks echt nodig heeft, misschien zit hij gewoon vol

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:00

Nou we hebben hem vandaag om 9 uur ingeladen en zijn weggegaan. In de ochtend heeft hij nog gegeten, ik denk dus niet dat hij wat onder de leden heeft. De kudde jaagd hem inderdaad weg, maar zodra ze merkten dat ik aandacht aan urion gaf en niet aan hun begonnen ze weer te grazen. Zelf dacht ik dat het te maken had met het respect naar de andere paarden. Misschien zou dat kunnen?

Voor nu heeft hij zijn krachtvoer niet nodig. Binnen nu en een week wil ik echter gaan rijden in de dressuurles en dan zal hij inderdaad wat meer moeten gaan eten. Normaliter wilt hij graag zijn biks en hooi..maar ik denk dus zelf ook dat het een beetje komt doordat het nieuw was. Hij bleef in ieder geval wel grazen dus eten wilt hij wel. Ik neem hem morgen mee naar buiten stukje lopen..ik probeer daarvoor en erna nog wel wat biks te geven uit de wei. Dan maak ik de andere paarden ook niet jaloers oid.

LadyElmira

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 21:02

Mariekee_ schreef:
ik zou der wat korter in de wei doen als ze haar biks echt nodig heeft, misschien zit hij gewoon vol

Wat bedoel je met korter in de wei? Wei kleiner maken of minder lang op wei laten staan. Hij staat er vanaf vandaag 24 u per dag en ik wil hem eerlijk gezegt niet meer op stal hebben, dit is veel fijner.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 13:24

Madamx, denk je voor je meedenken, maar ik heb alles al geprobeerd wat dat betreft. Ik heb het bijna twee jaar volgehouden met 'wennen' maar uiteindelijk toch maar opgegeven aangezien het paard er gewoon stront schagerijnig van werd. Ze is knetter gezond maar verbruikt gewoon te veel energie op de wei door de hele dag zich met alles en iedereen te bemoeien en vergeten te eten. Het gras is dus ook niet het probleem. Het is gewoon een eeuwige kleuter die 30x per dag rondjes door de wei aan het scheuren is. Daarnaast durft ze niet te liggen op de wei (te onderdanig) en dat brak haar duidelijk op.
Ze is dus letterlijk te moe om te eten op zo'n moment. Met weidegang van maximaal 6-8 uur zijn alle problemen weg.

TS, kijk het gewoon nog wat weken aan, voor 90% van de paarden is het een kwestie van gewenning. Ik heb gewoon een rare.