Dat ligt eraan hoe hoog/laag jij de betonnen vloer maakt
Want daar ben je volledig vrij in. Als je dezelfde vloer later wilt gebruiken voor opslag kun je makkelijk doen en er alleen een hellingbaan in maken. Maar je kunt hem dan ook dikker maken. Je zit ook met de verschillende belasting van een laag grond + de verandelijke belasting van paarden en ruiters en de vloerbelasting van de opslag... en dat laatste ligt er ook aan wat opgeslagen moet worden.
Ik denk dat het het handigst is om de vloer later te leggen, maar al wel voorzieningen te treffen:
Je hebt de heipalen niet alleen nodig voor de vloer, maar ook voor de overkappingsconstructie. Er zal zowiezo een funderingsbalk komen waar de overkapping op komt te staan en deze steekt dan extra naar binnen zodat de toekomstige vloer voldoende oplegging heeft. Er zullen nog 1 of meerdere funderingsbalken moeten komen (op dezelfde hoogte van de oplegging) door de bak heen, aangezien de overspanning anders te groot wordt. Maar deze balken zullen laag genoeg komen te liggen; je kunt denk ik wel rekenen op een 30 cm dikke vloer. Als jij de bakgrond tot 10 cm boven maaiveld legt heb je dus een 40 cm dikke zandlaag (of wat je ook neemt) tussen de funderingen en de hoeven. dus niks om je zorgen over te maken. Het is een simpele oplossing, en ik denk dat die het handigst is.