Vlas/houtkrul/rapsodi ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Vlas/houtkrul/rapsodi ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 08:12

Aangezien vos blijft hoesten, en dit in de ochtend (net uit stal) vaak wel aanwezig is, en ik het savonds (na hele dag op land) niet hoor, wil ik mij er toch wat in gaan verdiepen...

Wie kan mij meer vertellen over andere stalbodems dan stro? En dan speciaal die dan 'stofvrij' zijn. Ik zou graag meer willen weten over ondergrond als houtkrullen, rapsodi (?) en vlas e.d.
Natuurlijk is er ook zoiets als rubbere matten, maar dat komt er zowiezo nooit bij ons in Knipoog

Wat vragen die in mijn opkomen:
- Wat zijn de kosten?
- Hoeveel gebruik je zo'n beetje per week/ per maand voor een ruime stal (ik denk toch wel 3,5 bij 4, maar een achterste strook van 1 meter breed en lengte stal wordt niet belegd)
- Kan het gewoon op de mesthoop? Hier wordt de mesthoop 1x per jaar uitgereden op het land, welke ondergrond kan dit ook gewoon mee gedaan worden, en welke moeten 'speciaal' worden afgevoerd?
- Eten paard dat ook? Nu hebben we hier denk ik weinig kans dat ze zich koliek zal eten, vanwege onbeperkt voer voor stal, maar je weet maar nooit...

Wij hebben achterin stal, op 3/4 van stal zeg maar, houteplanken met daaronder een 'put' voor het plas. Deze afvoer wordt eens in de zoveel tijd opgezogen door gier (en denk ook over het land heen gespoten, maar dat weet ik niet). Vlas e.d. zal een stuk fijner zjin, en dus eerder dan stro door de kieren in de 'put' vallen. Hoe schadelijk is dat?

En hoe bevalt het qua droog blijven, schoonblijven en natuurlijk voor stofallergische paarden.
Alvast bedankt!

labyrinth

Re: Vlas/houtkrul/rapsodi ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 11:41

Ik werk op een stal met vlas,
In de put zal het zeker weten vallen, maar dan is er nog iets, loopt de stal dan ook af naar die put,
want een paard heeft een vaste pisplek, en als het niet afloopt, loopt het ook niet weg met dingen als vlas en houtkrul. een voordeel aan vlas is dat je de pisplek makkelijk vind er er elke dag uitschept. ( je kan hem dan opvullen met wat viezer vlas, want je schept het er de dag erna gewoon weer uit). Een groot nadeel met vlas is wel dat het aan een drol gaat plakken, dus als een paard er vlas overheen schopt, is het heel vervelend uitmesten omdat je goed moet zoeken.
Stro mest veel fijner uit. Maar vlas kan je wel langer mee doen.. want je schept er gewoon uit. en als het te weinig word gooi je er een nieuw pak overheen, je werkt dus in lagen.
als je echt die put houd zou ik geen vlas kiezen want dat vlat er altijd in je zal dus een openliggende put hebben wat ik denk niet dat het erop blijft liggen..

wel een tip als je met vlas gaat werken.. als je er een nieuw pak overheen gooit, laat een klein hoopje in een hoek liggen, een paard verstrapt dat net snel, en je kan het wel na het uitmesten weer een beetje over de stal verspreiden.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 13:30

In het verleden gebruikten wij stro, maar stro heeft eindeloos veel nadelen dus zijn we gestopt met stro. We zijn toen overgegaan naar houtkrullen maar door het giftige abietinezuur wat erin zit zijn we daar korte tijd later mee gestopt. Koolzaadstro en vlas was ook geen optie wegens de nadelen ervan dus hebben we nu al jaren stalmatten en ik moet zeggen, beter dan dat is er niet; niet qua kosten en niet qua gezondheid.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:27

Wat houden stalmatten dan precies in?

