Geen wateraansluiting op stal, tips gezocht (waterpomp?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nikkigioa

Geen wateraansluiting op stal, tips gezocht (waterpomp?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:01

Op stal is geen drinkwateraansluiting. Nu haal ik water uit de sloot met emmers, maar daar zitten allemaal watervlooien, prutjes e.d. in. Niet zo fris.. Bloos

Ik kan me voorstellen dat er meerdere stallen zijn zonder aansluiting op het waternetwerk. Hoe hebben jullie dat opgelost?

En is het een idee om een grondwaterpomp aan te schaffen? Is dat handig (hoe werkt het?) en krijg je er schoon water mee? Elektriciteit wekken we trouwens op met een aggregraat.

Ik zou heel graag tips en advies krijgen! Alvast bedankt!

Boktpony

Re: Geen wateraansluiting op stal, tips gezocht (waterpomp?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:03

grondwater pomp is een heel goed idee Pling en het is schoner en koeler water als uit de sloot! vooral nu met die warmte is grondwater stukken beter...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:04

je kan waterput laten slaan, ik was 150- of 180- kwijt en heb 10 of 12 meter diepe put
ik heb geen stroom, maar handpomp, je kan ook pomp op benzine laten lopen, of op stroom
op zich erg handig, schoon en lekker koel water en t is ook nog gratis ook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:05

Een grondwater pomp is zeker een idee.
Maar dan moet je wel eerst een puntstuk laten slaan. Een soort buis de grond in.
Daar kun je dan de pomp op aansluiten zeg maar.
Je kunt verschillende soorten pompen krijgen; op electriciteit, op benzine of een ouderwetse handpomp Lachen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-08 13:05

Weet jij misschien ook doe dat werkt, zo'n pomp? En zit er genoeg water in de grond dan?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:06

Idd een puls laten slaan is een erg goed idee.

Je kunt ipv een elektrische pomp ook gewoon een handpomp er neer zetten. Krijg je wel spierballen van Haha!

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 20:39

Als het enkel de bedoeling is om de paarden te laten drinken, kun je ze gerust ook zelf laten pompen uit een waterput. Hier vind je een voorbeeldje... Zet hem de eerste keer vol water; als ze dorst hebben, leren ze 't vanzelf.

Groeten, SuSEQ

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 21:06

Waterpomp is ideaal natuurlijk, maar het laten slaan van zo'n pomp kost wel wat geld, dus als het stuk grond niet van jou is en je niet zeker weet hoe lang je gaat blijven dan kan het weggegooid geld zijn. Wij hebben het een tijd geleden nagevraagd, en het zou minstens zo'n 500 euro kosten.
Een andere mogelijkheid is het regenwater van het dak van de stal opvangen in 1000-liter vaten. Zo doen wij het ook hier in de wei. Als het flink stortregent is zo'n vat soms in één nacht volgelopen, en je doet er met twee paarden ongeveer een maand mee. Als je zo'n vat zwart verft komen er minder snel algen in het water, en in de schaduw blijft het vat lekker koel.

SuSEQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:44

MysticTinker schreef:
Een andere mogelijkheid is het regenwater van het dak van de stal opvangen in 1000-liter vaten. Zo doen wij het ook hier in de wei. Als het flink stortregent is zo'n vat soms in één nacht volgelopen, en je doet er met twee paarden ongeveer een maand mee. Als je zo'n vat zwart verft komen er minder snel algen in het water, en in de schaduw blijft het vat lekker koel.

Regenwater is zeker een optie: wij hebben een ondergrondse citern klaar liggen tegen dat we eens aan een pomp geraken...

Van die 1000 liter vaten op palletten zijn heel handig; al zou ik ze eerder wit verven en meerdere laagjes leggen. Zo komt er ook geen licht door en wordt het water niet warm als de zon erop zit...

Groeten, SuSEQ

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 22:49

Nadeel van zo'n ondergronds watervat is natuurlijk dat je weer een pomp nodig hebt. Wij hebben de 1000 liter vaten inderdaad ook wat hoger staan, op een stapel stoeptegels, hoe hoger het vat staat, hoe meer druk op de tuinslang en hoe sneller het water loopt. Ook handig als je het paard eens wil afspuiten, er zit dan genoeg druk op Lachen
Wit verven is misschien idd nog beter dan zwart verven. Moet je wel goed dik doen, wij hebben een paar witte vaten waar nog licht doorheen komt, en dat water is erg snel groen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:45

500 euro voor een puls slaan?
Jeuj dat betalen we er hier niet voor hoor.
Wij hadden destijds een grote pomp met reservoir (sloeg aan als het reservoir half leeg was, dus was super voor de drinkbakken)
250 euro voor en puls slaan en de pomp..

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:53

je kunt ook spul krijgen voor het groei van algen tegen te gaan. Je doet er dan een paar druppels in het vat. Is niet schadelijk voor de paarden. volgens mij is het een soort jodium maar moet ik even na kijken als ikhet vergeet pb me dan even.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:54

mhollander schreef:
je kunt ook spul krijgen voor het groei van algen tegen te gaan. Je doet er dan een paar druppels in het vat. Is niet schadelijk voor de paarden. volgens mij is het een soort jodium maar moet ik even na kijken als ikhet vergeet pb me dan even.

Klopt, of een paar vissen erin. Dat doen boeren vaak met het water voor de koeien Huilen van het lachen

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 05:57

haha en in de winter de vissen er uit vissen Lachen

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-08 09:46

Bedankt voor de tips! Regenwater opvangen doen we inderdaad al, in twee badkuipen. Maar met deze droogte staan ze leeg.
Ik ga uitzoeken wat het kost om een puls te laten slaan. We staan op zandgrond (duinen), het schijnt dat je dan niet zo diep hoeft te gaan. Maar nog even uitzoeken allemaal.

Maar grondwater, is wel drinkbaar dus?

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:50

ja zeker is het drinkbaar. Als je slimt ben zet je er een filter tussen. Hebben wij niet en bij ons komt er dan een bruine laagje overheen. Het ruikt ook niet erg fris maar ze drinken het wel. Het bruine laagje komt omdat er ijzer in zit en omdat er zuurstof bijkomt volgens mij

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 09:52

Lynn_Nikita schreef:
je kan waterput laten slaan, ik was 150- of 180- kwijt en heb 10 of 12 meter diepe put
ik heb geen stroom, maar handpomp, je kan ook pomp op benzine laten lopen, of op stroom
op zich erg handig, schoon en lekker koel water en t is ook nog gratis ook

zoiets betaalde wij ook Ja

wij hebben er een pomp op zitten waar ze zelf moeten pompen Lachen

mhollander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:26

ben ook wel benieuwd naar die prijzen. Weet iemand in de buurt van grongingen die het doet en hoe duur dat is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 10:28

Ik denk dat het eraan ligt op welke grond je zit, en hoe diep het grondwater zit. Wij zitten hier op kleigrond, dat is vrij duur, maar zandgrond is dus weer een stuk goedkoper.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 11:43

Wij hebben ook 2 putten en een 1000 liter vat.
We hebben een motertje op bezine die water kan ophalen, zo hoef ik ten eerste niet te pompen ten tweede kan ik me paard lekker afspuiten en ten derde kan ik het gras sproeien.
Erg handig dus! En je krijgt er heel schoon water mee Ja