Voor welke stal kiezen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quente_

Voor welke stal kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:58

Zo net kreeg ik aangeboden van een goede kennis dat ik welkom was met mijn paard, aangezien ze 2 stallen vrij heeft. Was gelijk even komen kijken en het zag er erg verzorgd en netjes uit buiten de kleine troep van de bouw van nieuwe stallen (oude stallen zullen dan weg gaan)

Nou ben ik dus zeer in gedachten bezig wat ik zou doen. Ben er al uit dat dit niet gaat lukken, vandaar ik probeer met Bokt iets verder te komen Haha!

Situatie nu:
* Manege/pensionstal gelegen tegen/in het bos.
* Uren uitrijmogelijkheden voor buitenritten in de natuur.
* Vele faciliteiten zoals: Stapmolen,kantine, 4 rijbakken waarvan ik 1 gebruik, longeerring + overige zoals solarium,wasplaats etc.
* Veel paardjes, en veel gezelligheid op stal. (drukke manege)
* max. 10 minuten fietsen, dichterbij dan de andere stalling.
* 4 paddocks, geen weide
* Ruim 40 paarden (?)
* paarden staan gehele dag op stal, tenzij je het dier in het ,boek' zet, waar ze max. 9x per maand op mogen. Eigen mogelijkheid om zelf het dier buiten op de paddock te zetten, wel moet je in de buurt blijven en max. 3 kwartier, tenzij er een andere paddock vrij is mag het langer.

Stalling van kennis:
* 4/5 weides. (5e is gezaaid)
* 1 rijbrak met snippers, waardoor er lang in te rijden valt.
* paddock
* Solarium en wasplaats komen er.
* Ruim 8 paarden
* Paarden staan zo lang mogelijk buiten. In de paddock of wei.
* 5-10 minuten verder fietsen Vork
* Grote bossen op verdere afstand.
*
Weinig mensen, alleen eigenaar en nu nog 3 pensionklanten. (kunnen er dus nog 2 bijkomen)

Het is niet de bedoeling om te reageren dat ik gelijk het paard over moet plaatsen aangezien ze nou niet de kans krijgt om zo veel mogelijk buiten te staan, en geen weides hier zijn.
Ik ben zo dom nog niet, ik weet zelf ook dat het voor een paard zijn wil veel beter is om zo lang mogelijk buiten te staan, en dan ook nog de mogelijkheid op het gras te staan. Ik vraag hier om serieuze reacties wat jullie de beste optie lijkt. Dat kan inderdaad de stal zijn met de weidegang, maar aan de andere zitten ook zeker voordelen. OOK voor het paard Knipoog

tones

Re: Voor welke stal kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:02

Lijkt me geen moeilijke keuze.
Stalling 2.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:30

Ik snap je probleem, want het is best een moeilijke keuze. Voor jezelf zou ik voor optie 1 kiezen en voor je paard optie 2. Het grootste voordeel van stal 1 is de ligging aan het bos. Ik weet niet of je bij stal 2 er met de trailer op uit moet om een bosrit te kunnen maken, maar als je te paard eenvoudig in het bos kan komen dan ga je er niet zoveel op achteruit. Voor je paard is veel buiten staan en dus bewegen wel weer prettiger en gezonder dan bijna de hele dag op stal staan.
Ik krijg het idee dat je zelf liever bij je oude stal blijft, maar dat je je paard eigenlijk ook wel weidegang gunt. Klopt dat?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:45

Stalling 2 natuurlijk. Lijkt me helemaal geen moeilijke keuze.
Als je twijfelt omdat stalling 1 zulke leuke faciliteiten heeft bedenk dan dat je paard er 24 uur per dag moet doorbrengen en jij niet!

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 19:52

@ Jol1: Klopt inderdaad Lachen
't is hier echt geweldig, maar mijn paard is er wel een stukje op achteruit gegaan. Waar ik haar hiervoor had staan, was ze veel steviger en wat voller. nou we hier al een hele poos staan, merk ik toch wel steeds dat ze wat smaller en dunnetjes is geworden. Met haar karakter merk ik er niet veel van, ze is eigenlijk altijd wel erg vrolijk. Alleen met het rijden is ze wat opstandiger geworden wat ze eerst dus niet zo was.

