wanneer is weide gezond voor je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mirjam4

wanneer is weide gezond voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 18:27

Binnenkort heb ik een paard, een shire. Hij komt op een stuk land te staan waar al een jaar niets mee is gedaan. Er staat veel gras op het land.
Hoe weet ik of dit land bijvoorbeeld te eiwitrijk is, of dat het misschien koliek veroorzaakt.
En moet je het land nou juist wel of niet bemesten.?
Moet het paard onbeperkt kunnen grazen of niet?

Bedankt voor jullie hulp alvast,

Groetjes Mirjam

Anoniem

Re: wanneer is weide gezond voor je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:32

Als er lang niets mee is gedaan, verwacht ik dat er veel straatgras tussen groeit, veel onkruid. Bemesten is beter van wel, maar niet te veel. Haal giftig onkruid er uit.

Gras is best gezond voor paarden, maar een weidemengsel, dus verschillende grassoorten is beter. Een shire heeft veel ruimte nodig, maar om hem in een volle wei te zetten met veel voedzaam (jong ) gras is niet echt goed.

Mijn voorkeur gaat uit naar een schrale wei, dus kort gegraasd gras met hooi als bijvoer. Zo krijgt hij niet te veel binnen wat niet goed is. Wel een flink stuk zodat ze veel moeten lopen om grasjes te zoeken en de ruimte hebben om rond te rennen.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 18:56

russel schreef:
Als er lang niets mee is gedaan, verwacht ik dat er veel straatgras tussen groeit, veel onkruid. Bemesten is beter van wel, maar niet te veel. Haal giftig onkruid er uit.

Bemesten is altijd noodzakelijk maar het soort mest en de hoeveelheid zijn van doorslaggevend belang. Met een goede bemesting verdrijf je ook een hoop onkruid. Kennis van giftig onkruid is gewenst, zo weten velen niet dat ook zuring giftig is (ook in hooi).

Gras is best gezond voor paarden, maar een weidemengsel, dus verschillende grassoorten is beter. Een shire heeft veel ruimte nodig, maar om hem in een volle wei te zetten met veel voedzaam (jong ) gras is niet echt goed.

Shires zijn sobere paarden en vragen idd niet om een vette wei. Een weiland met veel structuur is wel belangrijk.

Mijn voorkeur gaat uit naar een schrale wei, dus kort gegraasd gras met hooi als bijvoer. Zo krijgt hij niet te veel binnen wat niet goed is. Wel een flink stuk zodat ze veel moeten lopen om grasjes te zoeken en de ruimte hebben om rond te rennen.

Nee, als je gras hebt met alle noodzakelijke voedingsstoffen erin hoef je helemaal geen ander voer meer bij te voeren; dit heeft alleen maar voordelen. Gras moet je NOOIT tekort laten worden (MAXIMAAL 6 cm!!). Doe je dat wel, is het vragen om problemen, waaronder hoefbevangenheid en t.o.v. het weiland grasverlies, onkruidgroei en uiteindelijk helemaal geen gras meer. Dan ben je verder van huis.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:35

als je het zelf zogoed weet waarom vraag je dan advies?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:57

DaanxBien schreef:

Waar heb jij het over?? Clown

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 14:59

vanaf wanneer wil je je paard erop zetten?

hoegroot is de wei

je kan de wei kortmaaien zodat in elk geval op teveel eiwitrijk gras verminderd word
en van najaar er npk opgooien
je kan ook strookbegrazing doen, steeds stukje van de draad op schuiven

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:00

DaanxBien schreef:

als je eens goed leest zie je dat hierboven genoemd advies van iemand anders komt dan van de ts hoor

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:03

ik zou het persoonlijk gewoon maaien en het onkruid en dergelijke er uit..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 15:06

als je het echt goed wilt weten moet je bodemonderzoek laten doen.
dan weet je precies wat de gehaltes zijn aan mineralen etc in je grond.
van daaruit kun je dan ook gericht gaan bemesten,want dat advies krijg je er namelijk dan ook bij Knipoog

haal er een kenner bij die echt verstand heeft van grassen en onkruiden en die kan dan je land beoordelen.
veel onkruiden zijn namelijk wel heel gezond voor onze paarden omdat daar bepaalde mineralen inzitten die dan niet in het gras zitten.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:53

