stal dilemma

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

blizzard2000

stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:19

Hoop dat het hier goed staat.

Momenteel staad mijn paard op een stal met een binnenbak 20-40 (geen geweldige bodem, erg hard en hobbelig en grootendeels klei grond, komt waarschijnlijk dit jaar zand in) en van maart tot en met juni niet beschikbaar is en een buitenbak 14-28. Ze heeft een lekkere grote stal 4,5- 3,5. Ik betaal momenteel 155 euro per maand waar bij in zit de bodembedekker en hooi (geen bix) o-ja er word wel gevoerd. Verder word er verwacht dat je alles zelf doet (wat ik geen probleem vind). Op zich heb ik het prima naar mijn zin er kan ook best veel in overleg (zolang het maar geen geld kost), maar wat mij gigantisch stoord is dat mijn paard nog niet in de wei mag. De pensionhouder verzind elke keer weer een andere smoes we hebben klei grond en ik weet dat het in de winter onmogelijk is de paarden dan op de wei te laten, maar momenteel staan ze overal buiten. Ook vindt ik het buitenbakje een beetje klein, je kan er net niet lekker trainen. Ook een groot nadeel is dat je je paard zelf buiten moet laten niet weg mag gaan en hem later binnen zetten. Als ik dus niet rij, zet ik mijn paard, vaak met een ander paard, in de bak. Kan een uur wachten, laat ze vaak nog even rennen en zet ze weer binnen. Maar ja als een andere pensiongast wil gaan rijden kan ik ze er natuurlijk geen uur in laten staan. Dit komt zelden voor gelukkig, maar we staan ook maar met 4 pensiongasten op het moment terwijl er 7 kunnen staan. Als we weer de beschikking over een binnenbak hebben levert dit natuurlijk geen enkel probleem op en kan een ander jou paardje er ook even uit laten terwijl hij rijd. Nu moet ik zeggen dat de eigenaarresse mijn paard er soms wel uit laat met hun eigen paard wat natuurlijk wel fijn is.

Mijn vriend laat hem er ook heel vaak uit, als hij daar is om te helpen op de boederij. Hij vindt het erg leuk om te doen en we krijgen er vaak weer een paar maanden stalling voor (wat niet opweegt tegen al het werk wat hij doet).

Nu bied er iemant bij ons in de buurt ook stalling aan. Deze man heeft ook mooie ruime boxen 3.6-4, Weidegang van April tot november. Zet je paard binnen en buiten als je dat wilt. Nadeel is hij heeft nog geen buitenbak, maar zit er hard over te denken er een te maken van 20-40. Prijs al in 150 excl bix. Nadeel is wel dat we hier alleen staan (hebben zelf 2 paardjes) er komen waarschijnlijk nog wel 2 boxen bij.

Nu weet ik niet goed wat ik moet doen, ben altijd een grote twijfelaar. Diep in mijn hard weet ik dat de 2e stal voor mijn paard beter is. Ook zal het mij een stuk ontlasten, wat ook belangrijk is omdat er een baby op komst is en het lekker zou zijn als je een dagje niet heen gaat je weet dat je paard er lekker uit is geweest. Aan de ander kant ik sta nu drie jaar op mijn huidige stal, kan goed met de eigenaren opschieten (zelfde leeftijd), mag ze graag. Mijn vriend en ik trouwens ook vinden het hartstike leuk om te helpen op de boederij (wat natuurlijk wel gaat veranderen als de baby er is). Het nadeel is dat zij een iets andere kijk op de verzorging van een paard hebben (moet een paard elke dag zijn stal uit?). Daarnaast staan we in ieder geval dit jaar nog wel gratis. Ben alleen bang dat als ik het telang uit stel de stal weg is. In juni wordt mijn paard beleerd voor de kar, dus als ze terug komt zou ze ook bij de eerste stal in de wei kunnen, heb alleen het zelfde gedonder volgend jaar weer.

