(weet niet of het hier goed staat, maar moet het plaatsen van mezelf)
Ik wil iedereen bij deze waarschuwen voor de zogenaamde "noodboxen"
Antje stond tot 2 maanden geleden in zo een noodbox, je kent ze wel...
Tralies en daaronder een frame, waarop van die plastic platen bevestigd zijn. De deur is van hetzelfde materiaal en klapt open, in tegenstelling tot de meeste "vaste"boxen, die hebben een schuifdeur. En daar zit het uhm in.
Ze heeft half november 's nachts vast gelegen in haar box. Daarbij heeft ze de pech gehad met haar benen tegen de boxdeur aangelegen te hebben. Je raadt het al... Ze is door het trappen met haar been tussen de boxdeur geschoten. Er zit namelijk nogal speling op die deuren. Met gevolg dat we de volgende ochtend antje terugvonden in het gangpad. Alles onder het bloed... Na het paard gecontroleerd te hebben, gezocht naar de oorzaak. En jawel... De rand van de boxdeur zat onder het haar en bloed. De hele box onder het bloed.
Na het been schoon gespoeld te hebben toch maar de VA gebeld. Het leek allemaal niet zo ernstig, gewoon wat sneeen.
De VA dacht hetzelfde, dus in drukverband, anti- biotica en metacam en nog een of ander supplement, omdat ze best bloed was verloren en toch al 8 maanden drachtig was.
Ik moest elke dag nieuw verband aanleggen, eerst 3 dagen allemintex, daarna droog verband met gaasjes met een zalfje erop. En na een week droog verband erop. En absolute boxrust.
Na een week ging het niet beter met de wonden en vond ze dikker worden. Dus weer de VA erbij, die zei dat het super ging en dat het er zo uit hoorde te zien, maar omdat het nog etterde ik het in nat jodiumverband moest zetten. Hier was ik het er niet meeeens. Na het weekend een andere VA opgebeld en die laten komen. Deze heeft direct het been kaal geschoren, liet mij weten dat de anti-biotica soort die ik gegeven had, helemaal niet bij dat been kwam. En dat er al wildvlees op de wond kwam. Er mocht absoluut geen verband op, omdat dat de wond afsloot en daardoor ging onsteken. Ik moest het vanaf toen elke dag goed met betadinescrub wassen, goed laten drogen. Dan het wildvlees met speciale stiftjes aantippen (zodat dat wegbrandde) en de randen met vulkatanzalf behandelen. (is ook tegen wildvlees) En zo veel mogelijk stappen om de wond goed te laten doorbloeden.
Eindelijk ging de wond beter en was zo goed als dicht. Dus paardje weer op de wei. Ze is toch altijd rustig en ze moest zoveel mogelijk bewegen, dat ging super! De wond ging enkele malen vervellen en zag er beter uit.
Maar toen....
Ik ben inmiddels verhuisd, heb haar nu aan huis staan. Wat ik fijn vond zodat ze thuis kon bevallen en niet meer in die "enge" box hoefde. Ze ging steeds vaker liggen omdat de dracht zwaarder werd.
Maargoed, hier op de klei kon ze nog niet naar buiten, omdat het veelste nat was. Dus ik weer aan de hand stappen. Tevens ben ik ook door gegaan met het behandelen met vulkatan.
End maart is Casper geboren en begon antje met meer door de wei te lopen en draven etc. De wond ging weer open!
Dus foto's gemaakt.. en wat blijkt.. Botsplinters... Ik kan wel janken, arm paardje. Laat je twee veeartsen ernaar kijken, geen van beide komt ook maar met het idee om een foto of peesscan te maken. Uiteindelijk heb ik zelf de mobile paardenkliniek gebeld voor foto's. Deze hadden het over botsplinters. Dus ik weer de 2e veearts gebeld. Opereren na het afspenen van Casper was het advies.
Vandaag ben ik naar de Lingehoeve geweest met de foto's om ze nogmaals te laten bekijken. Deze zei dat de foto's niet super waren omdat je niet kan zien waar het griffelbeentje vast had gezeten
Wat???? Griffelbeentje? Ja dus, het griffelbeentje is afgebroken en die zweeft nu rond. Maar ook hun geven het advies om na het afspenen pas te opereren. Dit omdat antje dan boxrust moet, het opereren kan wachten en het veulen dus lekker met mams op de wei kan lopen.
Dus, weer een jaar verder.. met dank aan een noodbox.
Er staan vele paarden in dit soort boxen, heb inmiddels gehoort dat er al enkele paarden "ontschoent" (hele hoef afgerukt)zijn door deze deuren.
Hiermee wil ik dan ook zeggen: LET OP JE BOX. plaats desnoods een extra schuif onderop de deur, en sta erop dat deze ook wordt dichtgedaan.
Bedankt voor het lezen van dit lange verhaal