Paard wordt steeds dunner, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alexx

Paard wordt steeds dunner, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 16:23

Sorry als het topic hier niet goed staat.

Ik heb een acht jarige haflingerruin die geen aanleg heeft om dik te worden, maar de laatste tijd wordt hij alleen maar dunner.
Het lastige is ook nog dat hij zeer gevoelig is voor spierbevangenheid en als hij wat biks krijgt, wordt hij meteen heel heet.
Nu heb ik hem de afgelopen tijd seniorenvoer met maïsmeel gegeven, maar hij wordt alleen maar dunner, zijn ruggegraad en ribben zijn nu te zien. Verder ontworm ik hem vaak en is hij helemaal niet lusteloos. Hij heeft ook vaker last van deze dunnigheid, maar hij heeft het nog nooit zo erg gehad.
Ik kan geen bakken met voedsel in hem pompen, want dan wordt hij hardstikke ziek. En ik weet niet zo goed meer wat te doen.
Groeten

8nnemiek

Re: Paard wordt steeds dunner, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:37

Voer je wel onbeperkt hooi? Verder schijnt maïsmeel inderdaad te helpen, en zonnebloemolie.. Er is ook een topic over te dunne paarden.
Maar misschien is het ook verstandig om het paard eens compleet te laten onderzoeken door een dierenarts, inclusief een bloedonderzoek.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:39

Als je het niet vertrouwt, bloed laten onderzoeken. Mijn pony had afgelopen herfst precies hetzelfde en hij bleek een leverinfectie te hebben. Niet om je bang te willen maken, maar in zo'n geval kan het wel belangrijk zijn om er op tijd bij te zijn.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:44

Inderdaad, even een bloed en/of mestonderzoek laten doen. Misschien functioneerd het verteringssysteem niet helemaal optimaal of is de bacterie balans niet goed. Vraag het aan de DA.

truselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:44

Een paard mag op een normaal rantsoen niet zomaar afvallen. Er vanuit gaande dat je niet minder bent gaan voeren, zou hij dus niet mogen afvallen. Ik zou eerst een dierenarts ernaar laten kijken, misschien is er wat mis met zijn ingewanden, dan kun je voeren wat je wil. En anders kan je dierenarts je advies geven over wat je hem het beste kunt voeren.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:47

als je een paard vaak ontwormt kan het best zijn dat het niet meer werkt. Bloedonderzoek en mestonderzoek zou ik aanraden.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:49

Alexx schreef:
Verder ontworm ik hem vaak

Wat is vaak? Te vaak ontwormen is niet goed. Ontwormingsmiddel is gewoon gif en brengt de darmflora toch wat van slag. En ontworm je wel met het juiste middel voor die tijd van het jaar en in de juiste dosering?
Heb je hem al eens een kuurtje sandclear o.i.d. gegeven? Want met veel zand in de darmen kan een paard ook afvallen.
Verder is een bloedonderzoek ook aan te raden.

Wat voer je hem precies op een dag?

_sabinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:50

ik ken het
mijn merrie van 4 had dat ook ineenx
in een week tijd van 4 jarige na zeg maar 20 jaar gegaan(beetje overdreven maar je snapt hem vast)
De da laten komen bloed afgenomen want de rest was goed ademhaling slijmvliezen enzo
nou was haar calium iets verhoogd floraan? verhoogt spier iets te hoog ze heeft van de da een wormenkuur gehad daar knapte ze iets van op .
ze moet nu een week rust onbeperkt hooi eten en maismeel eten woensdag mag ik er voor het eerst weer aan de longe

BiBianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:52

Je kunt ook een vitamine spuit geven? Dit had mijn pony ook.. Zorg wel dat hij blijft eten!

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 16:59

ja laatste werkt ook goed Ja

Alexx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-08 19:50

Ik voer hem biks/mix per dag verschillend, als hij niet loopt, een halve kilo, als hij wel loopt iets meer. Soms voer ik hem zelf een paar dagen geen mix/biks(als ik die dagen niet rij) op aanraden van de VA ivm zijn gevoelige spieren.
Verder ontworm ik hem eens in de 2/ 2,5 maanden met verschillende wormenkuren.
Hij krijgt de hele dag hooi doogevoerd en eet hier van, het is niet altijd helemaal op, maar dat is bij mijn merrie dan ook niet zo.
Groeten, en bedankt!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:31

heb je zijn bloed al eens helemala laten checken?
misschien een goed idee om dit nog eens te doen nu hij weer zo invalt
wat betreft voeding, je zou misschien kunnen kijken naar een voeder dat niet op zetmeel gebaseerd is ?
marstall vito of van dodson and horrel , die hebben ook een heel erg geschikt voer
juist omdat hij zo gevoelig is voor spierbevangenheid

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:32

maagzweer misschien?

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 20:49

ik zou hem inderdaad laten onderzoeken. En heb je al een wormenkuur gegeven?
je kan ook muesli bijvoeren

eline_di

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:17

Bloedonderzoek Levert dit niks op?

Volgende tips kunnen dan misschien nog helpen;
- muesli bijvoeren, dat doe je nog niet toch?
- lijnzaadolie of zonnebloemolie door het eten voor de darmen, misschien wat last vd darmen
- pavokoek, halve per dag. Krijgt hij in elke geval voldoende vitamines en mineralen

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 22:31

Flew schreef:
Als je het niet vertrouwt, bloed laten onderzoeken. Mijn pony had afgelopen herfst precies hetzelfde en hij bleek een leverinfectie te hebben. Niet om je bang te willen maken, maar in zo'n geval kan het wel belangrijk zijn om er op tijd bij te zijn.

Hier hetzelfde... De mijne is er helaas aan heengegaan. Met een simpel bloedonderzoekje kom je al veel te weten!

*edit: m'n dierenarts wist me laatst ook te zeggen dat te veel ontwormen zeker niet helpt.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:11