Denk ook dat mijn moeder op de huidige situatie liever blijft, aangezien hier ook erg gezellig volk rondloopt, en er altijd wel veel mensen zijn. Veel mensen ken je erg goed waarmee je ook weer je ritjes mee maakt etc.

Even wat foto's:
Hier als 3 jarige, op de vorige stalling:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-SWIDE7XT.jpg
en de halve achterkant:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-QRUITWUR.jpg

Nu:
http://i248.photobucket.com/albums/gg176/Marijke-92/H049.jpg?t=1210099588
linksboven: vorige eigenaar
Linksonder: net bij ons, op de vorige stalling. Daarna is ze nog een stukje steviger geworden, zoals op de 2 bovenste foto's hier in dit bericht.
rechts: nu.

Edit: weet niet of het verschil echt goed te zien is, maar had geen betere..

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 19:56

Stalling 2 is beter voor je paardje , nouja lekkerder.
Stalling 1 is beter voor het rijden, bakken en bossen.

Toch zou ik voor 2 kiezen omdat dat lekkerder is voor je paardje Ja

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:00

Stalling 2 natuurlijk, niets moeilijks aan Haha!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:02

ik zou overgaan naar de andere stalling lijkt mij voor het paard veel beter. En zelf hou ik ook meer van kleinschaliger.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:08

Als je het heel erg naar je zin hebt op je huidige stal, dan weet ik nog niet zo zeker of je zelf wel gelukkig wordt van een verhuizing. Natuurlijk zal bijna iedereen zeggen dat stal 2 veel beter is, omdat je paard er meer buiten komt. Aan de andere kant heb je een paard voor je plezier en als je er zometeen geen aardigheid meer in hebt, omdat je nieuwe stal tegenvalt dan is dat ook erg jammer. Ik zou in jouw geval gewoon kiezen waar jij je goed bij voelt. Als je zorgt dat je paard altijd voldoende beweging krijgt, dan is stal 1 echt geen ramp. Een eigen paard houden is een dure hobby en kost veel tijd en dan mag je best wel een stal kiezen waar jij het ook naar je zin hebt.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 20:08

Direct naar stalling 2 ! Veeeel fijner voor je paard, ook al moet jij er wat voor opofferen, dit lijkt me een geweldig aanbod! Knipoog

Perla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:00

ik zou gaan voor stalling 1 mits je zelf in de gelegenheid bent om hem dagelijks naast het rijden ook een keer in de stapmolen en of paddock te zetten etc.
anders zou ik voor stalling 2 gaan

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 07:00

Daar hoefde ik niet lang over te denken, ik zou naar stal 2 gaan.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 10:19

ik zou ook twijfelen
mijn paard staat nu op een kleinschalige tal, ik heb wel weidegang en een buiten en binnenbak, maar ik mis de mensen van een manege (nu is die hier ook niet in de buurt, dat scheelt)
Ik denk dat ik uiteindelijk wel voor stal 2 zou kiezen, maar dan 1x in de week les zou nemen op de manege voor de gezelligheid

succes met je keuze!!

Ster180

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 14:56

Ik zou dan stalling 2 doen Knipoog

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:05

Wel een moeilijke keuze, zou toch kiezen voor stalling 2. Heeft stalling 1 wel binnenbakken? Lees nu ook dat stalling 1 geen weide heeft, dus als ik jou was zou ik zeker stalling 2 doen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:07

Zowiezo stal 2, lekker lang buiten luxe van een solarium, en niet te groot!

_Daph

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:10

ik zou kiezen voor stalling 2! vanwege de weidegang denk ik! en lekker rustig is het wel! je hoeft nooit bang te zijn dat manege mensen je paard pakken

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:12

Al mag ik eerlijk zijn zal ik voor stalling 2 kiezen. Veel beter voor je paard.

BiatCh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:12

jesito schreef:
Daar hoefde ik niet lang over te denken, ik zou naar stal 2 gaan.

hier preciez zo kan geen voordelen voor de 1e bedenke voor je paard hoor

Malibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:20

Ik stond ook op een stal waar het druk en erg gezellig was maar wat minder mogelijkheden voor mijn pony, zowel ik, mijn ouders, zusje en vriend waren/zijn daar kind op stal dus erg moeilijk om daar weg te gaan.

