Weiland onderhoud, help!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotto

Weiland onderhoud, help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 11:57

Wij huren van onze buurman een stukje land voor de paarden. Er is de laatste 15 jaar weinig tot geen onderhoud geweest op dit landje, waardoor er veel mossen groeien. Ook zijn er behoorlijk wat molshopen. Met de eigenaar van het land besproken dat hij eerst gif gaat spuiten, en daarna het land bemest. Voor volgend seizoen wordt het landje wellicht opnieuw ingezaaid. Aan wat voor graszaadmengsel zouden we kunnen denken voor het inzaaien? Is het landje trekken met de weidesleep voldoende tegen die vervelende molshopen?
En hoe lang moeten we wachten met de paarden laten grazen, na het gif spuiten en bemesten?

Heel veel vragen, maar ja, altijd op pension gestaan, heb gewoon nooit eerder over dit soort zaken na hoeven denken. Bloos

Naamloos1994

Re: Weiland onderhoud, help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 13:04

Ik kan niet op al je vragen antwoord geven maar wij hebben laats ook bij ons het weiland gesleept en het zag er heel mooi uit. Ik denk dus dat je daarmee de molshopen wel hebt weggehaald.

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:17

Molshopen weg,mol komt weer en hup je hebt weer molshopen.
Klemmen desnoods zetten als ze terug komen.

Land inzaaien kan je het beste door een loonwerker laten doen,valt best mee de prijs,dus gewoon ff vragen en dan heb je daar verder ook geen zorgen meer om.

Na gif spuiten (neem aan op bepaalde plekken) kan je het beste een week of 2 wachten,land bemesten kunenn ze er al heel gauw weer op,ook al vinden ze het gras dan niet zo lekker,das tijdelijk

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 08:06

Ik zou het weiland eerst helemaal laten kapotspuiten, daarna slepen. Als je het gesleept hebt zie je snel waar nieuwe molshopen komen, daar dan klemmen zetten. Want zolang je niet van de mol afbent, blijf je hopen houden!

Als het weiland helemaal dood is, loonwerker laten bewerken (even losmaken en gelijktrekken) en in laten zaaien. Wij hebben gewoon weilandgras en dat blijft echt super!
Als het gras er redelijk opstaat even maaien zodat het goed uit kan stoelen en vervolgens laten groeien. Ik zou pas na het maaien de eerste keer wat bemesten.

Verder zou ik dus eerst het weiland in orde maken, en pas dan de paarden erop zetten. Is het gewoon zandgrond? Wellicht (als je toch aan het renoveren bent en het is er nog niet) kun je direct aansluitpunten voor beregening en drinkwater aanleggen!

Indien je alleen het onkruid wilt spuiten hou dan rekening met ongeveer 2 weken. Dat is royaal, maar beter wat langer dan een ziek paard. Bemesten mogen ze direct weer op! Je kunt alleen beter wat langer wachten omdat ze niet zo fris ruiken als je een keertje gaan rollen Lachen