aanleggen buitenbak zonder drainage! HOE?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaloLau

aanleggen buitenbak zonder drainage! HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 16:01

sinds een half jaartje woon ik nou in didam. Hier heb ik alle ruimte voor mijn paarden en mij shetje. Nu is het zo dat we sinds kort besloten hebben om een buitenbak aan te leggen. Hier hebben we een plaatsletijke loonwerker voor laten komen voor wat advies. Hij heeft het ongeveer zo'n 40 cm afgegraven en met het zand het andere weiland gevlakt. Na die 40 cm zat er alleen nog maar geel zand. Ook licht hij presies naast de sloot, en zelfs na hevige buien van vorige week stond er geen druppel water (grondwater nog niet kunnen vinden ondaks vijver van 1,50 diep?) Een drainage aanleggen is voor ons dus echt overbodig. Maar we zitten nu met de vraag wat nu? Wat moet erop? Onderlaag bovenlaag? Ook is het zaak dat het niet ik weet niet hoeveel geld gaat kosten! Hebben de loonwerker al gevraagd maar die had geen verstand van wat wel of niet werkte mbt echt rijden. Hij zou zijn klanten wel eens navragen , deze hebben we gebeld en kwamen uit op 26 euro de kuub! DAt werd hem dus niet! hebben jullie adviezen voor mij? Wil eigenlijk graag weten wat voorn ondergrond en toplaag, En waar ik dit kan kopen natuurlijk!

Alvaste bedankt! Pling

TNT

Re: aanleggen buitenbak zonder drainage! HOE?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:13

ik ben nu ook alles aan het uitzoeken voor onze rijbak elke ook zonder drainage gelegt gaat worden wij gaan extra sleuven graven onder de onderlaag waarin grove kiezel komt,

in jouw geval opvullen met stierenzand/drainage zand en een toplaag van 15 cm paardenbakzand, heb toevallig een site gevonden vandaag waar je dat gewoon kunt bestellen.

http://www.zandbestellen.nl/catalog/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 21:16

wij hebben het om laten spitten (zandgrond)
Gele naar boven gehaald, zwarte naar onder.
Nog wel iets met de zwarte gemend omdat het anders te zwaar is.
En het bevalt ons goed Lachen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 23:11

zo te horen ligt de bak nu lager omdat de grond afgegraven is om het weiland op te hogen/te egaliseren...

Je zult dus zand aan moeten voeren als je hem weer omhoog wilt brengen. als je grond van zichzelf al erg droog is kun je beter geen drainagezand gebruiken, in elk geval niet als toplaag, dat wordt heel snel te los. Je zou hem op kunnen vullen met dat gele zand wat bij jullie in de omgeving in de grond zit. Misschien bij een zandafgraving? En dan navragen wat voor korrel het heeft. Rond, vierkant etc. Voor een bak kun je als toplaag beter een wat vierkante korrel hebben. Die blijft namelijk beter liggen en gaat zich zetten zodat je een stabiele bodem krijgt. Rond grof zand laat vaak wel goed water door, maar blijft altijd te los. Dat rijd niet fijn.

Hoe is dat stuk nu te rijden? Met deze droogte krijg je een beter beeld van hoe het zand zich dan houd. Als het straks weer flink geregend heeft kun je kijken hoe goed de laag water doorlaat. Dan weet je gelijk of het erg nodig is hem op te hogen.

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 08:17

Hij is nu 40 cm lager als de rest! bovendien is hij natuurlijk niet recht getrokken! Kan ook niet als hij zo laag ligt! Maar hij is nu kurk droog!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:22

Maar als het nu met dit weer ook niet meer kurk droog is... dan ziet het er slecht voor je uit Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 08:31

TNT schreef:
ik ben nu ook alles aan het uitzoeken voor onze rijbak elke ook zonder drainage gelegt gaat worden wij gaan extra sleuven graven onder de onderlaag waarin grove kiezel komt,

in jouw geval opvullen met stierenzand/drainage zand en een toplaag van 15 cm paardenbakzand, heb toevallig een site gevonden vandaag waar je dat gewoon kunt bestellen.

http://www.zandbestellen.nl/catalog/

ik vind dat zand daar alleen erg duur...

MaloLau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-08 09:34

ik dus ook! Echt veeeeeeeels te duur! Iemand een ander idee?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 12:12

nou op die site staat wel nuttige info Pling neem deze info mee naar je loonwerker en vraag hem naar dat zand... dat zal hij vast wel kunnen regelen toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:54

om te beginnen zou diegene die de grond afgegraven heeft de boel misschien even voor je kunnen rechttrekken/slepen. Met dit droge weer heb je dan alvast iets om in te rijden en kun je rustig om je heen kijken wat geschikt is.
Zand is erg prijzig. Voor woudzand, wat hier redelijk goed te krijgen is, betaal je zo rond de 10 tot 15 euro per kuub. Dat zand ligt mooi stevig als je het iets vochtig houdt. Bij erg droge perioden wordt het uiteindelijk ook mul. Maar goed, agterbergbodems moeten ook gesproeid worden Knipoog
Doordat jullie het zo diep af hebben laten graven, zul je veel zand op moeten brengen dus gaat het erg in de papieren lopen!
Als je toch op moet bouwen kun je ook eigenlijk net zo goed gelijk drainage erin laten leggen. Dat is niet de grootste kostenpost, helemaal omdat het toch al afgegraven is nu...

De tip van Rianneke is een hele goede!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-08 14:57

joyce B schreef:
Zand is erg prijzig. Voor woudzand, wat hier redelijk goed te krijgen is, betaal je zo rond de 10 tot 15 euro per kuub

dat zand van jou vind ik nog best wel meevallen...
het paardenbak bak was iets van 470 euro per 20 kuub... jou zand zou uitkomen tussen de 200-300 euro per 20 kuub. vind dat een vrij groot prijsverschil Ach gut