weidegang nieuw paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

linie16

weidegang nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:26

Ik heb twee dagen geleden een paard gekocht, een Friese hengst van 4 jaar. Als het goed is kan ik hem volgende week op halen. Nu gaat mijn vraag over de weidegang van het paard, ik ben van mening dat een paard minstens 8 uur per dag de wei op moet, zo mogelijk meer en daarnaar heb ik ook mijn stal uitgezocht. Maar toen ik van de week met de verkoper aan het praten was adviseerde zei om de komende maanden(!) het paard nog niet op de wei te doen omdat die dan nog te druk zou doen Verward. Ik moet eerlijk zeggen dat ik hier nog nooit van gehoord heb, ik kan me wel voorstellen dat ik de eerste weken wat rustiger aan moet doen omdat die nog aan zen omgeving moet wennen. Maar ik snap het nut niet om een paard maanden in stal te houden (de paddock mag wel), om te voorkomen dat die geblesseerd raakt omdat die in de wei te druk zou zijn. Maar als je hem dan na 3 maanden er in gooit gaat die als nog helemaal uit zen bol, lijkt me toch? Ik bedoel, paarden doen altijd wel een beetje gek als ze net de wei in gaan, gewoon uit blijdschap.
Dus ik ben erg benieuwd naar jullie mening,

Eline

Anoniem

Re: weidegang nieuw paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:30

Ik ga helemaal met jou mee
Gooi dat paard na 3 maanden in de wei doet hij ook gek Lachen
Ik heb van die maffen dat als ik ze van de ene wei overzet naar de andere dat ze zelfs maf doen..ook al is het de wei naast die waar ze altijd staan Clown

Als je het niet vertrouwd doe je ff een peesbeschermer om, maar veel meer zou ik er niet anders aan doen.

uiteraard zorgen dat de omheining goed zichtbaar is Lachen

Hoe doen ze dat normal op die stal waar je heen gaat?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:36

Lekker meteen in de wei met dat paard! Haha!

runningkawa schreef:
Ik ga helemaal met jou mee
Gooi dat paard na 3 maanden in de wei doet hij ook gek Lachen
Ik heb van die maffen dat als ik ze van de ene wei overzet naar de andere dat ze zelfs maf doen..ook al is het de wei naast die waar ze altijd staan Clown

Yep! Hier hetzelfde! Verhuizen naar een andere wei is áltijd spannend en leuk en áltijd reden voor gekdoenerij. Rare beesten...

tamara45

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:38

Ik zou zeggen lekker het land in doen. Gek doen ze toch wel eerste keer. Dat verandert echt niet na 3 maanden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:39

ik zou bijna zeggen dat er meer achter zo zitten........
kwa achtergrond.
van de verkooper/ster zijn of haar kant.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:41

hmm....dan gaat er bij mij een belletje rinkelen.
is het een uitbreker?
kan hij goed hekken springen?
heeft hij misschien al een blessure en is ze bang dat die naar voren gata komen als hij gaat rennen?
heb je hem laten keuren?

zet hem eerst es in een bak ofzo tot de energie er uit is en kijk dan hoe het op het land gaat?

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-08 15:43

Hij is klinisch en rontgelogisch gekeurd dus neem aan dat die helemaal in orde is, ik zal inderdaad eerst eens even kijken hoe die zich in de paddock gedraagt, kan die daar eerst zijn energie kwijt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:47

ja niet onverstandig....en als hij geen gras gewend is zou ik daar zowiezo even rustig aan mee doen.
even een paar uur en dan weer er uit,even rustig aan opbouwen.

ben wel benieuwd trouwens!! wat ga je er mee doen?

