Wat moet ik doen? 24/7 stal naar 24/7 weidegang

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Isiss

Wat moet ik doen? 24/7 stal naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 14:36

Mijn paard gaat binnenkort verhuizen naar zijn nieuwe stal. Helemaal leuk natuurlijk. Maar hij staat nu 24/7 op stal. Bij zijn nieuwe huis gaat hij 24/7 de wei op. Er is geen mogelijkheid tot binnenzetten snachts. Hij komt met een paar andere pony's daar te staan dus niet alleen. Hoe moet ik dit nu opbouwen? Want waar hij nu staat kan ik hem niet laten wennen aan wei. Vroeger heeft hij wel buiten gestaan weet ik. Ik ben ook bang dat hij het aan zijn hoeven krijgt door deze grote verandering. Moet ik hem een graaskorf omdoen zodat hij zich niet vol kan eten? En wat moet ik hem bijvoeren? Hij werkt niet intensief. 4 dagen per week basiswerk alleen. Misschien komt het ontzettend dom over maar ik ben zo blij voor hem dat hij eindelijk naar buiten kan dan....

Dani_

Re: Wat moet ik doen? 24/7 stal naar 24/7 weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:46

Dat is wel eng, zo'n grote overgang in 1 keer. Het is toch het beste om het grazen rustig op te bouwen. Hebben ze geen paddock's? Dan kun je hem daar eventueel in zetten de eerste tijd en de weidegang opbouwen.
Anders vindt ik een graaskorf niet eens zo'n gek idee. Ik zou verder hetzelfde bij blijven voeren als je altijd al deed en dat dan geleidelijk afbouwen.

Is er geen plek vlakbij stal waar je je paard aan de hand kan laten grazen? Dan went hij in ieder geval al een überhaupt gras en grazen. Ik durf je niet te zeggen of de overgang te groot zal zijn in 1 keer.... Maar wel hartstikke fijn voor je paard dat hij straks fulltime buiten komt te staan. Lachen

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:51

Heb het een paar jaar geleden ook gedaan en is bij al de paarden goed gegaan. Miesschie kun je gras van een andere wei maaien of uit een berm zodat ie aan gras went Clown

En wat heerlijk straks met mooi weer staat je paard lekker buiten.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:29

Graaskorf lijkt me een goed idee. Mijn shet heeft er ook een.
Dan kan je in begin de graaskorf dag en nacht omhouden, daarna alleen overdag of alleen 's nachts en dan helemaal af.
Zo bouw je het gras toch op.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 19:59

Graaskorf lijkt me geen goed idee. Hij moet zich aanpassen aan de andere ponys en het kroelen en krabben wordt hem zo onmogelijk gemaakt. Gewoon ergens laten grazen elke dag of gewoon gras maaien.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:15

Dat is idd wel een nadeel van een graaskorf en een nieuwe kudde. Paardje moet wel van zich af kunnen bijten. Het is niet onverstandig om hem nu alvast (aan de hand) te laten grazen. Kun je daar niet eventueel een stukje wei afzetten?

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 08:29

ik zou ook alleen kunnen verzinnen om nu dan in een berm te laten grazen of evt in een paddock zetten snachts op de nieuwe stal. verder mss op een kale wei zetten in een tijd dat fructaangehalte laag is?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:12

capopjekop schreef:
Kun je daar niet eventueel een stukje wei afzetten?

Dacht ik ook aan. Zo kan hij rustig wennen aan de andere ponies en kan ie zich niet volvreten.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:16

BEH-->VSW

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:20

Is het niet mogelijk om op je oude stal alvast laten wennen aan gras? Zo niet, probeer dan je paard te laten wennen aan het gras dmv graswandelingen. Knipoog Breid dat in de loop van de tijd uit met grazen.

Op je nieuwe stal zou ik eerst je paard een maand op de stal laten staan en geleidelijk aan gras en buiten zijn laten wennen. Maar is dat niet mogelijk, zorg dan voor een stuk afgezet land met kort gras en laat hem wennen aan zijn nieuwe dieet. Verder kan hij alvast kennen maken met zijn buren als zijn land grenst aan een land met zijn toekomstige weidegenoten. Komt ie op volle weide, laat hem een paar uur per dag graaskorf dragen.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:23

Hoe vol is de wei eignelijk waar hij komt te staan? Als er al die andere pony's er al de hele winter op staan, is het gras kort genoeg en zou ik hem gewoon erbij zetten. Een graaskorf lijkt me dan niet echt nodig, zeker niet omdat hij in een nieuwe kudde terecht komt en zich moet kunnen weren.

Isiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 12:32

De andere ponys zijn begin mei de wei opgegaan. T zijn er maar 3 dus veel zullen ze niet weggegeten hebben. Ik hoop dat ik een stuk kan/mag afzetten met lint. Paddock hebben ze niet, wel een rijbak maar ik denk niet dat ze er blij mee zijn als ik hem daar inzet:p ik heb hier wel de mogelijkheid om hem gras te laten eten maar dan moet ik naar buiten met hem.

Speedster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:56

Jammer... In dat geval zou ik misschien zelf toch voor de graaskorf gaan, maar zou ik er wel een hele tijd bij blijven in het begin om te kijken hoe het gaat. Of hij niet in de trubbels komt met die graaskorf omdat hij niet van zich af kan bijten.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:40

Voordat ie op het land gaat volproppen met hooi; ik zou geen korf omdoen.
9 van de 10 keer gaat het goed, dus geen reden om je druk te maken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:50

hier is een nieuw paard gekomen die niet aan gras gewend was en die hebben we eerst een paar dagen kort (2 uur ong.) op de wei gelaten en verder in de paddock. Daarna een paar dagen zo'n 4 uur per dag, vervolgens de hele dag, en na een week dag en nacht. Wel wat zachtere mest na overgang dag en nacht maar verder geen problemen.

Als je thuis aan de hand al een uurtje kan grazen elke dag, en je mag je pony op een kaal stukje zetten met lintje tussen de andere paarden (gewoon een stukje wat al kaal is afzetten) en eventueel 's nachts in de bak lopen met wat hooi, dan is er toch een wenperiode...
Houdt je paard goed in de gaten. Krijgt hij diaree? Wordt hij erg winderig? Dan kun je beter even minderen met gras en meer droog ruwvoer geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 12:56

Nu elke dag aan de hand laten grazen, opbouwen, je begint met 20 minuten en de volgende dag 30 minuten, doe elke dag er 10 minuten bij. Als je per 1 juli gaat heb je nog 2 weken, het zal je tijd gaan kosten, maar het is voor het bestwil van je dier, bouw tegelijkertijd het krachtvoer af. Geef hem wel meer hooi. Over 2 weken is hij van de krachtvoer af en zorg dat hij dan minimaal 2 uur op een dag heeft gegraasd. Vraag aan de nieuwe stal of hij een stukje afgezet krijgt naast de kudde. Dat mag hij dan kaal eten en dan zal hij er aan wennen buiten te zijn en het met gras te doen, doe dit bv een week of 2 weken en dan in de kudde plaatsen. Voor jouw dier erg relaxed, dan kan hij op zijn gemak wennen aan de kudde en het buitenleven en ben jij gerust dat zijn biologisch systeem niet in de war gaat.

Veel succes.