welk ras is geschikt of ongeschikt voor 24/7 weidegang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boedjang

welk ras is geschikt of ongeschikt voor 24/7 weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 23:01

Hoi, mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een leuk paard die we zo natuurlijk mogelijk zouden kunnen houden, hier in de buurt is een wei en paddock waar paarden zomer en winter op staan, met schuilstal, in de zomer ziet het er allemaal heerlijk uit, in de winter is het wel blubberig, uiteraard.
Nu zijn er natuurlijk rassen die nogal aanleg hebben voor mok en hoefbevangen maar ik neem aan dat er ook specifieke rassen zijn die beter buiten kunnen, bijvoorbeeld ijslanders. Hebben jullie nog tips en of ideeen hierover? alvast bedankt voor de moeite

Goldenflower

Re: welk ras is geschikt of ongeschikt voor 24/7 weidegang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:03

Alle paarden kunnen in principe hele jaar buiten staan mits ze gezond zijn. Knipoog

Maar sommige paarden hebben aanleg voor dunne vacht en dan moet je wel regendekens gebruiken.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:11

Ieder paard kan het hele jaar door buiten, wat wel meespeelt is hoe ze opgegroeid zijn. Een 15-jarig paard dat altijd op stal heeft gestaan en bij ieder spatje regen meteen 6 dekens op krijgt, heeft niet veel weerstand opgebouwd. Maar ook zo'n paard is nog normaal te krijgen.

Veel mensen zullen een ijslander of een fjord oid aanraden, maar het probleem is dat die juist heel sober gevoerd moeten worden en het weidegras in Nederland is eigenlijk al teveel voor ze. Je ziet daardoor vaak problemen.

Zelf hebben we 24 uur per dag het hele jaar door zonder dekens buiten lopen: een kruising KWPN/connemara, een draver en een arabier. nooit problemen mee gehad. Alleen oppassen dus als je paard het niet gewend is, dan kan de eerste winter af en toe nog een dekentje nodig zijn.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:21

In principe kan het bij ieder gezond paard Ja
Alhoewel die van mij nooit een deken op gehad heeft, bleken zijn spieren toch niet goed te functioneren bij een combinatie van vocht en kou. Dus die heeft in de winter voortaan een regendeken op.
Maar hij blijft wel buiten Ja

Ashley__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:22

Dat kan bij ieder paard, mits het gezond is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:42

Het is al gezegd, maar ieder paard kan in principe gewoon 24/7 buiten.

Zelf heb ik twee kwpn-ers die 24/7 het hele jaar door buiten lopen. Beide zijn kerngezond, hebben nooit mok en zijn nooit ziek.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:43

Elk ras kan 24 uur in de wei staan als de wei maar geschikt is voor paarden Haha!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 14:28

nou super bedankt voor al jullie reacties, we hopen natuurlijk dat we een lief paardje vinden dat dit allemaal al gewend is, als iemand nog een leuk, gezellig paardje weet? lekker puur om mee naar buiten te gaan, we kunnen hier super buiten rijden dus....maar hebben ook een bak waar we les in kunnen krijgen ik wacht met spanning af. groetjes

abc12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 15:06

Succes Haha!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:06

Mok en hoefbevangenheid komt wat vaker voor bij koudbloeden, maar kun je voorkomen door niet te veel suikers te voeren, dus weinig of geen krachtvoer, weinig jong gras, en veel oud hooi.
Nattigheid veroorzaakt normaal gesproken niet snel mok, dat komt pas als een paard echt dag en nacht tot aan zijn koten in de blubber staat, dan raakt de huid geïrriteerd en kan mok ontstaan. Maar het komt vooral van binnenuit, door teveel suikers.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-08 17:11

Ik heb mn draver 24/7 op de wei staan met schuilstal. Doe ik nu al 8/9 jaar een gaat altijd prima.
Probeer om mok te voorkomen een stuk goed te draineren of te betegelen zodat je paard gewoon ook droog kan staan ipv continu modder. De hoeveelheid modder ligt ook aan de grootte van de wei, een grote wei met weinig paarden zal minder modder en rotzooi geven als een kleine wei met veel paarden.

Let bij koudbloeden idd op de hoeveelheid gras en zoek een paard uit dat al gewend is aan buiten staan of tenminste zonder deken, scheelt misschien een hoop stress en alsnog dekens moeten aanschaffen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 00:12

Idd, ieder ras Haha!

Wij hebben hier de shetjes, friezen, dravers en kwpn-er gewoon zo veel en lang mogelijk buiten staan. Helaas winters niet mogelijk, altands, in de wei.
kwpn-er zal komende winter wel een regendeken krijgen vanwege haar leeftijd en energie die het haar kost om warm te blijven. Rest heeft gewoon lekker hun eigen vachtje, die warmer is dan mijn skijack Tong uitsteken

Veel succes en plezeier met zoeken

Goldenflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:25

Zoals anderen al zeiden, alle gezonde paarden kunnen gewoon buiten staan.

Mijn verzorgpaard (3/4 arabier) staat hele jaar buiten samen met de fries en beiden dragen regendekens in de winter en ze hebben schuilstal tot hun beschikking. Verder staan ook 2 andere paarden ook permanent buiten, dat zijn warmbloedrassen. Eentje draagt geen deken en andere paard juist wel.

