Binnenbak aanleggen op betonnen vloer of grond met heipalen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Foxy1980

Binnenbak aanleggen op betonnen vloer of grond met heipalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-08 18:14

Ik zou graag willen weten of het mogelijk is om een binnenrijbaan aan te leggen op een betonnen vloer. Eventueel kan de rijbaan ook gewoon op de grond aangelegd worden, maar dan zullen er in de grond wel heipalen geslagen worden (zodat er indien nodig alsnog een betonnen vloer op gestort kan worden). Enige is dat heipalen wel weer een stuk boven de grond uitsteken.
Ik vraag dit omdat de schuur mogelijk in de toekomst ook voor andere doeleinden gebruikt gaat worden (bijv opslag).

Hoop dat iemand me iets verder kan helpen.

joyce B

Re: Binnenbak aanleggen op betonnen vloer of grond met heipalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 22:07

in evenementenhallen worden de bakbodems ook op betonnen vloeren aangelegd, us dat zal geen probleem zijn.

Het is echter goedkoper gewoon de zandondergrond te gebruiken in plaats van een mooie betonnen vloer van 800m2 te storten als je daar toch weer zand overheen legt.

Ik snap niet hoe je dat bedoelt met die heipalen. Is dat alleen voor de spanten of door de hele hal heen? Door de hele hal heen lijkt het me beter om dan gewoon maar de vloer gelijk af te maken. Dan heb je daar tenminste geen last meer van.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 08:16

De schuur wordt in de toekomst wellicht voor andere doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld voor opslag. In dat geval moet er een betonnen vloer in komen te liggen.
Die voorbereidingen moeten nu al getroffen worden. Dus dat betekent sowieso heipalen slaan. Dan is de vraag of je meteen op dit gedeelte beton moet storten en daar de bak op aan te leggen of dat het beter is om de bak over de grond met heipalen erin aan te leggen. Dan kan er later dus indien nodig alsnog beton gestort worden.

Logisch dat in evenementenhallen de bak ook op een betonnen vloer aangelegd wordt, had ik zelf nog niet aan gedacht Blond Haha!
De vraag is natuurlijk alleen hoe hoog de bak komt te liggen als je het op de betonnen vloer aanlegt.
Ik zal eens een een bodemlegger gaan bellen.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-08 11:17

Dat ligt eraan hoe hoog/laag jij de betonnen vloer maakt Vork Want daar ben je volledig vrij in. Als je dezelfde vloer later wilt gebruiken voor opslag kun je makkelijk doen en er alleen een hellingbaan in maken. Maar je kunt hem dan ook dikker maken. Je zit ook met de verschillende belasting van een laag grond + de verandelijke belasting van paarden en ruiters en de vloerbelasting van de opslag... en dat laatste ligt er ook aan wat opgeslagen moet worden.

Ik denk dat het het handigst is om de vloer later te leggen, maar al wel voorzieningen te treffen:

Je hebt de heipalen niet alleen nodig voor de vloer, maar ook voor de overkappingsconstructie. Er zal zowiezo een funderingsbalk komen waar de overkapping op komt te staan en deze steekt dan extra naar binnen zodat de toekomstige vloer voldoende oplegging heeft. Er zullen nog 1 of meerdere funderingsbalken moeten komen (op dezelfde hoogte van de oplegging) door de bak heen, aangezien de overspanning anders te groot wordt. Maar deze balken zullen laag genoeg komen te liggen; je kunt denk ik wel rekenen op een 30 cm dikke vloer. Als jij de bakgrond tot 10 cm boven maaiveld legt heb je dus een 40 cm dikke zandlaag (of wat je ook neemt) tussen de funderingen en de hoeven. dus niks om je zorgen over te maken. Het is een simpele oplossing, en ik denk dat die het handigst is.

Foxy1980

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-08 18:46

Dat is dus precies wat ik bedoelde, wel de voorbereidingen treffen, maar de betonvloer nog niet storten. Ik wist alleen niet of het paard last zou krijgen van de elementen die al wel gelegd worden zoals de heipalen en de funderingbalken. Volgens jou dus niet mits de bodem dik genoeg is.

Top! Super informatie, ontzettend bedankt.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-08 07:53

graag gedaan... Sigaar