Manen Trekken HELP!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TokioH

Manen Trekken HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 12:56

mag je de voorste manen van je paard ook trekken?

want volgens mij lijkt het daar het pijnlijkste..
of gewoon knippen?

en wat doen jullie als je vanvoor een knotje maakt en der nog haartjes uitsteke ik bedoel dn naast het knotje zijn nog manen knippen jullie die af of£..

Up_to_Date

Re: Manen Trekken HELP!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 15:54

Ik bewerk de voorpluk wel eens.
Met wedstrijd hangt dat los en ik maak geen knotje.
Als je goed trekt, met een scherp snijmesje, moet het geen pijn doen.
Je moet ook geen grote pluk pakken.
Op de site van anky staat uitleg.

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:15

wat is de site van anky?

laura1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:19

Ik zou de voorpluk niet trekken hoor!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:22

Misschien de voorpluk goed vasthouden, zodat het het paard (bijna) geen pijn doet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 16:27

Ik trek ze gewoon.
Het paard dat ik rijd vind dat niet vervelender dan de rest.

bij het vlechten van de voorpluk steken er nagenoeg geen haartjes uit, dus er valt niks te knippen...

TokioH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 16:32

ok, bedankt voor de tips, ik ga het proberen te trekken want zijn voorpluk is echt dik, en ik hoop dat het daarmee ook dunner word../

jeweetzelf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 19:02

Ik haal altijd de dode haren eruit met kammen en dan beetje stevig kammen dat doet geen pijn.
Ik maak de manen nat met invlechten dan steken er geen haartjes uit . en strak vlechten .
ik heb eigenlijk bij geen enkel paard dat er plukken naast het knotje zit meschien moet je wat vaker oefenen dan gaat het telkens beter.
met manen trekken gewoon kleine plukjes doen grote pluken doen wel zeer . als het niet lukt nietd oortrekken en dan plukje kleiner maken

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 00:22

De voorpluk zou ik niet gaan trekken, zo wie zo trek ik de manen niet van mijn paard, die snij ik, en de kleine puntjes die er dan nog onder uit steken knip ik af

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 04:19

TAO-->VSW

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 13:15

jeweetzelf schreef:
Ik haal altijd de dode haren eruit met kammen en dan beetje stevig kammen dat doet geen pijn.
Ik maak de manen nat met invlechten dan steken er geen haartjes uit . en strak vlechten .
ik heb eigenlijk bij geen enkel paard dat er plukken naast het knotje zit meschien moet je wat vaker oefenen dan gaat het telkens beter.
met manen trekken gewoon kleine plukjes doen grote pluken doen wel zeer . als het niet lukt nietd oortrekken en dan plukje kleiner maken

Juist zo doe ik het ook altijd Pling

Linda_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:27

Ik trek geen manen bij mijn eigen paarden. Ik geloof niet dat het prettig is of dat ze het niet voelen, mijn Z merrie word zelfs helemaal panisch als ik haar manen ga trekken. Zelfs met een praam lukt het niet, waarom zou ik in vredesnaam haar dit aandoen? Wat heeft het voor zin?
Ik heb altijd een mooie strakke, volle rij met knotjes en ik doe er misschien 5 minuten langer over met vlechten omdat het er zoveel zijn maar dat maakt mij niet uit.

http://www.linda-ernst.nl/Afbeeldingen/ ... en%203.jpg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:31

Linda_E schreef:
Ik geloof niet dat het prettig is of dat ze het niet voelen, mijn Z merrie word zelfs helemaal panisch als ik haar manen ga trekken. Zelfs met een praam lukt het niet, waarom zou ik in vredesnaam haar dit aandoen? Wat heeft het voor zin?

Idd, ik snap eigenlijk ook niet dat er nog zoveel mensen zijn die manen trekken. Het doet kennelijk dus best wel veel pijn bij het paard. Dus waarom uberhaupt ermee doorgaan Verward

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:34

Er zijn speciale manen "snijd" kammetjes te koop in ruiterzaken, waarmee je heel mooi de manen kunt bijwerken, je geen kaarsrechte manen krijgt, gewoon een natuurlijk resultaat, maar dan ZONDER het pijnlijke van het trekken!