Het hangt van af of je schuilstal tot je beschikking hebt. Wat je paard gewend is qua verzorging (zoals dekens dragen).

koda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 12:31

een haflinger en fjord kunnen het hele jaar op zich buiten staan maar zou dan wel voor een goede schuilhok zorgen zodat ze wel droog kunnen staan als ze dat willen

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 13:46

24/7 buiten is niet rasgebonden
ik ken shetjes, arabieren, kwpnners, engels volbloed, shires, tinkers, fjorden , hafjes, etc etc etc etc etc die 24/7 buiten staan , geen enkel probleem
zolang het dier goed gezond is, voldoende ruwvoer krijgt en schuilnogelijkheden heeft

tis alleen een beetje kijken wat je doet en wat wijsheid is kwa voeding
een sober dier zal je niet in de volle vette weide moeten zetten
maar op een iets kaler stuk met eventueel strookbegrazing

een dier wat meer kan hebben kun je in een vollere weide houden

in de winter zul je een droog stuk moeten hebben en een schuilstal voor de regen wind etc
in de zomer zal een dier ook moeten kunnen schuilen voor de felle zon en eventueel voor de muggen etc ...

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 14:56

Ruwvoer en schuilstal zijn idd wel nodig ja, maar als ze die hebben, redden ze zich prima, ongeacht het ras Lachen

Als het paard vanaf de zomer buiten staat, maakt hij zelf voldoende vacht aan voor de winter. (Schijnt dat ze in juni al de voorbereidingen treffen!)
Onze kwpn'ers stonden bij hun vorige eigenaars ook deels binnen en veel onder dekens. Wij hebben ze buiten gezet (allebei vanaf begin mei), wel de eerste weken met een regendeken op omdat het nog wat koud was (is nu niet van toepassing Tong uitsteken) en daarna helemaal zonder. En meteen hun eerste winter kregen ze een giga teddyvacht...

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 15:08

Hé Son, jij hier Tong uitsteken .

Mijn KWPN'er staat al 16 jaar 24/7 buiten (is inmiddels 22) zonder problemen.

Alleen nu ze op leeftijd begint te raken merk ik wel dat ze met koud (en vooral nat) weer behoefte krijgt aan een schuilstal en een droge plek om te staan. Voorheen stond ze altijd buiten in de blub, terwijl ze een droge schuilstal ter beschikking had Koe .

Gelukkig heb ik in m'n weide de beschikking over een grote schuilstal (4x8) met afdak (4x4) waar ze altijd gebruik van kunnen maken als ze willen schuilen en een paddock en bestraat gedeelte om droge benen te houden Knipoog

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:16

Zoals al vaker gezegd hier, ieder paard kan 24/7 buiten staan, mits ze wel een schuilplekje hebben, waar ze zelf naar toe kunnen als ze daar behoefte aan hebben. Een rij bomen die voor schaduw zorgt en de ergste wind/regen tegenhoud is al genoeg.
Ik heb op dit moment een shet, welsh en Henson 24/7 buiten, maar ook de 2 kwnp'ers en draver lopen hier 24/7 buiten.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-08 22:18

Mijn paard staat in een groep van 12. Allen 24/7 buiten, ook dekenloos. Dit zijn paarden in alle denkbare soorten, maten en rassen!

boedjang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-08 23:21

bedankt voor jullie raad en advies en ervaringen, groetjes

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 23:24

Ondanks dat er gezegt wordt dat álle rassen buiten kunnen (waar ik het wel over eens ben hoor!) moet ik altijd met veel pijn en moeite zorgen dat die 2 van mij (haflinger en shetlander) hun 'lijntje' nog houden, die shetlander lijkt nu alweer kanonnenvet (maar dat valt opzich nog mee Knipoog ) Moet ieder jaar weer een gedeelte van de wei afsluiten.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:01

Maartje1990 schreef:
Ondanks dat er gezegt wordt dat álle rassen buiten kunnen (waar ik het wel over eens ben hoor!) moet ik altijd met veel pijn en moeite zorgen dat die 2 van mij (haflinger en shetlander) hun 'lijntje' nog houden, die shetlander lijkt nu alweer kanonnenvet (maar dat valt opzich nog mee Knipoog ) Moet ieder jaar weer een gedeelte van de wei afsluiten.

Dat is zo, maar 24/7 buiten hoeft ook niet te zeggen dat ze dag en nacht in een overvolle wei moeten staan. Een kale wei (desnoods zandbak of paddock) is natuurlijk ook heerlijk. Als ze maar buiten staan en zelf kunnen rondscharrelen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 12:27

Maartje1990, tis idd even kijken per paard wat d ebeste oplossing is
dieren die flink energie verbranden kunnen prima op het volle land
maar pony's zoals de jouwe zul je moeten beperken kwa gras, dus strookbegrazing , of beperkte tijd op het land en verder paddock met goed hooi Lachen

en natas , kijk maar uit, ik ben overal Vork Knipoog

Eponastable

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:38

Onlangs hoorde ik dat Arabische volbloeden héél makkelijk hoefbevangen geraken als ze te lang op de weide staan...
Zou deze stelling kloppen?

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 08:39

Je moet het per paard bekijken, niet per ras Knipoog