Hoop dat het verhaal en daarmee mijn probleem een beetje duidelijk is. Ben diep in mijn hart ook gewoon bang om een stap te zetten.
Hoop op wat mentale steun

edit: De 2e stal wil dit jaar waarschijnlijk een buitenbak maken tot die tijd mag je in de wei rijden. Ik zou er alleen heen gaan als ik 100% zekerheid heb dat de bak er komt vrees dat ik mij zonder bak niet kan redden. Er is wel een binnenbak op 2,5 km afstand waar je tegen betaling kan rijden.
Laatst bijgewerkt door blizzard2000 op 15-05-08 10:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie2

Re: stal dilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:26

Oehh moeilijke kwestie. maar op die 2e stal heb je dus op dit moment nog helemaal geen rijbak? Is er een mogelijkheid om ergens anders te rijden op die stal? Anders wordt het nog moeilijker voor je om te trainen. Aan de andere kant kan je paardje wel lekker naar buiten wat zeker niet onbelangrijk is.

Je geeft aan die man is van plan een bak te maken, maar het is dus nog niet zeker? En alleen op een stal is wel eenzaam hoor, ik heb ook een tijd alleen op een pensionstal gestaan en op een gegeven moment mis je toch mensen om je heen. (althans ik).

Heel veel succes met het maken van een keuze. Alleen jij kan dat doen.

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:31

Kun je bij die 2e stal wel naar buiten met de paarden?
Ook met het oog op de baby, zou ik in dat geval zeker voor de 2e stal kiezen. Een dag niet naar buiten is imo echt 'not done'. Lachen

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:54

Zie mijn aanvulling. Wil alleen naar de 2e stal als er een buitenbak komt. De buitenrijmogelijkheden zijn bij beide stallen slecht. Ze liggen 1 km van elkaar.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:07

Ik zou niet meer twijfelen en verhuizen. Er is een baby op komst (gefeliciteerd! Haha! ), de komende maanden zul je dus minder rijden ga ik van uit. Heb je dan meteen een bak nodig bij de nieuwe stal? Als jij van de eigenaar daar de garantie kunt krijgen dat er in de loop van het jaar een bak komt kun jij daar na de bevalling lekker rijden en tot die tijd in de wei trainen, of zie ik het te simpel? Daarnaast wordt je paard voor de wagen beleerd, dan zou je een deel van het rijden kunnen vervangen door mennen, waardoor je ook minder aan een bak/het terrein gebonden bent. Als ik het goed gelezen heb is er plaats voor 4 paarden en jij hebt er 2. Tijd om mensen te zoeken die hun paard er ook willen stallen, dan heb je het probleem van "eenzaamheid" opgelost. Ik denk trouwens wel dat dat een veel kleiner probleem is dan dat je paard nu niet naar buiten kan.

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:10

Ik zou denk ik ook voor de 2de stal kiezen aangezien weidegang enorm belangrijk is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:16

Zoals veel mensen al zeggen:

Gewoon verhuizen! Haha!

Ik sta zelf ook nu sinds december op een stal waarbij ik de enigste pensionklant ben. Ik vind het super!
Het is ook kleinschalig (5 paarden staan er, waarvan 2 van mij), ze worden binnen/buiten gezet, enz.
Als ik een keer niet zou kunnen dan is het geen probleem. Want ze komen er toch wel uit.

Bij mijn andere stal was het anders.. veel meer stress, roddels, dringen om een plekje voor de paddock/longeerbak, enz.

Nu kan ik gaan en staan waar ik wil..

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 11:17

ik zal ook voor de 2e kiezen. misschien kan je nog eens goed praten over de bak. en mocht het niks zijn kan je toch altijd nog terug.

blizzard2000

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 13:21

hestejente:

Nog bedankt, rij momenteel al geen paard meer ben over 6 weken uitgerekend.

Op dit moment heeft stal 2 drie boxen en er worden waarschijnlijk nog 2 bijgebouwd. Zelf heb ik 1 paard. Ik bedoel dat de mensen van de 2e stal 2 paarden hebben, nou ja 1 paard en 1 pony.