Toch ben ik verhuisd naar een stal verderweg zodat ze buiten kan staan aangezien ze alweer 19 is vond ik voor haar dat ze wel een beetje met pre-pensioen mocht Knipoog en het is gewoon super moeilijk om hier in de buurt een stal met weide/paddock te vinden.
Ik mis de gezelligheid van de andere stal, maar als ik naar mijn pony kijk maakt dat een hoop goed. En het is hier trouwens ook erg leuk op stal, leuke mensen en de paarden worden super verzorgd.
Ik ga soms nog ff op vrijdag avond langs de oude stal om gezellig bij te kletsen, niets mis mee als je maar in goed overleg weg gaat.

Misschien als de stallen niet zo gek veel van elkaar af liggen dat je nog af en toe op de manege met de les mee kan rijden ofzo? Zo hou je toch het contact, maar je paard kan dan tenminste lekker naar buiten.

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:22

ik mis ook de voordelen voor je paard van stal 1. Een kleinere vaste groep waarmee ze buiten staan doet wonderen.

Ik stond op een stal waar ze binnen staan, tenzij je zelf buitenzet. Met toezicht. Later kwamen er paddockjes waar ze zonder toezicht mochten staan, maar dat was te weinig en te klein. (lees 4 bij 6 meter met 2 paardjes) we zetten daar de paarden ook vaak (kort) in de bak, iedere keer in een weer andere groep.
Toen ben ik verhuisd en nu staat hij iedere dag de hele dag buiten in een vaste groep. Ik merk veel verandering, mijn paard ziet er veel beter uit en weet waar hij aan toe is. Als ik ze in de ochtend buitenzet, trappelde hij om mee te gaan. Verder heeft hij nu meer zelfvertrouwen en hinnikt hij minder als we alleen op buitenrit gaan. Hij heeft veel meer zin in alles.
Nu staat hij op de weide en is buitenzinnig blij. Ze gallopperen met zijn allen het land in 's ochtends.

Ik ben heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt, ik betaal nu veel meer geld maar als ik op mijn werk ben heb ik geen schuldgevoel en dat had ik wel. ook bleef ik lang hangen op de vorige stal zodat hij nog even buiten kon blijven staan, nu kan ik veel efficienter met mijn tijd omgaan.

Ik raad je aan voor stal 2 te kiezen, ook omdat je aangeeft dat je paard wel veranderd is na de verhuizing. zetten ze daar zelf de paarden voor je buiten en binnen? Dat doe ik nu zelf, we hebben een schema met 5 mensen.
succes met je overwegingen!

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:26

Zou persoonlijk voor stal 2 kiezen, veel buiten is een pre en een goede bak waar je
buiten rijdt is toch ook mee genomen......paar min extra fietsen, ach je paard staat lekker veel buiten
daar heb je dat toch wel voor over......Je moet gewoon eens gaan sfeer proeven denk ik,persoonlijk
vindt ik een kleinere stal prettiger...Succes met je beslissing.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 15:59

Het hangt van jezelf af. Ik zou niet gelukkig zijn op een ontzettend drukke stal, maar heb liever wat kleinschaligers.

Zet je wensen eens op papier zonder echt specifiek naar deze 2 stallen te kijken. Doe dit op volgorde van belangrijkheid. Kijk dan welke stal de meeste overeenkomsten heeft, dat maakt de keuze misschien iets makkelijker.

BrightVjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:02

Ik zou zelf voor 2 kiezen.
Ik hou er niet van als mijn paarden en pony's de hele middag op stal moeten staan.
Bij mij thuis heb ik ze 's middags lekker in de wei lopen en 's avonds op stal.
Ik Koos voor 2.
maar het blijft je eigen keuze.

lytse2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 16:04

ga op je gevoel af. Voor je paard is het beter om veel buiten te komen en weidegang te hebben. Wij zijn ook verhuist van een grote stal met een o f70 paarden waar ze 2 keer per week een half uurjte los mochten naar een stal met iedere dag los voor het paard in de winter minimaal 2 uur paddox met andere paarden in zomer hele dag weidegang keuze in de nacht op stal. Minder pension paarden stuk of 30 waarvan ook een deel opfok.
Wij zijn heel blij met de keuze en ons paard is heel erg veranderd en opgeknapt. De afstand is ook wel te overzien. Vroeger kon ik het in 20 minuten fietsen is nu een uur. Ga meestal met de auto maar heb dan wel te maken met file's.
Ik zou voor stalling 2 gaan.
Succes met je keuze denk aan jezelf en je paard.