Een vraagje over paarden en geiten samen in de wei.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moos24

Een vraagje over paarden en geiten samen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 07:26

Gisteren ging ik bij mijn wei kijken die ik huur van de overbuurman. Ik werd aangesproken door een man die 3 geiten heeft, en hij vroeg of die bij mij in de wei mochten staan. Ik was een beetje overdonderd door die vraag, en dacht, wat kunnen 3 geiten nou voor kwaad. Dus ik vond het niet erg, maar....

Ik heb totaal geen ervaring met paarden en geiten. De wei word in 4-en ong. verdeeld (is iets meers als een 1ha), maar ik heb gezegd dat ik de omheining neerzet voor mijn paarden en dus niet weet of het geit proef is.
Ik wil er geen omkijken naar hebben, maar wat doen geiten eigenlijk ?

Breken ze uit ? Eten ze aan paarden staarten ? Hebben ze bepaalde wormen ?

Ik heb ook gezegd dat het zijn eigen verantwoording is, en dat ik niet weet wat mijn paard doet.

Moet ik een bijdrage vragen ? En hoeveel dan ?

Ik heb er nu ook echt geen lekker gevoel bij, en ziet er toch vanaf. Dat ga ik die man ook vertellen, maar hoe denken jullie er nu over eigenlijk ?

Graag ben ik benieuwd naar jullie ervaringen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-05-08 12:18, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel.

Theeglas

Re: EEN VRAAGJE OVER PAARDEN EN GEITEN SAMEN IN DE WEI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:31

Wij hebben ook wel eens geiten tussen onze paarden gehad, ze ontsnapte wel vaak (sloopte geen draden enzo daardoor hoor) en ze aten niet aan de staarten. Dat zegt natuurlijk niet dat die van bij jou het niet gaan doen. Van de wormen weet ik echter niets.

verania

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:34

Ik had voor mijn merrie die alleen stond als gezelschap een geit, was helemaal geweldig, ze eten vaak op plaatsten waar de paarden niet meer eten (mestplekken)
ik had er totaal geen last van.

gr

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:40

Geiten en paarden gaat prima samen, mijn oude paard is opgegroeid met een geit als vriendje, was heel leuk die 2. Voor zover ik weet zijn er geen wormen die een gevaar vormen ( ezels hebben wel wormen die gevaarlijk kunnen zijn voor paarden, bijv.) Enig nadeel is dat geiten niet zomaar braaf achter een stroomdraadje blijven en meestal een hoge ( minstens 1 meter) omheining van bijv. gaas nodig hebben of heel veel ( lage en hoge) stroomdraden. Een paardenomheining zullen meestal snel uitzijn. Maar dat zou je met de eigenaar van de geiten moeten overleggen hoe hij dat gedacht heeft.
Ik zou er zeker een ( kleine) vergoeding voor vragen, geen idee, wat daar normaal voor is.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:42

Een vriendin heeft een paar geiten bij haar sportpaarden staan. Volgens mij zijn er als je de dieren geod verzorgt geen gezondheidsrisico's en staartvreten valt meestal wel mee. Meestal vinden ze elkaars gezelschap erg leuk en die van haar spelen ook samen. Ze grazen idd ook de minde rlekkere plekjes af dus het is ook niet verkeerd voor het weiland.

Je zou de eigenaar van de geiten een zwarte band kunnen laten spannen om het onderste deel van het hek, dat houdt ze redelijk binnen en jouw paard ziet de band goed. Je zou een kleine vergoeding kunnen vragen, bijv. 20% van het bedrag dat jij aan de boer moet betalen.

Voel je je niet prettig bij de persoon of bij het feit dat er geiten bij jouw paard komen te staan?

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:43

Bij mijn shet stond ook een geit, inmiddels nu overleden. Hij at aan de staart waardoor m'n pony een erg korte staart kreeg. De geit zelf brak niet uit, alleen wanneer m'n shet uitgebroken was ging die d'r wel achteraan. Lachen

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 07:45

Ik vind geiten niet handig in de wei ze zijn moeilijk achter een draad te houden. En als ze zich vervelen beginnen ze wel aan paardenstaarten

Waarom heb je de titel eigenlijk in Capslock? staat nogal schreeuwerig...