Ik bedoel, een stalmat, daar moet toch weer een andere bodemsoort bovenop, en dat lijkt me voor TS niet echt voordelig, want dan is er nog steeds een probleem met die put..
Laatst bijgewerkt door Tanja op 11-05-08 07:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, gebruik aub de editknop!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:34

Vlas.
Goedkoopst in gebruik, minste stof in de stal, minste ammoniakdampen in de stal, minste vliegen in de stal, minste mestafval op de bult, minste arbeid.

Heb jarenlange ervaring met vlas.
Lavor Vlas van Langwerden, Hengelo GLD levert imo het beste spul voor de netste prijs.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-08 17:35

Ik zal eens kijken of ik een foto kan maken of nog heb over wat ik bedoel met de put. Ik denk dat er wel een gedeelte in zal vallen helaas.
Stalmatten heb ik liever niet, omdat ik toch graag mijn paard in een dikke laag ondergrond heb. Mede ook omdat ze een buitenstal heeft, en het swinters behoorlijk fris kan zijn (bevroren drollen in de hoek in een nachtje Knipoog). Mij lijkt een bodembedekker dan veel fijner. Daarnaast is het niet mijn eigen stal, ik kan er niets aan veranderen. Ik sta in pension bij een boer namelijk Lachen

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 17:59

We hebben alleen stalmatten, geen stalstrooisel erop. Wat we wel doen is elk paard een plak stro/hooi geven zodat ze wat te knabbelen hebben. Bij ons kunnen de paarden dag en nacht, zomer en winter gebruik maken van een uitloop (ze staan uit zichzelf meer buiten dan binnen). Iedere dag worden de drollen geruimd. Urine loopt af naar een aparte verzamelput. We zijn geen voorstander van stalstrooisels; paarden staan in de natuur ook niet op zachte ondergronden. Teveel stalstrooisel zorgt er ook voor dat het paard niet recht kan staan, dus hij staat altijd scheef (verkeerde belasting). Vandaar dat er veel paarden zich wezenloos schrapen in de stal, om het strooisel weg te krijgen. Gelukkig hebben wij daar helemaal geen last meer van. Zoals ik al zei, we hebben alleen stalmatten, zijn warm en comfortabel genoeg voor de paarden, mest en urine worden apart verzameld en verwerkt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-08 21:22

'In de natuur' verlaagt een legger ook niet de economische waarde van het paard.
'In de natuur' maakt het ook niet uit of het paard niet helemaal rad loopt omdat het op te harde ondergrond moet liggen, zolang het maar snel genoeg is om aan de poema te ontsnappen.

Maar wat jullie beweren over stalmatten die net zo 'gezond' zouden zijn als wanneer een paard in de natuur op de blote aarde zou liggen, bedenk dan dit: als er beton onder die matten ligt, is het vele malen harder dan de blote grond. Beton doet afbreuk aan alle veringsmogelijkheden van de bodem. Matten op beton zonder strooisel zijn derhalve alles behalve paardvriendelijk - het is vragen om problemen in de gewrichten.

Persoonlijk vind ik matten zonder strooisel een erg armoedige manier van paarden houden. Een zielig aanzicht.

Een goede afwatering van de urine op die matten heb ik nog nooit van gehoord. Dat gebruikers graag willen geloven dat het toch zo is, begrijp ik. Maar het bestaat niet, de urine dikt eerder in dan dat het door de matten sijpelt. Urine is geen water en zelfs water sijpelt niet voor de volle 100% door de meest professionele matten.
Komt nog bij de infectiehaarden die aangekoekte urine onderop die matten zijn, de ammoniakdampen die onverhinderd door het drainagedeel van de matten het stalmilieu bederven... Eens per week schoonmaken, een
#!@*&-klus, zal niet genoeg zijn...

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 06:39

Ik vind vlas ideaal als paarden enkel 's nachts op stal staan.
Als ze er dag en nacht op staan, vind ik vlas niet makkelijk en ook veel duurder in gebruik.

