Diameter Longeercirkel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

W_W

Diameter Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 19:54

Hallo Bokkers,

Ik sta momenteel op een stal waar geen longeercirkel aanwezig is. Omdat ik hier gebruik van wil maken in mijn training mag ik een stuk afzetten in de bak met afrasterings palen en lint.
Nu ben ik aan het uitvogelen wat dat grapje me gaat kosten, en vooral hoeveel ik nodig heb van alles.

Daarom enkele vraagjes;

Wat is de meest gangbare diameter voor een longeercirkel?
Hoeveel palen zijn er voor deze grootte nodig?
Welk lint raden jullie aan?

Groetjes!

friesiszwart

Re: Diameter Longeercirkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 10:35

Ik zou uitgaan van 15 meter.
I rol lint ca 43,00 euro en 10 paaltjes a 3,20 euro an dan in een hoek plaatsen anders heb je meer paaltjes nodig.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 10:57

Bedankt voor je reactie!
Om de hoeveel meter moeten de paaltjes komen?

Ik zat zelf te denken aan paaltjes van 1.20m hoog, 1.50m lijkt me te veel van het goede en 90cm weer te weinig.
Ik wou het niet in een hoek omdat ze dan als nog de hoek ik kan duiken (doet ze niet maar toch).
Voor een longeercirkel van 15m. heb ik ong. 48m lint nodig voor rond om, kan ik dan het beste het dubbele doen voor 2 keer rond zodat het echt goed afgesloten is?

Nogmaals bedankt voor de reactie!

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 13:27

Minstens 2x, misschien zelfs 3x.

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 13:40

En de paaltjes?
Ik heb nu goed draad gevonden, 40mm dikte. Genoeg om 3x rond te gaan.
Er zijn paaltjes van 114cm en van 163cm wat is wijsheid? Paard is tussen de 1.55m en 1.60m.
Om de hoeveel meter moet een paaltje? Ik dacht zelf ong. om de 3m.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 16:40

ik zou persoonlijk kiezen voor een longeercirkel met een grotere diameter dan 15M. 15M vind ik klein. Ideale maat vind ik 18M.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 21:29

Ik heb 15m gehad op mijn stage, die is vergroot na 16m gworden en echt een wereld van verschil. Daarom is ie hier thuis nu ook 16m en dat bevalt prima. Wij hebben gewoon een vaste longeercirkel.
Als je het met verplaatsbare afrastering zou doe zou ik het idd iets hoger van 90cm doen. Je kan bijv ook gewoon de 150cm paaltjes nemen en ze gewoon op 110cm de draad. Enkel draad is iig voor mijn paarden meer dan voldoende Ja Voor lint zou ik het 2 of 4 cm lint gebruiken. Bij brave paarden is dik wit koord vaak al voldoende.
Hoeveel meter je ongeveer nodig hebt durf ik niet te zeggen, maar rollen gaan toch per 50 en 100 en 200 m? 50 m lijkt me voldoende!

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:02

Bedankt voor de reacties!

@ rowo; een diameter van 16m is dus meer aan te raden?
Het paaltje van 114cm zal die voldoen? Want dan kan het draad ook op 110cm. Ik denk dat ik voor lint van 4cm ga. Bedankt voor je duidelijke uitleg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:04

Ik vind 15 ook echt te klein.
Nu heb ik hem 20, maar dat is als je het een paard aan wilt leren weer wat groot.
Dus ik kan me wel vinden in 18 Ja

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 09:13

Bedankt voor je reactie RK!

Waarom is 15 of 16m te klein? Als je de longeerlijn (8m) er aan hebt is het misschien net wat te groot, of zie ik dat verkeerd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 09:17

Je loopt zelf vaak ook nog wel een circeltje dus je longeerlijn is niet op Lachen

Ik vind het voor paarden niet fijn longeren.
Zeker de galop niet bij een jonger paard, het is dan erg zwaar vind ik zo'n kleine volte.
Kweet niet, vond het gewoon niet fijn toen ik zo een stukje had afgezet Lachen

Probeer het zelf eens uit met prikpaaltjes en kijk wat je fijn vind Lachen

W_W

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 10:18

runningkawa schreef:
Je loopt zelf vaak ook nog wel een circeltje dus je longeerlijn is niet op Lachen

Hier heb je gelijk in, helemaal niet aan gedacht Clown

runningkawa schreef:
Ik vind het voor paarden niet fijn longeren.
Zeker de galop niet bij een jonger paard, het is dan erg zwaar vind ik zo'n kleine volte.
Kweet niet, vond het gewoon niet fijn toen ik zo een stukje had afgezet Lachen

Probeer het zelf eens uit met prikpaaltjes en kijk wat je fijn vind Lachen

Ik heb idd een jonger paard, ik longeer haar niet heel intensief omdat ze nog jong is. Het is meer tegen de verveling omdat ze nu nog op stal staat.
Als ik haar aan de longe heb heeft ze nog erg moeite met galop dus meestal moet ik mee "rennen" omdat het anders te veel voor haar word, hierom laat ik haar bijna niet galoperen.

Het is ook deboeling dat ik het ga uitproberen om te kijken of ik het fijn vind. Ik ben ook nu opzoek naar die prikpaaltjes omdat ik sowieso geen vaste cirkel kan maken.
Maar ik twijfel ook wel omdat ze bijna op land gaat en ik haar dan echt op land wil, kan ze nog even baby zijn en groeien. Dan kan ik er misschien beter even mee wachten Tong uitsteken
Ik ga het iig even uitproberen!

Bedankt voor je reactie!

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 10:40

@ TS: je longeerlijn is 8m, maar je je staat zelf op de helft van de cirkel dus heb ook maar 8m ongeveer nodig.

Ik laat ze overigens nooit galopperen aan de longeerlijn dus daarom vind ik 16m ook groot genoeg.