Lynn_Nikita schreef:
DaanxBien schreef:

als je eens goed leest zie je dat hierboven genoemd advies van iemand anders komt dan van de ts hoor

Ik had effe een slechte bui Bloos

Mijn advies is eerst goed opbouwen niet gelijk je paard van 8 tot 5 zetten dan heb je kans op koliek
en goed controleren of er giftige planten zijn

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 16:54

Als het gras erg lang is zou je het eerst (grotendeels) kunnen laten maaien voor hooi of kuil en daarna je paard er pas op zetten.
Als je een klein stukje lang gras laat staan kun je daarmee strookbegrazing toepassen en ondertussen kan de rest van het gemaaide weer wat bijtrekken.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:00

Kan je het niet eerst laten maaien, dan heb je meteen een voorraadje hooi.

Maar een paard moet je niet alleen zetten, hou daar rekening mee.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:05

Mijn paard loopt juist op een enorm stuk wat nooit bemest wordt. Het is veengrond in een natuurgebied en veengrond is rijk aan begroeiing (meer dan zandgrond). Er lopen ook diverse Shetlanders in de groep en bevangenheid is nog niet voorgekomen in die groep. Ik let regelmatig op JKK e.d., dat wel. Maar er groeit van alles en ze doen het er prima op.
Mijn paardje leeft nu op gras (en andere groene struiken/planten e.d.) en op Summerfit koeken en dat gaat prima.

TS, ik hoop inderdaad dat er andere paarden (of tenminste eentje) bij je Shire komt te staan als gezelschap. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 17:32

Lang stengelig gras van een stuk land waar niks mee gedaan is kan prima paardenvoer zijn, veel beter dan kort gras. Reken maar dat een shire wel wat ruwvoer kan gebruiken. Giftig onkruid eruit hoeft niet eens voor grazen (als het er al instaat) want om bijvoorbeeld jkk-kruid eten ze wel heen in het weiland, maar weghalen is nog beter. Stripweiden maar (draadje en dat dagelijks verzetten). Poep ruimen is ook heel belangrijk.

Waar je wel mee uit moet kijken is de overgang. Als het paard geen gras gewend is kan je het nieteens in het gras gooien maar moet je het opbouwen.

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 18:37

Bedankt voor al jullie berichten. Ik begrijp dat het best nog een zoektocht is om er achter te komen of je land in een goede conditie verkeerd en om dit zo te houden.
Ik heb zelf absoluut geen verstand van onkruid en giftige planten etc dus ben van plan om er iemand bij te laten komen van de tip die ik een paar berichten terug kreeg. Kost 160 euro maar dan weet ik wel precies waar ik aan toe ben en hoe ik de grond moet onderhouden. Of is dit overdreven?
PS er komt wel een paardje bij, denk een shetje of iemand die zijn of haar paard ter gezelschap wil aanbieden.

Groet Mirjam

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 18:54

wat krijg jed an voor die 160 euro??

ook bodemonderzoek?
ik vind dat juist heel verstandig om te laten doen,soms zijn de verhoudingen in de bodem zo ontzettend scheef dat paarden er wel gezondheidsproblemen van kunnen krijgen
met goed onderzoek en het juiste mestadvies wat daaruit voortkomt scheelt het je wel,al is het wel even een uitgave

Lynn_25

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 19:08

160 euro lijkt me niet erg veel voor een goed weiland, hangt er natuurlijk vanaf wat je er echt voor krijgt. Als het een buurman is die even komt kijken en wat tips geeft die nergens op gebaseerd zijn is het erg veel. Als het een handvat is wat er voor zorgt zoals je het zelf zegt hoe je je land goed kan onderhouden, helemaal top... Op onze manege is er jarenlang gekloot met het weiland, en eindelijk hebben ze eens een flink bedrag uit gegeven voor goed advies. Nu staat het er prachtig bij. Maar 10 jaar lang aanklooien heeft ze meer geld gekost. Dus pak het goed aan dat bespaart je op lange termijn HEEL VEEL kosten! Bodemonderzoek is idd een pro, is dat inclusief die 160 euro? Want dan is t wel hele mooie prijs. Ben erg benieuwd laat me weten hoe t was!
Lynn

mirjam4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-08 18:13

ja, is inderdaad met bodumonderzoek. Ik maak volgende week een afspraak. Komt erg professioneel over, de tip staat in dit topic hierboven ergens, er is een link geplaatst door Madamx, super handig!