_Susanne_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:33

Die snijdkammetjes geven ook het effect van manen trekken dus iedereen die het zielig vind raad ik aan dat eens te proberen Ach gut

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-08 20:02

ja inderdaad die kammetjes gebruik ik ook, krijg je precies hetzelfde effect en het is nog sneller ook en het allerbelangrijkste, je paard voelt er niks van!

ik vind manen trekken ook zielig, het doet ongetwijfeld pijn

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:11

ik trek helemaal niet!!
ook ik vind het onnodig pijn veroorzaken.
ik knip de manen met een kammetje, daarna ga ik door het onderste gedeelte met een uitdun schaar om het minder recht te maken.
de voor pluk blijg ik altijd af,hoe langer hoe mooier de knotten worden.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:17

Zolang ik niet op concours ga trek ik ook niks. Daarbij denk ik dat dat ook paardafhankelijk is, de ruin en de merrie die ik vroeger had stonden onder het manen trekken gewoon letterlijk te slapen. Dus in hoeverre het echt pijn doet...

In elk geval, ik zou persoonlijk de voorpluk niet trekken. Ik heb met de voorpluk nog nooit problemen gehad met vlechten. Ik heb tot dusver pas 1 keer een voorpluk ingekort en dat was omdat het paard in kwestie echt last van van die pluk, het hing allemaal in het oog en irriteerde haar. Toen kreeg ik de tik om de pluk te pakken, strak rond te draaien (alsof je een touw maakt) en het onderste stukje weg te knippen. Ik moet zeggen dat dat heel netjes geworden is, het was er niet aan af te zien dat het afgeknipt is. Maar dat heeft niet mijn voorkeur...

Verder zijn er idd een soort van snij-/knipmessen die speciaal voor het manentrekken zijn, maar erg fijn vond ik die niet.

Uitstekende plukjes heb ik nog nooit weggeknipt (gaten!), als het echt irritant was vlechtte ik het opnieuw of ik deed er een extra elastiekje in voor dat ene plukje.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 11:30

mijn paard vind het ook niks en ik ook niet dus ik pak de uitdunschaar. Sneller klaar en ziet er net zo netjes uit. als je weet hoe je het moet gebruiken natuurlijk

Juliette14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:19

ik trek de manen gewoon altijd, en een week voor de wedstrijd trek ik de manen nog een beetje bij, asl ik de knotjes ga maken, maak ik de manen vochtig zodat het makkelijker vlechten is enzo steken er ook minder haartjes uit;)

Xx.(L)

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:20

TokioH schreef:
wat is de site van anky?

uh, anky.nl?

poekel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 13:25

ik heb gister de manen bij geknipt. ik kan niet trekken. ben ten eerste een poos bezig, hij vind het een ramp en ik heb dan op het laatst een hanenkam omdat ik het niet recht kan krijgen. Ach gut
niet zo'n goed idee...
en de voorpluk doe ik niets aan tenzij het hem iriteerd in de ogen...

Marinka90

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-08 15:48

Kan geen kwaad verder hoor doet ze geen pijn.

Maysie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 03:02

Voorplek trek ik om de heeeeeeeeelveel tijd lichtelijk bij om de dooie stukje er even af te halen dit doe ik grotendeels gewoon met mij vingers en mijn knollie geeft er geen kik. Lachen

Manen knip ik over 4 dagen met veel geborstel alle kanten op. Ze ogen dan niet zo geknipt zeg maar Huilen van het lachen Om een beetje gelijke dikte te krijgen trek ik plukjes bij de onderste laag.

kadansjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-08 13:00

@ Marinka90, hoe weet je of het geen pijn doet? Als iemand haren uit jou hoofd trekt doet het toch ook pijn?

Ik weet wel zeker dat het niet prettig is voor een paard om manen uit de manenkam te trekken!

Er zijn zoveel alternatieven die precies hetzelfde effect hebben, vaak nog mooier en zeker sneller zijn, waarom zou je dan je paard dit aan doen?

En ook al denk je dat het bij jou paard geen pijn doet, dat weet je niet, je kan beter voor de veilige weg kiezen, zo weet je zeker dat je je paardje geen pijn doet!