Mijn paard staat alleen 's nachts op stal, ongeveer 8 a 10 uur momenteel. Plast een of 2 keer en mest achterin zijn stal tegen de muur in een hoek.

Ik strooi op met 4 pakken vlas (stal van 4 bij 3) en doe daar met gemak 2-2,5 weken mee. Na 2 weken komt er een pak bovenop.
En ik laat alles liggen tot een maand-1,5 maand en ga dan het natte eruit halen.
Werkt perfect!

Stal ruikt lekker, ligt veel vlas in, makkelijk in gebruik, heb het idee dat mijn paard het ook fijn spul vindt, ligt en rolt graag. Hij komt ook minder smerig van stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 06:55

Houten planken boven een gierput zou ik dus NOOIT mijn paard willen zetten. De planken gaan rotten en worden slecht, met gevaar dat je paard door de put heen kan zakken. Is het een koeienstal?

Je zou een rubber mat, een mat die relief heeft over de put kunnen leggen. Als de put open is, dan zakt al je vlas of zaagsel weg en dat is zonde van je geld.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 07:02

Ik weet niet of het precies hout is, maar ik vind het prima zo. Het is idd een koeienstal en een van de meest ideale stallen die i ooit heb gezien (met misschien negatiefpuntje die put). Overigens is een put een groot woordt, het is meer een ondiepe geul (30 cm diep ongeveer) onder de stallen door die uiteindelijk (buiten) eindigd in een diepere gierput.

Een mat erover zal idd een manier zijn! Mijn paard plast momenteel toch niet meer netjes bij de put maar voor in stal, dus kan het toch niet goed weglopen (of wel goed weglopen, maar niet ideaal)

nickenpablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 11:32

Ik gebruik vlas..
prijs: €6,50
gebruik per week: 1 baal
op mesthoop: Ja
eten ze vlas: Ja..soms niet ieder paard doet dat.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 13:14

Dees schreef:
'In de natuur' verlaagt een legger ook niet de economische waarde van het paard.
'In de natuur' maakt het ook niet uit of het paard niet helemaal rad loopt omdat het op te harde ondergrond moet liggen, zolang het maar snel genoeg is om aan de poema te ontsnappen.

Maar wat jullie beweren over stalmatten die net zo 'gezond' zouden zijn als wanneer een paard in de natuur op de blote aarde zou liggen, bedenk dan dit: als er beton onder die matten ligt, is het vele malen harder dan de blote grond. Beton doet afbreuk aan alle veringsmogelijkheden van de bodem. Matten op beton zonder strooisel zijn derhalve alles behalve paardvriendelijk - het is vragen om problemen in de gewrichten.

Persoonlijk vind ik matten zonder strooisel een erg armoedige manier van paarden houden. Een zielig aanzicht.

Een goede afwatering van de urine op die matten heb ik nog nooit van gehoord. Dat gebruikers graag willen geloven dat het toch zo is, begrijp ik. Maar het bestaat niet, de urine dikt eerder in dan dat het door de matten sijpelt. Urine is geen water en zelfs water sijpelt niet voor de volle 100% door de meest professionele matten.
Komt nog bij de infectiehaarden die aangekoekte urine onderop die matten zijn, de ammoniakdampen die onverhinderd door het drainagedeel van de matten het stalmilieu bederven... Eens per week schoonmaken, een
#!@*&-klus, zal niet genoeg zijn...