Leaa

Re: Een vraagje over paarden en geiten samen in de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:13

De pony van mijn oom stond ook met een geit in de wei.
Dat vond ze hartstikke leuk! Zo had ze altijd gezelschap en de geit at inderdaad al het 'vieze' gras op..

MonMich

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 14:49

Bij ons op de vorige stal hadden we dat ook en ging prima hoor maar met afgeknabbelende staarten kan wel gebeuren!

_Lauwtje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 21:16

Breken ze uit ?
Gegarandeerd, voor geiten moet je echt een gaaswerk hebben. Bovendien hebben wij met stroomdraad + eigenwijze geit slechte ervaring (troebele ogen/blindheid... al zou dit officieel niet kunnen maar een andere verklaring van een spontaan blinde geit die geen oogziekte heeft én flink in de stroomdraad gebeten heeft hebben we niet)
Eten ze aan paarden staarten ?
Staart is altijd gespaard gebleven, paardlief nam soms wel een hapje geit wanneer ze bij háár eten stonden.
Hebben ze bepaalde wormen ?
Jep, kunnen alleen niet in een paard leven en paardenwormen in een geit overleven het ook niet. Dus voor een worm-vrij weiland zijn geiten perfect.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 09:03

Bij mijn vorige verzorgpaarden deelden de 2 geiten het land met het paard. Geen problemen ondervonden. Er stond zo'n hek van ABC hekwerken en daarvoor een stroomdraadje.
Ze aten ook niet aan de staart etc.
Uitbreken is ook nog nooit gebeurd.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:32

Ik heb ook 2 geitjes lopen bij mijn paarden, die doen het goed samen, maar jammergenoeg krijg ik ze niet bij elkaar om te slapen, ze vreten het eten van de paarden mee op en daar zijn ze wat jaloers op!
maar verder moet je je geen zorgen maken!
Geitjes hebben altijd als gezelschapsdieren gezorgd voor eenzame paarden, paarden die luchtzuigen enz...

Succes ermee en veel plezier toegewenst!!

Ohja... draad goed afspannen want ze ontsnappen maar al te graag!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 10:48

* Geiten ontsnappen OVERAL uit wat alleen paard-proof is. Je moet een vrij hoge omheining hebben (want ze springen) en dan echt van gaas of spijlen waar de absoluut niet door kunnen. Ook blijven ze in nét iets te groot gaas vaak met hun koppen hangen dus pas daar ook voor op.

Geiten hebben enkele andere wormen dan paarden bij zich, maar die zijn voor een paard (itt tot paarden en ezels samen in de wei) geen probleem. Als je ze allemaal netjes ontwormd zal je daar geen problemen van hebben.

Wij hebben al meer dan 15 jaar (veel) geiten bij onze paarden lopen en meestal blijft het toch wel 'geit-bij-geit' en 'paard-bij-paard'.
Er zijn weleens uitzonderingen, zo hadden we eens een geit die niet zo goed met andere geiten op kon schieten maar lekker samen met de koeien en paarden leefde.

Op zich dus goed mogelijk, maar die omheining (zucht)...

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:02

Vind het grappig om te lezen dat iedereen waarschuwt voor uitbreken. Die bij mijn verzorgpaarden hebben dat nog nooit gedaan en de omheining was in die zin niet echt geitproof.

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:13

Dan heb je heel veel geluk met je geiten! Wij hebben door de jaren heen honderden geiten gehad, en vrijwel allemaal zijn ze er mééster in. Sommige gaan door de sloot (die is vrij ondiep en ze wandelen er zo door), anderen springen over hele hoge hekken (en blijven dan rustig hangen omdat ze het toch net niet redden).
Een derde denkt dat ze toch echt wel door dat fijne gaas past, en die vindt je dus bijna dagelijk met haar kop in het gaas vast. De volgende heeft besloten het hout op te vreten en zo de wijde wereld in te trekken.... echt geiten zijn briljant.