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:58

mijn eerste gedachte is dat dat paard misschien wel eczeem heeft.

dat ze dat daarom adviseren, en hopen dat je tegen de tijd dat je aan het paard gehecht bent er dus geen probleem van gaat maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:17

dat van het ecxeem is idd wel een goeie...
Dus nog meer reden, lekker naar buiten Lachen

Idd, als jullie wei vol gras staat niet meteen de hele dag erop, maar dat weet ook vast de stal wel waar je komt te staan

Florientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:18

Je kan best eerste even kijken hoe hij zich in de paddock gedraagt, maar verder ga ik helemaal met runningkawa mee! Lachen Gewoon de weide in met dat paard, als je 'm 3 maanden op stal laat staan is alleen maar drukker als dan de weide op gaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 18:26

even kijken wat hij nu gewent is en dan opbouwen. Indien het gras niet overdreven rijk is dan lijkt mij kan hij binnen 2 weken gewoon volledig op het land staan.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:26

als ik dit lees denk ik ook dat ze dit zegt omdat hij eerder een blessure in de wei heeft gehad ofzo, misschien is hij wel bevangen geweest, nu zit het gras flink vol met fructaan over een paar maanden niet meer

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 21:28

risky schreef:

dat ze dat daarom adviseren, en hopen dat je tegen de tijd dat je aan het paard gehecht bent er dus geen probleem van gaat maken.

exceem hebben ze op stal ook last van en daar kan hij zichzelf kapot schuren dus dat zie je dan wel

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:37

Mariekee_ schreef:
risky schreef:

exceem hebben ze op stal ook last van en daar kan hij zichzelf kapot schuren dus dat zie je dan wel

hoeft niet hoor

liekelilo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 07:56

stond dat paard daar wel in de wei?? want niet alle hengsten kunnen in de wei, tenzij er een giga hek omheen zit. misschien dat de verkoper dat bedoelde..
je kan m bv niet zomaar in de wei gooien in deze tijd van t jaar als hij het niet gewend is, dat moet je dan opbouwen. omdat het gras nu zo hard groeit enz.

wel super leuk een fries paard Lachen

Nope

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 09:22

Ik denk ook dat de verkoper dit adviseerd met oog op zijn hengst zijn. Ik zelf heb ook een hengst, hij is altijd super braaf. Alleen in deze periode nu de merries allemaal weer hengstig worden, het zonnetje op zijn bol enz is hij minder braaf. als ik hem op een nieuwe stal zou zetten zou ik hem ook niet meteen buiten in de wei doen maar eerst in een extra hoge paddock. anders is de kans wel heel groot dat hij ontsnapt om naar de merries te kunnen. daarnaast wil hij ook niet 8 uur op de wei. Na 3 uur is hij het zat en loopt te ijsberen bij de draad, doe mij maar weer naar binnen!!!

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 09:24

Op de stal waar me paard nu nog staat gaan ze niet in de weide, alleen de jonge paarden, de rest gaat alleen in paddocks. Maar ik zal idd wel even goed kijken hoe het met de omheining zit van het land, maar als ik de weidegang dan gewoon rustig opbouw moet het geen probleem zijn?

casanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:27

het kan ook zo zijn dat hij netjes achter de omheining blijft maar hele dagen blijft ijsberen...(dat komt ook zijn gezondheid niet ten goede.
komt hij tussen ruinen te staan of alleen op je nieuvve stal?

linie16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 20:09

Hij komt met een groepje hengsten te staan.

Up_to_Date

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 18:44

Tja, je zou denken dat er meer achter zit..
Maar ik zou hem gewoon in de wei doen hoor!
Hou 'm in het begin wel in de gaten vanwege het vele gras dat ie waarschijnlijk zal eten. Ik doe altijd bescherming om als er een nieuw paard in de wei komt maar da's ieder voor zich.
Mijn paard is 6 jaar en heb haar inmiddels een jaar.
Ze rent nu nog vaak als een dolle stier rond. Clown
Maar da's gewoon het speelse van die jonge dieren..

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-08 20:05

Ik heb net 3 weken een nieuw paard. Ik heb hem op vrijdag middag opgehaald. Bij aankomst even een halfuurtje in de binnenbak gezet en toen met een flinke pluk hooi op stal. De volgende ochtend gelijk de wei op in de groep. En dat ging perfect.