Je bent duidelijk niet op de hoogte van de modernste technieken en onderzoeken..... Dat urine geen water is wisten we allang; we verwerken het immers. Ammoniakdampen? nee, niet met dit systeem. Harde ondergrond? Nee, ook hier is aan gedacht. Gezondheid van de paarden? Uitstekend, veearts komt hier alleen voor entingen, verder nooit nodig.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:33

Vertrouw nooit de verkoper Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 17:39

Ik gebruik vlas. Ik vind het ideaal. Gemiddeld gebruik ik 1 pak per paard per week ( wel met minimaal 4 pakken beginnen ). Momenteel betaal ik 7,40 per baal ( vorig jaar nog maar 5,60 Boos! ). Maar aangezien het stro ook amper te betalen is, ben ik uiteindelijk goedkoper uit.
Ik vind vlas minder werk dan een strostal. Ik doe elke dag de drollen en twee keer per week de natte plek ( ongeveer 2 tot 3 kruiwagens ). Het geeft veel minder stof, en vooral zijn er veel minder vliegen! Mijn paard durft er wel een hap uit te nemen, maar ik meng het nieuwe vlas met het oude en bied voldoende ruwvoer aan, en dan is er weinig interesse meer voor.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-08 20:49

Bedankt voor de antwoorden Lachen

Stalmatten of matrassen e.d. komen er echt niet in, hoe positief het ook zal zijn.... Dus wat dat aangaat hoef dat niet meer aangeprijst te worden in dit topic Knipoog
Ik wil geen kale matte stal en een ranzig paard omdat ze in haar eigen mest ligt. Ik wil mijn paard op een flinke laag stooisel hebben en niet op een kale vloer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 20:51

Probeer de vlas/zaagsel producent te benaderen, soms zijn ze op zaterdag open voor particulieren en kan je met korting kopen, van de tussenhandel is altijd duurder. Die tip kreeg ik laatst.

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-08 23:28

Nien staat sinds september op vlas, ook ivm hoesten.

Gebruik in de winter ongeveer 2-3 pakken per twee weken, elke dag de drollen eruit en 1x per week de pies. Tis even omschakelen na stro. Ik heb nu een 'handig systeem' voor mezelf en dat werkt prima. Ik betaal 5,50euro per pak, levering per pallet à 42 pakken. Nina doet het er erg goed op en heeft sindsdien niet meer gehoest (op sporadisch een heel enkel kuchje na, maar dat is geen hoesten te noemen)

Ik zou haar liever op stro hebben (is ook goedkoper), maar ja dat ging niet. Na een paar maanden wel weer een paar keer een plakje stro te knabbelen gegeven, maar ze ging toch weer hoesten..

pb maar voor meer info

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 05:41

Mijn paard heeft even op vlas gestaan maar kreeg echt erge mok. Na overschakelen op zaagsel was het weg.
Nee voor mij geen vlas meer Haha!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 08:50

Bij zaagsel moet je de kwaliteit van de hoeven wel nauwlettend in de gaten houden... je zal niet de eerste zijn waarbij het paard ten onder gaat aan een holle wand als gevolg van zaagselstalling.

Ander nadeel - als mest op de mestbult is het 100% troep. Dus echt milieuvriendelijk is het zeker niet te noemen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-08 08:56

@ Dees; hoe wordt dat dan veroorzaakt een holle wand?

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:29

Je zal wel merken dat als een een pisplek eruit haalt je een zeer scherpe lucht ruikt, dat is dus ammoniac, en dat is ookal komt het uit het paard zelf, niet gezond voor een paard. Het is dus belangrijk dat je de pisplek regelmatig verwijderd, helemaal niet veel werk.. je ziet op het vlas een wat bruinigere plek, (soms moet je er eerst wat schoon vlas voor opzij halen) en het staat ook een beetje bol. die plek schep je eruit waar het rood achtig is. en je vult dat gat op met vies vlas ( want je haalt het er tenslotte morgen toch weer uit omdat de pisplek steeds op dezelfde plaats ligt, maar je moet er niet persé mest ingooien, alleen viezer vlas), en daar overheen een laagje schoner vlas. Dan hou je de stal wel schoon, en je haalt er niet elke dag super veel uit, want je vult die lege plek op met vlas wat je er normaal ook uitgehaald zou hebben. dus je haalt er niet méér uit. wij doen dit altijd zo , erg schone stal, 1 vlaspak per week erbij, en ze staan allemaal op een dik pak vlas.