En dat ze het nou zo slecht hebben....ik denk het niet. Ze hebben 2,5 hectare om zich te vermaken, te schuilen tegen regen en zon en een gevulde ruif. Vreemde jongens, die geiten Haha!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:30

geiten...mmm, ergens heb ik een gezegde in mijn hoofd over geiten houden en leren vloeken Nagelbijten / Gniffelen lol

maar ja, gaat an sich prima, zolang de heining mar jurassic parc stijl is Vork
en je je paard zijn manen en staart insmeert met hertshoornolie etc om ze uit zijn haar te houden (anders kun je je staart wel gedag zeggen )

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:02

wij hadden ook een geit bij een groot paard staan en deze is helaas in een enthousiaste speel bui gekild.. paarden zijn soms heel lomp en onvoorzichtig en een geit kan dat niet hebben..
mijn shet heeft ook nog eens een schaap van iemand anders omgelegd.. zelfde verhaal..
waarschuw daar dus wel voor, dat jij niet verantwoordelijk bent voor het welzijn van de geiten..

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 13:09

het hangt er ook vanaf wat voor geiten het zijn.
Voor de meeste geiten heb je inderdaad, zeker aan de buitenkant van je land, schapengaas omheining nodig.
Ik heb een drietal Nubische geiten. Dat zijn hele grote geiten (melkras) en aanhankelijk, rustig en niet zo slim.
Mijn weide heb ik aan de buitenkant helemaal omheind met schapengaas. Maar de binnenverdeling met palen en lint. Ook wat lager voor de geiten. Hier blijven ze keurig achter, maar ik weet dat dwerggeiten dat niet doen...
Nubische geiten zijn ook te dom om van de paardenstaarten te knabbelen. Ze hebben heilig ontzag voor mijn paarden. Ze lopen wel altijd gezellig bij elkaar in de buurt, maar de Nuben zullen nooit echt dicht bij de paarden komen.
Voor wormbesmetting is het juist gunstig om geiten (of schapen) en paarden in dezelfde weide te weiden. Ze heffen elkaars wormencyclus op....dus dat is handig.
Als je weide aan de buitenkant niet met gaas omheind is, zou ik er niet aan beginnen, als ik jou was. Als dit wel het geval is, dan is het 't proberen waard. Gezellig voor je paarden, goed voor je begrazingsbeleid...en je helpt er ook nog iemand mee!

moos24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 11:16

Ik heb geen idee wat voor geiten het zijn. En ik heb ook tegen die man gezegd dat mijn wei netjes paard "proof"gemaakt word, en dat ik geen rekening met de geiten houd, dat is zijn eigen verantwoording vind ik. Hij vroeg aan mij of de geiten bij mij eventueel in de wei mochten. Maar als ik het allemaal zo leest, laat ik de geiten wel in een ander deel van de wei lopen, en niet bij de paarden. Voor eventuele staartvretende risico's.
En voor de rest mogen ze gebruik maken van de wei, maar hij moet zelf het gaas er aan brengen.

Maar erg bedankt voor het delen van jullie ervaringen ! Ik kan hier echt wat mee.

Mariekee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 16:50

Geiten kunnen gewoon samen met paarden.

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:13

Bij mij zijn de geitjes héél speels met mijn minihengstje, ze springen op zijn rug, ze komen op hem liggen als hij zijn dutje doet!
Het zal wel van geit tot geit afhangen Knipoog

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-08 13:17

Ik wil graag een aantal dwerggeitjes hier bij mijn paarden, 2 schapen hebben we al (en lammetjes op komst!) onze omheining is dus al van gaas. Ik weet niet hoe jouw omheining precies is. Bij ons in de buurt staan trouwens wel een paard en een geit samen, geweldig die twee! als ik voorbij kom met m'n haflinger komen die geit net zo hard mekkerend aanrennen als die pony al hinnekend! en ik zie geen afgebeten staarten Knipoog

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 08:45

hahaha, hier nog eentje met een uitbreekgeit Tong uitsteken

Gaat verder prima samen alleen geit kan niet op het weiland want die breekt echt zo uit. als je hek geitproof is, kan het prima. Maar mijn geit gaat zelfs onder hekken door Bloos

Maar voor de gezelligheid is het prima, geiten kunnen ook wel tegen een stootje en raken niet zo snel gestressed (ik bedoel als er eens paard achter aan gaat of een hapje in zn vel Vork )