xx

ps. ik heb weleens een paard dat nieuw was met vlas erop zien uitglijden, hij bleef wel staan, maar let er toch maar even op als je paard er voor het eerst inloopt ;p

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 09:46

zelf heb ik de voorkeur voor rapsodi

deze blijft droger dan vlas , vocht trekt echt naar onderen
boven blijft het droog

en blijft vrij constant in temperatuur (vooral swinters fijn)

niet heel erg klein (blijft minder dan vlas in hoeen of vacht zitten)
goede vering ik pot wel .. niet enorm
als de bult vocht te groot word schep ik daar wat van af en strooi er weer overheen

met vlas meer kans op hoef problemen(rot) zeker in vergelijkig met rapsodi
en minder glad

voordeel boven zaagsel , goedkoper in gebruik en minder afval
dat afval wat je hebt composteerd eerder

erg weinig stof !

nadeel ..-> eerst stevige onderlaag kreeeren in het begin
i het begin zie je nog niet echt de grote voordelen van het potten
en heb je meer nodig om solide onderlaag te creeeren

door de snelheid van composteren en bij 24/7 stal halve krui mest / vocht per dag
1 x per week 1 a 1,5 krui halve tot hele baal (licht beetje per paard verschillend)
erbij strooien

je moet echt de behendigheid van het gebruik krijgen
maar dan is het ook een goede oplossing

nadeel in natte perioden in samen gang met loopstal
is dat de hoeven dan dus best wel een opdonder krijgen door het droog /nat/droog/nat
dan is schors fijner

wij hadden toen op pension stal groot paard stan op rapsodi
2 maanden 24/7 binnen de rest vh jaar overdag buiten snachts binnen
stal volledig uitmesten 1 x per jaar
en dan eigenlijk puur om de rede dat je de stal eens helemaal goed ontsmet

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:02

Met mijn vroegere allergie-paardje heb ik lekker geexperimenteerd.

Absoluut het meest stofvrij zijn houtkrullen. (volgens een oude strooiseltest uit de BIT) Lijkt misschien niet zo, maar het stof wat je ziet, is zo grof, dat het wel in de bovenste luchtwegen blijft hangen. Juist het hele fijne stof, zoals schimmelspores, zie je niet en die dringen diep in de longen door en veroorzaken de meeste schade.

Je gebruikt toch wel 5 a 6 pakken per maand, afhankelijk van hoe schoon je paard is. Je moet de mest er vaak uithalen en de natte plekken ook. Dan moet je regelmatig (zeg maar 1 x per 2-3 weken) de hele stal leeghalen.
Nadeel van krullen is dat het erg langzaam composteert en dat het het weiland verzuurt. Kan dus lastig zijn om de mest kwijt te raken en niet iedereen wil het uitrijden. Ook lijken hoefzweren wat vaker voor te komen.

Vlas heb ik ook gebruikt, vond het super spul. Gemiddeld ca. 4 - 5 pakken per maand; het gaat een soort koek vormen die heel veel vocht opneemt, lekker ligt en deze kan je zeker 2 a 3 maanden laten liggen. Begin met een dikke laag, ga niet in de laag prikken en haal alleen de mestballen weg. Nadeel: als ze ervan gaan eten, krijg je hele nare verstoppingen. Ik sproeide een nieuwe laag altijd met een plantensproeier met groene zeep-oplossing om te voorkomen dat hij ervan ging eten. Werkte goed.
Ik vond het super spul, het levert weinig werk op, een fijne ligbodem en het composteert snel.

Hennep heb ik even geprobeerd; doet wel aan vlas denken maar vond ik veel viezer worden. Het composteert ook snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-08 10:19

maar wel oppassen voor schimmel aan de randen als je het zo lang laat liggen.